Först och främst vill jag bara säga att denna diskussion som i grunden handlade om torque steer, har drivit iväg rätt mkt känns det som...
Därför skulle jag ang detta:
MightyMike skrev:
...Är jag ute och cyklar här eller vad säger experterna..? :P
Föreslå en ny tråd, kommer bli för mkt här annars :)
mats757 skrev:
JockeT: Tack för ett väldigt bra och lärorikt inlägg 5+
Lärorikt på många olika sätt!
Mats
Äh, när vi ändå är på gång.
Hur mycket påverkar gummibussningar i fram repektive bakvagn inställningarna. I fallen som har ritats upp är det stumma leder. Jag kan tänka mig att gummibussningar, Fälg ET osv spelar stor roll och man ska ha Toe in eller Toe out.
Mats
Kul att de uppskattas!
För att inte dra iväg här heller kan vi väll enkelt säga att mkt hårda bussningar, typ delrin, behålls geometrin bättre under belastning och därför får man ett resultat mer likt det man simulerat/ställt in.
Vid fallet torque steer kan man snabbt säga att scrubben ska hållas liten, då det är det är den som man kan se som momentarm. Kort och gott :)
Det här med att drivaxlarna ska hållas lika långa är lite av en myt, det gjordes nämligen en beräkning på saken för två år sen inom formelteamet på kth. Och resultatet var att den lilla påverkan längderna utgjorde var i storlek med vad några gruskort gör på banan.
Med risk för att jag igen sätter nytt personligt rekord i långt inlägg kör vi igen :)
KammaDej skrev:
jockeT:
eftersom du inte heller tror på vad jag säger kan även jag presentera lite källor, visseligen tycker jag att load transfer går lika bra att använda men du har ju förkastat benämningen viktförflyttning, eller weight transfer. en snabb google:
http://www.turnfast.com/tech_handling/h … _weightxfr
KammaDej skrev:
edit: förresten, jag är lite nyvaken men.. är det en svensk-engelsk lektion du försöker hålla? med dina översättningar tänkte jag.
fundera då vad lastväxling direkt översatt till engelska blir. i mitt huvud skulle det bli 'load shift'.
Enda anledningen att vi började tala om engelska ord var ju för att du ville förklara ditt ordval ("viktförflyttning").
Det jag sa var att visst kan du fritt översätta, men den korrekta tekniska termen på svenska är "lastväxling" då skillnaden mellan orden är rätt stora när man talar om teori inom mekanik.
KammaDej skrev:
såg även att dom tog upp att rollcentrets höjd har betydelse i detta, inte så förvånande direkt då det är ganska basic:
Another important concept of controlling weight transfer besides minimizing it, is to control where it is transferred. Where weight transfer occurs is related to the static weight distribution of the car, the roll couple distribution of the car, the height of the roll center of the car, and the slope of the roll center in relation to the ground plane.
en till källa, vet inte om det behövs men jag bjuder på det ändå:
http://autopedia.com/stuttgart-west/Phy … ics01.htmlThis article explains the physics of weight transfer
KammaDej skrev:
vill du ha fler källor så googla bara det dyker upp hur många som helst.
Vill inte låta dum igen men för mig duger inte google rakt av, handlar om att vara källkritisk.
Som jag länka i mitt tidigare inlägg finns det en artikel skriven av Wm. C. Mitchell angående massa rent av myter angående rollcenter.
Många som håller på med bilar är inte raceingenjörer utan personer som bara lärt av egna erfarenheter och snappar upp uttryck och formuleringar "along the way".
Detta leder tyvärr till felaktiga antaganden och kunskaper som inte baserats på rätt grund, ja du vet ju vad viskleken bygger på...
Får väll erkänna att jag själv inte alltid kan så mkt som jag velat, därför förlitar jag mig till artiklar skrivna av erkända personer.
I detta fall ang rollcenter Tom Szelag, Tom jobbar som ingenjör inom goodyear och jobbar rätt högt inom nascar. Han har även designat formula studentbilar i ca 4 år.
KammaDej skrev:
och fortfarande.. det enda din illustrering visar är att toe-out i fram ger en vilja att styra emot och flytta tillbaka vikten (jämna ut den mellan höger & vänster) med 12 lb, medans toe-in gör det med 4 lb.
du har heller inte specificerat någonting annat men jag kan tänka mej att testen utförts med toe-in i bak, annars hade toe-in fram gett ett negativt värde (vilja att styra åt motsatt håll) i det testet.
Först och främst vill jag påpeka att vi gått ifrån diskussionen hur vida toe hjälper vid torque steer.
Men jag skulle ändå vilja förklara som du gjorde förut hur toe-in/out fungerar:Så för att förtydliga, låt oss gå tillbaka till din första förklaring för viktväxling och toe-vinkel avgör bilens beteende.
Med en enkel summering menade du att med toe-in att bilen vid en lastväxling skulle dra iväg ytterliggare (och man skulle behöva parera och så blir det värre nästa gång...returkast osv osv)
Och med din lösning, toe-out, vill bilen "svänga tillbaka" själv.
På ett sätt får jag väll säga att du får det att låta bra,
men såhär ligger det till:
Låt oss ha simuleringen som referens, och gå igenom hur det går till med toe-out:1. Av någon anledning får bilen en lastväxling, säg att bilen svänger till åt vänster, och höger framhjul bär temporärt en större last än vänster hjul.
2. Vi ser då att höger hjul kommer vilja dra bilen med en kraft av 12 pounds åt höger, alltså "skicka tillbaka" bilen.
3. Bilen svänger tillbaka men nu växlar lasten över till vänster hjul, samma sak händer igen fast nu är det vänster hjul som "skickar tillbaka" bilen åt vänster.
4. Osv osv...hur mkt gungningarna fram och tillbaka saktar in eller blir värre beror ju förståss på hur stor toe-out vi jobbar med.
Om vi istället ser på fallet med toe in:1. Av någon anledning får bilen en lastväxling, säg att bilen svänger till åt vänster, och höger framhjul bär temporärt en större last än vänster hjul.
2. Vi ser då att toe-vinkeln på högerhjul kommer hjälpa bilen att svänga åt vänster. Dock med en kraft som är
tre gånger så liten som vid toe-out.
Men vad är då en stabil bil?Min definition av en stabil bil är en bil som är lätt att läsa för föraren, som alltså inte ska bjuda på några överraskningar.
Vilket leder till min fråga för dej, vill du:
1. Ha en bil som svänger åt vänster när du svänger åt vänster
?2. Eller som själv börjar svänga fram och tillbaka och framför allt inte åt det hållet föraren är redo på
? KammaDej skrev:
hur som helst tycker jag fortfarande det känns lite 3:e klass i grundskolan att dra upp dessa termer och bråka om vilket som är rätt respektive fel. det viktiga är väl att vi förstår varann?
Jag förstår det du säger men ser inte det vi gör som ett bråk. tycker det är kul att diskutera och det är väll vad ett forum är till för? :)
KammaDej skrev:
ganska känt är det också att diffen inte mår så bra utav det här vilket skulle leda till att den skulle rasa ganska ofta vilket i sin tur skulle leda till '-vilka dåliga bilar volkswagen tillverkar dom bara går sönder hela tiden'
detta har tillverkarna insett och då detta går att minska till viss del med att ställa toe-in så har man valt att göra så och sedan kompensera med annat.
Detta vill jag verkligen veta mer om.
Du har ingen förklaring till varför en diff skulle slitas mer??
Tror du verkligen att en toevinkel på säg tunt 0,2 grader skulle påverka så pass mkt när hjulet vid körning åker upp och ner/svänger hit och dit?
Källor, de vorre skoj å läsa om! :)