A90 SupraIdag blir det en del att läsa, tänkte dra hela storyn med denna bilen. Och det sträcker sig långt tillbaka! Häll upp en kopp kaffe och läs
2008 så lanserades Nissan 370z. Jag blev kär i formen på bilen direkt. men då gick man i skolan fortfarande och att köpa en sån bil fanns inte på kartan.
Den bilen blev ofta första valet när man spelade Forza motorsport och andra spel där Skyline R33 inte fanns med på den tiden.
Vi snabbspolar till 2014 när 370z Nismo kom ut i Sverige. Blev ännu mer taggad på att en dag ha en bil som den men den var extremt dyr. Tänkte att den får svalna lite och så köper jag min drömbil sedan ännu längre tillbaka, Skyline R33!
2015 införskaffades R33an och den byggde jag på i 3år utan att köra en meter med den. Motivationen sjönk för varje vecka. R33an blev tillslut "klar" och jag körde den till ett par träffar och den var även med på Bilsport custom motor show i Malmö på vintern 2018. Men den strulade. Tänkte att nu får de fan vara nog. Sålde den i mars 2019 och då hade jag hittat just en 2014 370z Nismo med världens absolut snyggaste originalfälgar. Åkte och köpte den direkt och livet var gött. Liten bil, lång huv, man sitter typ på bakaxeln, vilket recept!!! Älskar det!
Älskade varje minut av den bilen. Kvalitén mot R33an jag hade tidigare var ju ljusår bättre då den R33an var så skruvad och fixad.
Detta var på våren 2019. Under sommaren så kom det ut en ny bil. Toyota GR Supra... Jag hade kollat på koncept bilderna som då kallades Toyota FT-1 och tänkte att den bilen!! Den ska jag ha någon gång.
Sen kom Supran ut och man blev bara "va fan hände här?" Den var inte alls så brutal som konceptbilen och som om de inte var nog så var det mer eller mindre en BMW... Nä usch och fy. Den bilen var inget kul. Men de sitter ju dock en turbomaskin i den och den har mer potential att få effekt än min 370z. Ja kanske ändå,, men nä, den är inte så snygg...
Supran glömdes bort ganska fort igen och jag njöt av min 370z. Efter första året med den bilen så tyckte jag att den var bara en liten gnutta för långsam och jag hade redan gjort de man kunde göra för att få lite mer ös i den utom att montera turbos. Offerter på turbo kit kom och de priset landade på ca 180 000kr, då snackar vi från början till nyckelfärdigt. De var ju lite saftigt men ja vi gör de!
Jag gjorde allt jag tänkt jag skulle göra med den bilen utom att montera turbos. Just när jag skulle ge mig på turbo kitet så fick jag nys om att det fanns en R33 GT-R med fullt Nismo paket i Sverige. Tänkte direkt att här har jag turbos från början och det var ju min drömbil sen man var liten, och Jag är säker på att denna bilen kommer öka i värde ganska snabbt.
Fick kontakt med ägaren och köpte bilen.
Dock så var det något i bakhuvudet som hela tiden sa "gör det inte! du kommer ihåg hur jobbigt det var med förra R33an". Bilen köptes iaf och jag hade R33 och 370z ett tag samtidigt men 370z flyttade efter någon månad. En lite tanke jag hade hela tiden med R33 GT-R:en var ju att dessa bilar går upp i värde mycket och snabbt. Mycket snabbare och mer än vad 370zan någonsin kommer göra. Under ägandet av R33an så snackades de väldigt mycket om nya Supran bland vännerna och jag fick upp ögonen för bilen igen och de här BMW agget var helt borta denna gången. Antar att de hade hunnit smälta bort. Och jag blev helt "WOW". Ju mer man kollar på den ju bättre blir de! Alla vinklar och former är så perfekta. Vilken enorm potential denna bilen har att kunna bli något superhäftigt var min tanke direkt. Vi sa på skoj att vi säljer våra "gamla skitbilar" och köper varsin ny Supra och bara lever gott utan bekymmer. Alla var eniga! Men sen blir det som alltid att de är ju bara snack.
Men tiden gick och jag kände att Skylinen är en gammal bil. Den saknar faktiskt allt som jag bara älskade med min underbara 370z. Tanken på att skaffa Supran växte för varje gång jag var ute med Skylinen. Under semestern bestämde jag och en vän oss för att vi åker och testar en Supra! Sagt och gjort. Vi hittade en röd Supra i Blekinge och vi fick lov att åka och testa den utan något krav alls på att köpa den. Wow så generöst. Jag och polaren är extrema nördar och hittar vi en sak vi är intresserade av så studerar vi tills det inte finns mer att lära sig. Så hos denna stackars bilhandlare så kliver vi in genom dörren och sätter tänderna i denna Supran. Vi drar och sliter i allt och börjar jämföra artikelnummer mot olika årsmodeller och marknader. De är på en sjuklig nivå. Handlaren är väldigt snäll och låter oss testa bilen. Och ni kan tro den bilen blev testad!! De luktade racebil i hela hallen när vi ställde den igen. Gött tänkte vi. Skit samma för de e inte den vi ska köpa ändå......
Sen tänkte jag att jag ska kolla vad en R33 GT-R egentligen kostar idag. Min teori var helt korrekt! Skylinen hade ökat nått kopiöst i värde på bara den korta tiden. PERFRKT!! Dags att ta tillfället i akt innan bubblan spricker. Hur kan någon vilja betala så mycket pengar för en 26år gammal bil som kan detonera vilken sekund som helst? Jag tyckte jag betalde mycket när jag köpte den men herregud! Detta är ju vansinne. Sa till polarna att de är nu eller aldrig. Jag ska stå vid mitt ord och skaffa Supran! Polaren som avr med och testade supran sa att han var också på! Dags för Supra.
La ut Skylinen på en internationell köp och sälj sida för bilar för jag visste att i Sverige har man inget att hämta då folk är vana vid att dessa bilarna kostar kaffepengar. 2 dagar senare hör en Österrikare av sig och vill köpa bilen. GÖTT!!!! Vi förhandlar i snigelfart i lite över en vecka. Under tiden så letar jag Supra allt vad jag kan för jag har sett ett de börjar gå upp i pris ganska kraftigt. Jag vill ha en silver metallic men dessa verkar det vara helt tomt på inom rimligt pris. Jaja skit samma. Tar vilken färg som helst för jag vill ändå lacka den senare. Dock så tog jag bort alla gula för de vill min vän ha på sin.
Skickar intresse på en supra i Stockholm som var trimmad och hade lite smått och gott gjort. Men sen tänkte jag att detta är ju inte så jag vill ha de. Visst jag sparar mycket pengar på att få allt klart men allt är ju från fel tillverkare för mig. Jag har mina principer och det måste vara exakt som som jag vill.
De kommer aldrig kännas som min bil.
Då slog det mig! De finns en original Supra i Bleking med låga mil. Och just denna bilen har vi ju gått igenom från topp till tå och den är kanon. Det är ju såklart bilen vi riktigt rastade under semestern
Så de kom tillbaka och bet mig i nacken ordentligt. Men vad gör de? De är ju inte som att den kommer gå jätte snällt i min ägo ändå. Ska man köra snällt och fint köper man inte en sån bil och denna är gjord för att ta stryk.
Skriver till handlaren att jag var nog intresserad av att köpa den bilen vi testade. Denna handlaren är dock inte beredd på att det är en Svensk mästare i förhandling som sitter på andra sidan skärmen. Jag prutar på denna bilen nåt så in i... Tur man föddes helt utan samvete
Vad jag trodde skulle bli veckor av förhandling slutade ganska så snabbt med att jag fick exakt som jag ville. GÖTT tänkte jag. Sa att jag vill ha priset låst ett par dagar så jag kan dubbel och trippelkolla allt och få sålt Skylinen först.
Jag pressar killen i Österrike nått kopiöst. Ska du ha bilen så är det nu de gäller annars får någon annan den. Och självklart så kände han att det var något som brådskade mig. Jag visste att han skulle skambud mig på R33an och mycket riktigt så kom det ett "skambud" ,, trodde han.. Jag hade lagt ut bilen 70 000kr högre än vad jag tänkt för jag hade räknat fel på valutan
Så jag fick en bra deal på bilen och sa till honom att skicka stålarna och kom och hämta bilen!
Ringde Supra handlaren och sa att jag kommer köpa bilen. Och givetvis så tryckte jag på honom 5000kr till i telefon
Vid detta laget så hörde jag att han var trött på mig och började bli lite arg HAHA! Självklart fick jag igenom de efter ett par minuter
Så nu står jag med en halv såld Skyline och en deal på en Supra som är så bra att de är overkligt.
Tryckte på Österrikaren mer att nu sätter du fart. Och då fick han fart. Pengarna kom i på kontot och en transport kom ett par dagar senare.
2 dagar senare, alltså i fredags så hämtade jag Supran. Betalde kontant och fick pengar över!!!! Detta var den bästa bilaffär jag gjort och troligtvis kommer göra.
Så hela fredag och lördagskvällen har tillbringats i bilen och bara njutit. Den överträffade alla mina förväntningar och den går väldigt snålt med! CA halva förbrukningen mot R33an.
Fick även tagit lite fina bilder på den!
Ha en trevlig söndag och glöm ej att gå och rösta idag