sirmiro skrev:
Jill skrev:
sirmiro skrev:
En bra fotograf ska inte behöva vara expert på bildredigering, en bra fotograf lyckas fånga sakerna redan i sökaren. Den bra fotografen ser småfelen på plats och tar bilden i en vinkel där de inte syns.
Men är man en mindre bra fotograf (som mig) så är bildredigering det alternativ som finns för att få ett hyggligt resultat.
Vissa tycker det ja .. Men hur är det i det verkliga livet? JO där är den som är kung med kameran OCH kung på PS den som får sina bilder sålda och blir en framgångsrik fotograf... så är det bara...
Den personen säljer bilder och är vanligen frilansande.
En person som får de bra bilderna som inte behöver redigeras är mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Talar du av erfarenhet eller gissar du?
Meeeen var tycker ni gränsen går då? En jpg direkt från kamera? Raw-konvertering i acr? Kontrasta upp bilden i PS okej? Kontrasta en del av bilden med hjälp av en mask man har målat lite snabbt? Lokala kontraster med hjälp av en highpass (samma sak som clarity i ACR fast med lite mer kontroll)? Dra en hue/saturation och dra ner mättnaden på t ex enbart dom blåa delarna i bilden? Vaaar går gränsen?
Men ta den här bilden tex:
![https://www1.garaget.org/archive/3/2757/22776/22776-1537560.jpg]()
Tror det är sammanlagt 4-5 blixtbilder som jag lagt ihop till en. En blixt är ju billigare än flera. Sen har jag dragit ner färgmättnaden på själva bilen ganska mycket för att få min vita bil vit och så har jag snabbmaskat bakgrunden och mörkat ner den hyfsat mycket för att få mer fokus på själva bilen.
För man jobbar ju ändå med det man har? Jag har en blixt, inte hundra. Jag jobbar ju med dom begränsningar jag har. Sen att photoshop hjälper mig komma runt en del begränsningar är väl ändå bara bra?
Jag skulle säkert kunna ta en hyfsat liknande bild om jag hade massvis med blixtar o grejer också, vilket skulle göra att jag skulle lägga ner en timme innan jag tog bilden, istället för att lägga ner en halvtimme efter jag tagit bilden.
Så vad tycker folk om det? Är det manipulering? Vad är manipuleringen i så fall? Att det är flera bilder? Att jag dragit en mask för att mörka ner bakgrunden? Maskat ut bilen för att dra ner mättnaden?
Kan iaf säga att jag har inte dragit så här hårt på nån av bilderna jag har tankat upp so far, men jag skulle i alla fall inte dra mig för att bidra med en väldigt liknande bild i den här tävlingen då jag inte anser att den är manipulerad.
Manipulerad är den när man börjar ta bort eller byta ut vitala saker i bilden imo.
Men oavsett, regler suger. Ju fler regler desto fler är det som inte kommer orka för det är för mycket att rätta sig efter. Har jag en känsla av i alla fall. Att hålla sig inom månadens Tema och att det är bilar som ska fotas tycker jag räcker väldigt långt. Det är väl upp till var och en hur man vill ta sin bild. Och sen är det ju såklart så att sunt förnuft alltid är bra.
Och såklart, det är ju ingen blodig tävling, allt är bara för skojs skull ändå (eller pja, jag tycker det är skoj iaf

)!