Det känns rätt tydligt att du vill ha en korrekt teoretisk diskussion så nu kör vi
KammaDej skrev:
vikförflyttning, engelskans 'weight transfer' är samma sak som lastväxlingar. vet inte vad du fått ifrån att man måste flytta runt saker i bilen för att få det att ske.
det är nånting som sker när bilen påverkas av g-krafter.
"weight" i engelska kan inte direktöversättas till "vikt" utan "last" i tekniska termer. "Load transfer" används ofta istället för "weight transfer" så load är väll egentligen ordet du söker på engelska om du ska översätta ordagrant.
Slår du upp i RCVD
(Race Car Vehicle Dynamics, av Milliken & Milliken) så står det klart och tydligt "total latheral
load transfer distrubution".
Eftersom du inte verkar tro på nått lämnar jag lite källor...
Vill du läsa mer ang ämnet så kan du slå upp kapitel 7 "Steady-State pair analysis" sida 279.
eller även kapitel 6 "Simplified Transient Stability and Control" på sida 231, och sist kapitel 18 "wheel loads" sida 665.
Det svenska ordet viktförflyttning innebär som det låter att vikt flyttar sig...det är något som inte händer i en bil mer än att exempelvis vid inbromsning att soppan åker framåt, föraren kanske flyttas nån centimeter framåt och vem vet du kanske har nått löst som också flyttar sig framåt.
KammaDej skrev:
en del av detta sker direkt genom bärarmarna och hur mycket bestäms av höjdplaceringen av den virtuella punkten rollcenter. så hur du kan påstå att det inte spelar någon roll för detta har jag inte en susning om. men vill man ställa in ett chassi bra krävs det att man tar rollcentret i beräkning.
Fortfarande inte rollcenter som är intressant utan instant center
Och den totala lastväxlingen är inte beroende av rollcenter i över huvud taget.
Men nu kanske du undrar hur man finner ic?
Okej back to basic mekanik. Tar en bild från våra formelbilar och paintar lite...
Paint ville inte få min lägesvektor r helt lodrät, det får du ha överseende medDet vi ser är alltså däckskrafterna, komposanterna bildar resultanten som vi flyttar i dess riktning tills det att vi är under IC. Läget från IC beskriver lägesvektorn
r.
Och då är |
r| multiplicerat med vektorn
Fy ett moment, det är detta moment tillsammans med momentet från andra däcket som ger upphov till rollmomentet.
Men för att svara på din fråga:
"så hur du kan påstå att det inte spelar någon roll för detta har jag inte en susning om"
menar jag att rollcenter är en effekt och inte en orsak....Om du fortfarande envisas kan du läsa denna pdf:
Roll Center - Myths and Reality av Wm. C. Mitchellhttp://www.neohio-scca.org/comp_clinic/ … cs2007.pdfDet är dock så att den fjädrade massans geometriska lastväxling beror på den punkt som bilen rollar runt, och där används oftast det kinematiska rollcentret som uppskattning. Dock så är FMG lastväxling relativt liten jämfört med den elastiska, åtminstone på våra bilar där det ser ut såhär:
vid 1,7 G lateralt sett på framaxeln
Ofjädrade massan : 10,6 Kg
Fjädrade massan geometriska : 2,6 Kg
Fjädrade massan elastiska : 32 Kg
Wedge : -1,9 Kg
Internal reaction : 1,5 Kg
Totalt 44,9 Kg
KammaDej skrev:
och din bekrivning om toe-out i fram.. du har precis gjort en illustrering exakt på vad jag sagt, fast du verkar inte ha fattat det själv.
Det
du har sagt är att toe-out av någon anledning ska göra en bil stabil.
Däremot det
simuleringen visade var att med toe-out får man krafter som vill ändra bilens riktning som är 3 gånger så stora som med toe-in. det vill säga 3 gånger värre effekter.
Du kommer alltså körande rakt fram, och får då en lastväxling. Det som händer är att den påverkande kraften med din inställning kommer blir tre gånger så stor.
KammaDej skrev:
och ja jag vet att statiskt betyder stillastående. bara för att man vrider på ratten betyder inte det att bilens vikt längre är statisk, den måste börja röra på sej och således påverkas av g-krafter för att sluta vara statisk. och som jag sa, kingpin offset ihop med caster flyttar vikt statiskt i chassit,
Just vikten är statisk (ändras inte, såvida du inte tankar eller ökar bilens vikt medans du gör denna ändring)
Lasten på varje hjul ändras när du ändrar nått (i detta fallet svänger på ratten)
Och med det är bilens läge inte längre statiskt, och dessutom får du en lastväxling.
inget annat. Eller så har du kanske inte kopplat in ratten och kan svänga utan att nått rör sej?...
KammaDej skrev:
kan använda ordet lastväxling istället om du skulle må bättre utav det.
Inte för min skull du ska använda ordet "lastväxling", men det var du som ville ha ett forum där man kan lära sig saker och i så fall är det väll lika bra att använda ett korrekt språk?
Är en rätt stor skillnad och bra att kunna om du någon dag ska studera mekanik, oavsett på en hög eller låg nivå.
KammaDej skrev:
ett exempel är en go-kart. där kör man väldigt mycket kingpin offset pga stela bakaxeln så innre bakhjulet lyfter från banan med hjälp av det och castern för att det inte ska gå rakt fram.
lägg om fullt styrutslag på en kart när den står still och ingen sitter i den ska du se att det i många fall går att gunga på den.
att jag ska behöva förklara det här för att du ska fatta vad jag menar känns lite smått otroligt.
Det som känns lite smått otroligt är att jag ska behöva citera mig själv, men nu kör vi. Detta var vad jag skrev:
JockeT skrev:
Antar att du menar en diagonal lastväxling men den är absolut inte statisk. Med statisk menas att en bil står i helt stilla i "grundposition"...
Hur du får detta till nått annat undrar jag?
KammaDej skrev:
och till sist, ska man justera förhållandet mellan fjädrar och dämpare ska man givetvis hålla sej 'inom fönstret' som jag tidigare påpekat. och här pratade jag och mattias dessutom bara om justeringar på racebanan, ifall du inte förstod det,
Kan vara, som du så noga pratade om tidigare, att någon inte inser att man ska göra det inom rimliga gränser och det slutar i krasch.
Tycker verkligen att det är jätte konstigt att du slipper skriva inlägg med detta i åtanke när du så intensivt predikar om att andra ska göra det.....lev som du försöker lära...
KammaDej skrev:
driftking199 skrev:
när ja lämna in bilen på hjulinställning så ställde han lite toe-in för att bilen inte skulle vandra och spåra på vägen..
kanske skulle ja gå dit och få pengarna tillbaka? tråkigt att lämna bilen till aktoriserade firmor som inte kan:(
de ska ju tydligen va toe-ut som gäller:D
många kallade, få utvalda. det är ett ordpråk som passar in ofta när det kommer till justerande av ett chassi.
ring han som ställde in din framvagn och be han testa själv skillnaden mellan toe-in och toe-out i fram så kanske han ändrar sin uppfattning av vad som är lämpligast.
mvh
Säger som jonTe...varför kör alla med toe-in om det nu är så farligt som du säger? Ytterst underligt att vanliga biltillverkare och dess verkstäder i så fall ställer in sina bilar fel