2648
Sök

Volvo 850 kombi från 1996 rustas upp

Denna bil ska bli en året runt bruksbil, alla små skavanker ska fixas upp och bilen hållas i skick.

Från Finland
3 371 Visningar
Uppdaterades senast 6 november
Från Finland
339 Inlägg
30 september
Trådstartare
#1
I helg köpte jag hem en bil som är menad att bli en året runt bruksbil.

Volvo 850 från 1996 (reggad sena 96, VIN koden säger det är årsmodell -97), medkörd 22,000 mil, 2.5 liters 20V motor på 170hk. Ingen turbo.

Vid första åsynen ser den bra ut men den har en hel lista med saker som behöver åtgärdas.

-Rost framskärm

-Rost baklucka

-Fläkthastigheten funkar inte på 4an, jag tror inte den funkar som den ska genom hela registret.

-Avgasröret läcker bakom katten ungefär.

-Fjärrlåset och centrallåset funkar ej

-Förra ägaren satte för stora däck på 225/55 när det ska vara 205/55 på 16" fälgar.

-Tror sommardäcken behöver balanseras och framvagnsinställning måste göras

-Vinterdäcken är 185/65 R15, har fyra nästan nya 195/65 R15 vinterdäck till övers dock

-Serviceboken borttappad så oklart när kamremmen bytts, det är prio 1 på denna bil således.

Gjorde en kontroll på bilens historia och den har haft en ägare 1996-2019, en till 2019-2024 och mellan bytena har den hoppat mellan flera affärer tills denna gubbe jag köpte den av som är en privatperson som säljer och fixar bilar. Kändes som lite red flag men jag blev begeistrad av bilens färg... Det är nog färgen ja som gjorde jag köpte bilen...

https://i.imgur.com/heBqYpWh.png

https://i.imgur.com/tovz1mzh.png

https://i.imgur.com/GSxUEfGh.png

https://i.imgur.com/tydVdoWh.jpeg

Insidan är helt OK
https://i.imgur.com/yGVqbl1h.png

https://i.imgur.com/aYCXNLWh.png

https://i.imgur.com/Ph1lnwSh.png

Skada under framljuset

https://i.imgur.com/xVbbTDsh.png

Bakluckan är rostig
https://i.imgur.com/quC9Jsrh.png

https://i.imgur.com/OCwMwtBh.jpg

https://i.imgur.com/GkdAa5kh.jpg

Den här listen tog jag bort och det visade sig ha mera rost under.
https://i.imgur.com/gLzncWwh.jpg

Framskärmen också, dessa lär rosta inifrån ut. Det kanske är bäst att byta mot nytt men vill prova fixa och applicera de lärdomar jag plockat åt mig från Mr. Fitzees videor. Framskärmen lär vara lätt att plocka av så jag kan inspektera och reparera den samt rostskydda den rejält.

https://i.imgur.com/01fLxMdh.jpg

Och efter jag köpt bilen hittade jag följande skada som reparerats sisådär...

https://i.imgur.com/duSEDZsh.jpeg

https://i.imgur.com/jErAczZh.jpeg

Diverse detaljer som lossar och behöver målas om

https://i.imgur.com/KlB63bsh.jpg

https://i.imgur.com/yRr23OGh.jpg

Och såklart när man jobbat på bilen måste man alltid, alltid kolla igenom den innan man stänger dörrarna och går bort...

https://i.imgur.com/zURKlq7h.jpg

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
10 582 Inlägg
30 september
#2
Kul! Detta måste följas! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Från Finland
339 Inlägg
30 september
Trådstartare
#3
Idag inköptes kamremskitt med vattenpump + multirem från trodo smile

Hittade en CD växlare i bagaget annars, den verkar funka. Det finns också nån mysko handsfree grej där framme jag inte provat använda.

Professionell nybilshatare

Från Finland
339 Inlägg
30 september
Trådstartare
#4
Hittade en dålig bild på grejen, aldrig set nånting liknande, står visst Nokia på den sa sambon. Jag såg en mikrofon där uppe vid spegeln också.

https://i.imgur.com/6AwtLqGh.png

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
10 582 Inlägg
1 oktober
#6
Reso skrev:
Alltid varit svag för dedär plysch-stolarna, älskar hur de ser ut big_smile

Man blir lite glad av att se plysch-armstödet också. Inte vanligt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Från Finland
339 Inlägg
1 oktober
Trådstartare
#7
Jag har spunnit upp en virtuell maskin med XP som jag kör VADIS på. Men tycker programmet verkar ganska obegripligt. Svårt att hitta den info man vill ha. Jag har ju inga manualer eller nånting, skulle vilja hitta saker som säkringslayout, guider för hur man gör si och så, men svårt i det här programmet.

Säkringslayouten hittade jag genom att googla istället. Men jag bara jämför med VHBn för min Saab som en enda stor PDF på 6500 sidor eller nåt, det är enklare att hitta saker där.

Här är närmare bild på handsfree grejen också
https://i.imgur.com/H1Bbtdrh.jpg

https://i.imgur.com/FYMZ9Ehh.jpg

Det är nån form av äldre carkit, jag tror denna bör funka med bluetooth men inte lyckas koppla mig till den. Bara testat med tändningen på.


Var ska man lyfta bilen där bak annars, vissa säger ramen till dragkroken andra säger nej åt det.

Professionell nybilshatare

2 397 Inlägg
2 oktober
#8
VIDA är lite mer begripligt än VADIS. Kopplingsscheman kan dock vara lite si och så att få tag på till dessa gamla vagnar. Mycket finns i VIDA, men långt ifrån allt även med EWD-tillägget. Bilarna är för gamla för det helt enkelt.

Jag lyfter nästan alltid arslet i dragkroken. Behöver jag upp med den högre lyfter jag rakt under bakaxeln. Det blir en jäkla skillnad på "höjd" att lyfta 50cm vid bakaxeln mot 50cm ute vid kroken tongue Pallbockarna ställer jag vid bakvagnsfästena.


Från Finland
339 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#9
Jo jag förstod det är VADIS som gäller för dessa gamla bilar. Det verkar också som Haynes har en bra bok för Volvo 850 service så den ska jag leta efter.

Jag har kollat på bilen och central och fjärrlåset funkar inte eftersom jag tror larmet är utlöst. Säkringen var borttagen och då jag satte tillbaka det blinkar larmet en gång i sekunden, öppnar jag dörren blinkar det men inga sirener, tror de kan vara urkopplade också. Har hittat instruktioner för hur man återställer men jag väntar med det tills efter kamremsbytet.

Jag köpte idag också detta kit för att låsa kammarna och vevaxeln och fast många säger det inte behövs tycker jag det känns säkrare att använda dessa åtminstone en gång så man vet allt är rätt. Priset var inte så farligt.

https://toolfin.com/media/catalog/product/cache/cb49ed2ef10fb19f42b5ee8d6a20f47c/c/t/ct4624.jpg
https://toolfin.com/jakop%C3%A4%C3%A4n- … ;-20v.html

Jag har också dubbelkollat under bilen på det här "skvallerhålet" och det ser hur torrt som helst ut, bra!
https://i.imgur.com/QzVRn3Rh.jpg

Slet också bort listen under fönstret och det var ju ett jäkla jobb det, fanns en metallbit inne i listen som börjat rosta och det tog flera timmar att få bort det. Fortfarande lite kvar faktiskt. Och det låg mera rost under listen såklart.

https://i.imgur.com/BHqeETvh.jpg

Professionell nybilshatare

2 397 Inlägg
3 oktober
#10
Nah, VIDA har, mig veterligen, allt som VADIS hade och mer därtill. Största skillnaden är väl att VIDA också är ett felsökningsprogram(via DiCE-läsaren), medans VADIS hade nått rudimentärt stöd för VCP-2000. Bägge är totalt orelevanta för dessa vagnar smile Eller ja, VCP-2000 är ju den som "hör till" dessa bilar, men lycka till att hitta en för under 20lax big_smile


Från Finland
339 Inlägg
4 oktober
Trådstartare
#11
Jaha okej då har jag fattat fel, trodde VIDAS bara var för nyare bilar men om man hittar serviceinformation där så är det viktigast för mig, inte diverse diagnosverktyg. Ska kolla upp VIDAS då.

Plockade av värmeskölden igår så jag kunde komma åt motorns serienummer och jovisst det stämmer överens med vad som står på lappen på kamremskåpan. Så behöver man inte oroa sig om man köpt fel kamremssats.

Professionell nybilshatare

Från Finland
339 Inlägg
9 oktober
Trådstartare
#12
Igår kväll kom kamremssatsen, SKF och Bosh står det på de flesta grejerna så man får hoppas det fortfarande betyder nåt.

Eftersom jag ska använda tolkar plockar jag bort lite mera, börjar med luftburken men mer än så hann jag inte med igår. Nu är verkstan upptagen så jag kan inte jobba inomhus tyvärr.

https://i.imgur.com/MCnUelIh.jpg

Denna röda kabel ser inte ut som fabriksutrustning direkt. Tippar nån tidigare ägare var lite yngre och ville ha stor baslåda där bak, de opraktiskt stora linglong däcken förklarar väl sig här också.

https://i.imgur.com/AyhbHoth.jpg

Har också upptäckt att bilen saknar kupéfilter. Jag vill gärna ha filtrerad luft, det minskar också risken att skit åker ner och rostar ur förångaren till AC.

https://i.imgur.com/P0FdEo6h.jpg

Man kan köpa en adapter till volvo, samma till V70:
https://i.imgur.com/1V5RWobh.png

Och montera ett filter:
https://i.imgur.com/0rpz8wJh.png

Jag vill definitivt ha filtrerad luft i min bil så denna del inköptes från en skrot nyss.

Professionell nybilshatare

Från Finland
339 Inlägg
11 oktober
Trådstartare
#13
Okej jag slapp åt PCV slangen och fick loss den från spjällhuset och jag har tagit bort flammskyddet och kommer inte lägga tillbaka det.

https://i.imgur.com/KLxej2sh.jpg

Vakuumlinjen är i dåligt skick dock. Jag undrar varför den går här och till andra sidan av insuget? Jag gissar det är så PCV systemet ska ha vakuum även när motorn går på tomgång och spjället är stäng (jag tror all luft kommer via tomgångsmotorn då?). Men varför just där på insuget? Kunde det inte funnits en enklare plats ifall den behöver bytas?

https://i.imgur.com/hCfCI6Sh.jpg

Fuel rail:en är av, öh ingen returlinje nånstans?

https://i.imgur.com/dZAjqqph.jpeg

Jag försöker slippa åt bultarna som höll fast oljestickan men det är ju omöjligt så det slutade med att jag tog bort fläkten

https://i.imgur.com/uQ8TavSh.jpeg

Och just när jag fått den sista nedre bulten på insuget lös, så gick min enda arbetslampa sönder. Så det var allt för ikväll.

Professionell nybilshatare

Från Finland
339 Inlägg
14 oktober
Trådstartare
#14
Insuget plockades av utan större problem, vakuumlinjen till vevhusventilationen gick såklart sönder.
https://i.imgur.com/GLQmeroh.jpg

Såhär ser det ut med locket av annars, oljepölar här som där.
https://i.imgur.com/z6F8h5gh.jpg

Men jag lyckades få ut hela PCV systemet intakt. Förutom vakuumlinjen då.

https://i.imgur.com/AHR3DDFh.jpg

Men sen lyckades jag ha sönder plastslangen då jag vred och slet för hårt då jag tog av den, men annars är allting isär nu och redo för rengöring. Vakuumslangen borde man kunna byta mot nån annan slang och det här plaströret borde man väl kunna byta mot ett metallrör istället som nu aldrig nånsin blir skört. Vissa byter mot en bränsleslang.

https://i.imgur.com/mV6UxR4h.jpg

Och ventilhålet eller vad man kallar det till motorblocket, ingen gegga här inte, väldigt rent må jag säga jämfört med vad jag sett på nätet.

https://i.imgur.com/4Y0PBaOh.jpg

Då går jag vidare med kamremsbytet och plockat av framhjulet. Då kan jag också se att det överstora hjulet har gnidit hål i innerskärmen, jävla typer som inte kan sätta rätt däck..  Fälgarna är inte original volvo vad jag vet, nåt italienskt märker som säger Beta eta eller var det Eta Beta... Är väl namnet på en kalle anka figur....

https://i.imgur.com/fKHV1fjh.jpg

Timingen, ser ju liiite off bara med ögat om jag nu ska lita på märkena.

https://i.imgur.com/1Ms7Ww0h.jpg

Vevhusmarkeringen är nu riktigt svårt att få syn på men jag såg nog den. Lyckas inte fota den dock.

https://i.imgur.com/lSZUYACh.jpg

Bättre bild tagen av nån annan
https://i.imgur.com/IbWASnZh.png

Sen av med fördelaren och rotorn och kamaxelgivaren och jag skulle testa med kamlåsningsverktyget och det passar inte. Det är den här konsolen som motorfästet sitter fast i som kommer ivägen, det skulle funka om inte den var i vägen. Men verktyget är designat lite snålt... Jag vill inte ta bort den här konsolen utan modifierar verktyget istället. Det var dock visst bara tre bultar men det såg bökigare än så ut först, så kanske jag hade kunnat plocka av dom. Men gjort är gjort.

https://i.imgur.com/MJaMqJP.jpg

Man kan annars se det läcker lite olja där också, nya packboxar vore väl inte fel.

Såhär modifierade jag verktyget. Jag svetsade på en bit flatjärn i rätt storlek bakom de existerande "armarna", höll allt i skruvstäd medan jag svetsade och det rörde sig inte.

https://i.imgur.com/QsBGNlAh.jpg

Sen nytt gängat hål
https://i.imgur.com/PfxJUGdh.jpg

Kapa bort det gamla materialet
https://i.imgur.com/7qbgjACh.jpg

Verifiera att det ligger i linje ännu och det gör det. Såg ut precis såhär innan jag gjort nånting.
https://i.imgur.com/IUTiyYQh.jpg

Kolla om det passar i motorn och det gör det:
https://i.imgur.com/LH1t4iqh.jpg

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
10 582 Inlägg
14 oktober
#15
DennisCA skrev:
Fälgarna är inte original volvo vad jag vet, nåt italienskt märker som säger Beta eta eller var det Eta Beta... Är väl namnet på en kalle anka figur....

Mikki Hiiri faktiskt. wink

Snyggt jobbat! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 306 Inlägg
14 oktober
#16
Snyggt jobbat! Ett tips är att fylla i markeringarna med färg, däckpenna eller liknande för att underlätta för sig själv. Typ så här (hade bara närbild med kåporna på, men märkte även upp märkena där bakom på samma sätt):
https://i.imgur.com/LOXaXPh.jpeg


Från Finland
339 Inlägg
15 oktober
Trådstartare
#17
När jag plockade av kåpan så såg jag röda markeringar gjorts tidigare, de linjerade fortfarande upp med varandra. Men jag har i verktyget nu och kammarna är låsta och rör sig inte.

Då jag plockade av fälgen var det nån plastgrej mellan navet på fälgen och axeln annars. Jag undrar om det är en spacer, har inte mätt men undrar ifall fälgarna har för stora centrumhål och det krävs. Själv tycker jag inte plast har nåt att göra där som en spacer, ser klent ut.

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
10 582 Inlägg
15 oktober
#18
DennisCA skrev:
När jag plockade av kåpan så såg jag röda markeringar gjorts tidigare, de linjerade fortfarande upp med varandra. Men jag har i verktyget nu och kammarna är låsta och rör sig inte.

Då jag plockade av fälgen var det nån plastgrej mellan navet på fälgen och axeln annars. Jag undrar om det är en spacer, har inte mätt men undrar ifall fälgarna har för stora centrumhål och det krävs. Själv tycker jag inte plast har nåt att göra där som en spacer, ser klent ut.

Navringar av plast är inget konstigt. De håller bara fälgen centrerad när man monterar den, sedan är det bultarna/muttrarna som håller den på plats vid körning. Du kan köra utan, men risken är stor att du inte får fälgen helt centrerad med vibrationer som följd.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Från Finland
339 Inlägg
15 oktober
Trådstartare
#19
OK bra att veta. Ja jag har vibrationer redan, då jag körde hem märkte jag tydliga vibrationer, nästan som ett guppande då man körde mellan 60 och 80, försvann lite över 80.

Jag misstänker att däcken är dåligt balanserade eller bara allmänt slut. Sen såg jag de här plastringarna och började misstänka dom kunde ha nåt att göra med saken men kanske inte då.

Nu åker vinterdäcken snart på oavsett. De sitter på plåtfälgar och ser lite mörbultade ut i centrumhålen också så jag försökte få tag i några billiga 15 tums alufälgar.

Professionell nybilshatare

Från Finland
339 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#20
Jag hittade några 15" volvofälgar som jag köpte för en billig peng, dessa blir bra vinterdäck med 195/65 på. Bra å praktiskt smile 15" är snorbilliga då alla vill köra 17" eller större nuförtiden.

Nåja kamremmen blev bytt för några dar sen, det gick faktiskt väldigt lätt och ingen oro det blev fel heller tack vare tolkarna.

https://i.imgur.com/Hgy8eQsh.jpg

https://i.imgur.com/PO7gT6ph.jpg

Runt två varv och allt stämmer ännu. Alla gamla remmar och delar jag plockat av verkade ännu vara i bra skick, men såklart då serviceboken saknar är det inte chanser man tar...

Insuget har fått nya vakuumlinjer här, de är gjorda från bränsleslang. Jag tror det håller bättre.
https://i.imgur.com/pNBBj2Hh.jpg

Och såhär stängde jag permanent av varmluftsfunktionen, även pluggat vakuumlinjen.
https://i.imgur.com/NjTNYEQh.jpg

Bränsleslang ersatte plaströret i vevhusventilationen också.
https://i.imgur.com/vAki3fXh.jpg

Sen dess har jag monterat ihop alla bitar och även provkört. Där första gången hackade den och ville nästan stanna om man trampade på gasen för snabbt men det gick över. Nu har jag tömt den på kylarvätska och spolat och fyllt på ny kylarvätska. Just kört ca 80km och det gick helt bra, men nog märker jag det finns saker kvar å göra.

Utöver det som jag räknat upp tidigare har jag också upptäckt:
-Ena fästet till bakre stötfångaren  har rostat av så den hänger lite på höger sida. Ska vara nya fästen.
-Handbromsvajern till vänster bak hjul är konstigt dragen och hänger liksom nere, ser den sitter fast med buntband...
-Tror det är lika bra att byta tändstift, rotor och dosa också. Vet inte med kablarna.
Senast redigerat av DennisCA (20 oktober )

Professionell nybilshatare


Sök