3534
Sök

Laddtrycks problem Saab 9000t

Direktör
305 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#1
Hej alla, blir tokig och behöver råd, av någon anledning får jag inte upp laddtrycket mer än till 0,8 och inte 1,7 bar som jag ska ha..... Kör jag en polsk reset (nollar systemet) får jag upp laddtrycket till 1,7 bar men den behåller inte trycket, sen stryper den av och till slut går laddtrycket bara upp till 0,8 bar.... Dom flesta delarna är nya och därav att jag går bet, Ny bränsle regulator, ny wastegate för tryck upp till 3 bar, ny lamdasond, ny temp givare för insugs luft m.m Funderar på om det kan vara luft massomätaren men då borde den inte gå så bra som den gör för dom 0,8 bar jag har i laddtryck, tacksam för svar från saab kunnit folk som vet lite..
Mvh Alex

Speed limit are only for pussy

10 Inlägg
11 april 2006
#2
på polarns   sabb 9000 aero  var det apc boxen som krångla...  men  laddar du värkligen 1,7??


Fartygsingenjör
550 Inlägg
11 april 2006
#3
ja det låter rätt mkt med 1.7 bar, vad kör du för turbo? och kollat så ev. dumpventil inte kärvar för dig?

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Direktör
305 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#4
volvohoff skrev:
på polarns   sabb 9000 aero  var det apc boxen som krångla...  men  laddar du värkligen 1,7??

Hmm tror inte det är någe fel på min apc box då allt har lirat tills jag bytte generatorn, och fick fel koder på lamdasonden, trodde att det var lamdan som stälde till allt då apc stryper effekten när den går sönder..... nä nu laddar den bara 0,8 men den ska ladda 1,7 och ge 280 hästar, dock går den som en traktor nu och är inte mer märkvärdig än en orginal tutbo......

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#5
wrapman skrev:
ja det låter rätt mkt med 1.7 bar, vad kör du för turbo? och kollat så ev. dumpventil inte kärvar för dig?

Orginal turbo... dumpen har inget med strypning av motor effek sad tuvär......

Speed limit are only for pussy

SAAB-Dåre
192 Inlägg
11 april 2006
#6
1.7Bar på orginal turbon ... Hm.. ?

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

SAAB-Dåre
192 Inlägg
11 april 2006
#7
Bör den ju ha brakat ..

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

Direktör
305 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#8
_CheezeBall_ skrev:
Bör den ju ha brakat ..

Kul med många spekulationer om jag verkligen har 1,7 bars tryck, säger till alla att så är fallet när allt lirar, kan ta kort eller filma det sen eftersom det verkar vara så ovanligt men det var inte anledningen till den här tråden utan mina problem med laddtrycket.......

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#9
Dax att sova verkar inte vara så mycket ideér och tankar just nu men kommer ni på någe så skriva gärna..... sleep well !!!!

Speed limit are only for pussy

51 Inlägg
11 april 2006
#10
hmm d kan va katten:Shmm brorsans 440 blev helt mongo i laddtryck sen han mosa ihop den

jag Gasar tills det rasar

764 Inlägg
12 april 2006
#11
Borde du inte ha mer än 280hk vid 1.7 bar?
Jag hade 230hk vid 0.9 bar.

TeQuilla

5 710 Inlägg
12 april 2006
#12
Får man vara så fräck så man frågar vad det är för årsmodell på bilen?
"Runtomkringutrustning" såsom spridare, LLK osv?

MVH Jonas
..............

321 Inlägg
12 april 2006
#13
jonTe skrev:
Får man vara så fräck så man frågar vad det är för årsmodell på bilen?
"Runtomkringutrustning" såsom spridare, LLK osv?

Också nyfiken på det. 1,7 bar låter relativt högt måste ja säga, men som jonTe säger, va har du för "Runtomkringutrustning" ? Eller så kanske du har en "glädjemätare" eller en som visar trycket i PSI ?

Kan ju va bra att gå till botten med det här smile. P.s ta nu detta inte som negativ kritik utan mer som en nyfikenhet som måste stillas.

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

12 Inlägg
12 april 2006
#14
Prova o byt magnetventilen. Den spökade för mig på min steg 3 trimmade 900. Den laddade bara grundladd först runt 0.6 sedan när jag bytte laddade den 1.2.

Pilot
78 Inlägg
12 april 2006
#15
Har också en saab den laddar på 1.5 sedan ner till 1.4 bar och jag har steg ? och det är på en t25:a så 1.7 kanske inte är så högt upp i höjderna beror iof på om den är strypt på de lägre växlarna för att spara lådan. kan någon svara på vad jag har i hk med de grejerna för en vanlig 9000 aero lämnar jag ju bakom mig utan att svettas allt för mycket

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

5 710 Inlägg
12 april 2006
#16
Nu är det inte på något sätt omöjligt att ladda/peaka 1.7bar med en Garrett T25, däremot kan man inte räkna med den nivån upp till 6.250Rpm, det är helt enkelt fysikaliskt omöjligt.

>> Nallen_sthlm, när bilen börjar att "strypa sig" är då det maximala laddtrycket som går att uppnå 0.8 bar?
Eller är det det att den sjunker till 0.8 bar på högre vartal när du vart ute o pressat?

>>Tv_dosa , det är omöjligt att svara på då vi inte vet vilken programvara din styrbox har och vartifrån den kommer.
Men det vanliga brukar vara ~270 loppor med ett steg 3.

MVH Jonas
..............

Direktör
305 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#17
TeQuilla skrev:
Borde du inte ha mer än 280hk vid 1.7 bar?
Jag hade 230hk vid 0.9 bar.

Mycket möjligt, den är inte bänkad men trimmaren har sakt minst 280, men har endå svårt att få dom på driven så hälften kanman dra bort tongue

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#18
-Ncs- skrev:
jonTe skrev:
Får man vara så fräck så man frågar vad det är för årsmodell på bilen?
"Runtomkringutrustning" såsom spridare, LLK osv?

Också nyfiken på det. 1,7 bar låter relativt högt måste ja säga, men som jonTe säger, va har du för "Runtomkringutrustning" ? Eller så kanske du har en "glädjemätare" eller en som visar trycket i PSI ?

Kan ju va bra att gå till botten med det här smile. P.s ta nu detta inte som negativ kritik utan mer som en nyfikenhet som måste stillas.

Mvh / Niclas

Orginal spridare...... har dock fixat med lite små detaljer i motorn som jag inte lämnar ut här då det är få valda som får ta del om om detaljerna.... Nej det är ingen glädje mätare trots att många tror det, men jag kan inte använda all effekt då jag eldar koppling, och byter jag koppling kommer jag vrida sönder lådan, höga varb spinner det bara så jag är nöjd i allafall.... Grunden är steg 3 chipp högre bränsle tryck regulator, hårdare weastgate m.m

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#19
JeppeH skrev:
Prova o byt magnetventilen. Den spökade för mig på min steg 3 trimmade 900. Den laddade bara grundladd först runt 0.6 sedan när jag bytte laddade den 1.2.

Men om magnet ventiler är trasig så ska jag väll få upp fel koder på det ???? sen borde den ju inte ladda 1,7 när jag nollat den om magnet ventilen är trasig ??????

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#20
jonTe skrev:
Nu är det inte på något sätt omöjligt att ladda/peaka 1.7bar med en Garrett T25, däremot kan man inte räkna med den nivån upp till 6.250Rpm, det är helt enkelt fysikaliskt omöjligt.

>> Nallen_sthlm, när bilen börjar att "strypa sig" är då det maximala laddtrycket som går att uppnå 0.8 bar?
Eller är det det att den sjunker till 0.8 bar på högre vartal när du vart ute o pressat?

>>Tv_dosa , det är omöjligt att svara på då vi inte vet vilken programvara din styrbox har och vartifrån den kommer.
Men det vanliga brukar vara ~270 loppor med ett steg 3.

Det maximala laddtrycket blir 0,8 och sjunker sen som apc reglerar, men med trimmet jag har så ska den upp till 1,7.... som du säger så kan dom gå upp till 1,7... jag kan även få den att gå högre i ladd med vid 1,7 slår tryckvakten i och dödar täningen.......

Speed limit are only for pussy


Sök