2878
Sök

Dumpventil på Audi s3 -2009 ????? Går det och i sådana fall vilken?? Farligt?? Bra??? Varför???

Biltokig
161 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#1
tjena

har en 2009ans modell audi s3 och är sugen som fan på att montera på en dumpventil så att det pyser till smile.
dock har jag hört att mycket på denna bilen skall man inte byta eller lägga till för att den är redan bra som den är. självklart kanm an trimma med chip och laddtryck och allt sånt men vill ju inte förlora power i bilen för att jag monterar en dumpventil.
gör jag det????

i alla fall om det nu går och det inte gör något för bilen vilken ska man då välja?? och var köper man denna och vet ni kankse någonstans i skåne man kan montera den. någonstans där dom är kompetenta? smile.

kan något gå snett om man har en sådan och i sådana fall vad??


tackar för svar

mvh
pierre

MvH Pierre Cardoso
--Mercedes c350 coupé

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 januari 2009
#2
Du har redan en dumpventil i din bil. Den sitter ihopbyggd med turbon i kompressorhuset. Det räcker att du sätter på ett öppet filter så kommer det att pysa till när du släpper upp pedalen.

465 Inlägg
29 januari 2009
#3
du var ju inte blyg på  frågetecknen ivf, men klart du kan ha dumpventil.. nästintill alla turbobilar har dump orginal..

Biltokig
161 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#4
jag vet om att det finns original dump på turbo bilar det vet jag om.
saken är den att har hört att öppet luftfilter på denna bilen inte skall göra sig jätte bra. hört att det skall försämmra effekten????

MvH Pierre Cardoso
--Mercedes c350 coupé

7 274 Inlägg
30 januari 2009
#5
Om man monterar det dåligt så det suger i varmluft så kan du få mindre effekt ja.


DFFL
9 020 Inlägg
30 januari 2009
#6
Stick in till BSR på Krusegatan och prata med de om öppet luftfilter.
Deras OptiFlow-filter har avskärming.

Ser ut såhär på min bil.
https://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-999192.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 853 Inlägg
30 januari 2009
#7
Vi har ju likadan motor du och jag "Pierre_Cardoso". vad jag hört så ska man inte köra öppet filter och inte heller öppen dump... men men det går säkert....

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
30 januari 2009
#8
Öppen dump ska du låta bli eftersom du har en luftmassemätare som mäter luftmängden i systemet, dumpar du ut lite luft får den fel blandning och kommer inte gå så bra. Enkelt förklarat smile
Öppet filter kan du ha om du köper ett oljefritt (som du inte rengör med luftfilterolja) och en ordentlig värmeplåt. Då kommer bilen att pysa friskt när du släpper gasen.
Mvh Marcus

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Biltokig
161 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#9
har också hört detta med att man inte ska ha dump och öppet filter på våra bilar som du säger SOYD.

MvH Pierre Cardoso
--Mercedes c350 coupé

Biltokig
161 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#10
mycket därför jag skrev denna tråd för att se om andra hört likadant

MvH Pierre Cardoso
--Mercedes c350 coupé

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 februari 2009
#11
Pierre_Cardoso skrev:
mycket därför jag skrev denna tråd för att se om andra hört likadant

Väldans vad folk "hör" saker utan att verifiera vad som är fakta och vad som är rykte.

1 853 Inlägg
1 februari 2009
#12
Pierre_Cardoso skrev:
har också hört detta med att man inte ska ha dump och öppet filter på våra bilar som du säger SOYD.

mm men hittar du någon mer info om detta får du gärna dra mig ett medelande... Skulle också kunna tänka mig att byta till ett annat luftfilter om det är bekräftat ett det är ok att köra med det...

Rspeter skrev:
Väldans vad folk "hör" saker utan att verifiera vad som är fakta och vad som är rykte.

Jag har försökt fått det lite mer bekräftat men det enda jag hört är som Mäki säger om luftmassa mätaren..

sedan är det i mitt fall lite svårare att få tag på ett luftfilter i och med att jag har just S3:an's motor i min Golf Gti så alla filter som står: "GOLF GTI V 2005-2008 TFSI 2.0" har jag även där hört inte passar min motor... men då kan jag tillägga att jag bara letat efter en kolfiber låda som ersätter originalet med som tar upp mer luft i fronten med ett insatsfilter i...

sedan passar inte dom S3:a luftfilter satserna till min heller då det bara är motorn som är lika... och ett universal filter känns så där hmm

Avstängd
962 Inlägg
1 februari 2009
#13
Mäki skrev:
Öppen dump ska du låta bli eftersom du har en luftmassemätare som mäter luftmängden i systemet, dumpar du ut lite luft får den fel blandning och kommer inte gå så bra. Enkelt förklarat smile
Öppet filter kan du ha om du köper ett oljefritt (som du inte rengör med luftfilterolja) och en ordentlig värmeplåt. Då kommer bilen att pysa friskt när du släpper gasen.
Mvh Marcus

Dock är det ju bara när man släpper gasen som den får en skvätt extra bränsle, inget jätteproblem förutom att man kan elda upp sina kattar... Men vem vill ha katt?! lol

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 februari 2009
#14
Jag tror inte att LMM är känsligare på 2.0TFSI motorn än den var på 1.8T motorn. Dränker man inte det koniska filtret i olja utan bara lägger en liten hinna utanpå så är det ingen fara med LMM.

24 Inlägg
1 februari 2009
#15
jo du kan ha dumpventil men du måste ha en hybrid dump som gör att du inte äldar upp katten eller förstör lmm å du kan ha filter å den dumpen på  samtidigt de händer inget å är de något mer om dump å sånt du undrar över så säg bara till så ska jag kansek kuna ge dig svar men här ska du få en sida va du kan köpa dom ¨

http://www.creatix.se/Shop/Index.php                         MVH Turbo_xxx 


sen när du ska hitta dumpen på sidan så går du under TUIUG/MOTOR sen ser du dumpventiler å sen letar du bara effter hybrid dump
Senast redigerat av Turbo_xxx (1 februari 2009)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
1 februari 2009
#16
Turbo_xxx skrev:
jo du kan ha dumpventil men du måste ha en hybrid dump som gör att du inte äldar upp katten eller förstör lmm å du kan ha filter å den dumpen på  samtidigt de händer inget å är de något mer om dump å sånt du undrar över så säg bara till så ska jag kansek kuna ge dig svar men här ska du få en sida va du kan köpa dom ¨

http://www.creatix.se/Shop/Index.php                         MVH Turbo_xxx 


sen när du ska hitta dumpen på sidan så går du under TUIUG/MOTOR sen ser du dumpventiler å sen letar du bara effter hybrid dump

Han har ju redan en fullt fungerande återcirkulerande dump/avlastningsventil på bilen. Lite onödigt med 2 olika?

993 Inlägg
1 februari 2009
#17
köp hybrid dump, det funkar, där har du så den öppnar sig vid högladdtryck, annars är den återcirkulerande.

annars stick till BSR på industri området vid midhem, dom har lösning till dig direkt.


SkenLaddRacing
130 Inlägg
1 februari 2009
#18
Ni som säger nej till inoljat luftfilter för det ska paja lmm? Det kan jag inte riktigt förstå för enligt KN så går hur bra som helts Om man följer instruktioner det säger väll sig själv att man Inte sätter på ett helt ner kladdigt filter med massa olja som rinner?  klart som fan oljan sätter sig på lmm då men om man Gör som man skall så är det inga problem....(oljan är till för fånga upp skiten som du ej vill ha in i motorn) Och till dig pirre börja med kolla under huven om du kan sätta ett öppetfilter som kan ligga i orginalboxen underdel om det går friskluft till den. För det verkar ju itne finnas några kit till din bil?..vikigt är att du får kallluft och det ej suger varmluft. Men du får prova funkar inte det så får du väll låta nån som trimmar bilar typ redrun kolla på din bil=) /brange

SkenLaddRacing

Chef
41 Inlägg
2 februari 2009
#19
forge har öppen dump som ska passa dinbil http://www.carperformancepartsuk.com/sh … 9l4ysvvi3g

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
2 februari 2009
#20
prodrive skrev:
Mäki skrev:
Öppen dump ska du låta bli eftersom du har en luftmassemätare som mäter luftmängden i systemet, dumpar du ut lite luft får den fel blandning och kommer inte gå så bra. Enkelt förklarat smile
Öppet filter kan du ha om du köper ett oljefritt (som du inte rengör med luftfilterolja) och en ordentlig värmeplåt. Då kommer bilen att pysa friskt när du släpper gasen.
Mvh Marcus

Dock är det ju bara när man släpper gasen som den får en skvätt extra bränsle, inget jätteproblem förutom att man kan elda upp sina kattar... Men vem vill ha katt?! lol

Den som vill besiktiga bilen wink

Mange_volvo skrev:
Ni som säger nej till inoljat luftfilter för det ska paja lmm? Det kan jag inte riktigt förstå för enligt KN så går hur bra som helts Om man följer instruktioner det säger väll sig själv att man Inte sätter på ett helt ner kladdigt filter med massa olja som rinner?  klart som fan oljan sätter sig på lmm då men om man Gör som man skall så är det inga problem....(oljan är till för fånga upp skiten som du ej vill ha in i motorn) Och till dig pirre börja med kolla under huven om du kan sätta ett öppetfilter som kan ligga i orginalboxen underdel om det går friskluft till den. För det verkar ju itne finnas några kit till din bil?..vikigt är att du får kallluft och det ej suger varmluft. Men du får prova funkar inte det så får du väll låta nån som trimmar bilar typ redrun kolla på din bil=) /brange

Anledningen att jag avrekomenderade dom från inoljade filter är för att dom inte verkar kunna så mycket om saken i fråga och därför gav jag ett underhållsfriare alternativ.

Och varför tjatar ni om öppna och hybrid-dumpar? En hybrid släpper fortfarande ut luft efter mätningen, att ni orkar tjata om dom.....
Senast redigerat av Mäki (2 februari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan


Sök