Till säsongen 2022 gjordes det en storservice efter påställning på Rejmes med kamrem, vattenpump, olja, oljefilter, tändstift samt bränslefilter.
Monterades även lite grejer jag samlat på mig under vintern i form av nya okhållare samt 302mm slitsade skivor fram och ett nytt ovalt utblås som matchar lite bättre med original jämfört med de runda som följde med avgassystemet.
Efter storservicen på Rejmes hade jag hoppats att få ordning på ett problem med bilen som jag hade haft sen inköp i princip men löste sig icke...
Var problem med att den tvekade på gasen ett par sekunder när man trampade fullt och man kände att den tappade effekt på högre varv.
Lämnade även in bilen på felsökning 2023 då jag ej fick några felkoder med de 3 olika läsare jag testade.
Felkoden firman fick fram var gasspjäll bland annat. Vet om att det är ett vanligt fel med de elektriska spjället men det var bytt redan sen tidigare av föregående ägare men hade inte så många idéer kvar så nyrenoverat spjäll kom på plats 2023.
Dock fortfarande samma problem....
Till slut så chansade jag på att testa en annan luftmassemätare jag fick låna av en snäll kille genom C70 klubben. Och då gick bilen betydligt bättre så en begagnad från skroten inhandlades och det problemet var löst.
Dock märkte jag ett annat fenom sen istället när jag körde med bilen.
Svårt att hålla jämn gas samt att gasar man lite i flera små steg så händer ingenting sen blir det nästan full gas.
Laddtrycksmätare köptes och monterades för att kunna kolla om det hade nått samband. Hittade en på Tradera som 3dprinta mätarhållare som passa i luftgallret bredvid ratten så en sån köptes.
Märkte då att fenomenet med gasen uppstår när laddtrycket skall kliva över 0 bar.
Har känt på wastegate samt röktestat trycksystemet utan att hitta nått direkt fel så felsökning får väl fortsätta 2025.
Hur som helst så har jag åkt på lite lokala bilträffar under 2023-2024 och nån glassrunda men inte så mycket mer än så.
Kommer lite bilder här från säsongerna.
Syrrans C70 på bild också, nyare generationen med plåttak.
Till säsongen 2025 är planen att få tag i andra fälgar samt eventuellt några andra smågrejer.
Lyckades hitta en uppsättning faceliftbakljus på ebay innan jul till ett bra pris så de ligger hemma.
Va lite repiga och dassiga men lite våtslip på de grövsta defekterna och sen polering på de gjorde susen. Sitter kromade blinkerslampor i dem nu också.