2704
Sök

Ford Fiesta mk1

Fiesta MK1 projekt

16 681 Visningar
Uppdaterades senast 16 november
40 Inlägg
30 januari
Trådstartare
#1
Tjenare! Brorsan tyckte jag skulle göra en tråd om bilen som stått i garaget i 1.5år som jag pular lite smått med när jag känner för de. tanken är att kunna ha den och köra i helst till våren då nästan allt kommit på plats men det slutar nog inte där utan finns att göra på bilen även om den besiktas. Ska lägga upp lite bilder vartefter jag gör något men tänkte även knäppa lite bilder från vad jag gjort tidigare sen jag började.

Kort och gott om bilen i fråga fick den gratis av en polares pappa då det stått på en grusplan i 3år och han ville inte ta tag i den men ville samtidigt inte skrota då det börjar bli en klenod. Vad jag fattat det som efter ha läst lite dokument så var bilen stående på Öland vid en sommarstuga som hyrdes ut och bilen fick användas av de som bodde vid stugan för att åka och handla och utforska ön så kördes mest på sommarhalvåret. Bilen såldes senare runt 2010 till en privatperson som körde den till fastlandet för att ha som brukis tills 2013 när polarens far köpte den för att ha till jobbet och lite som gårdsbil. Bilen kördes åretrunt tills 2018 när den började gå orent, kupéfläkten la av osv så istället för o fixa blev den ståendes.Sedan blev jag tillfrågad o ta över den. Tänkte först bara ha den och skruva lite på för att lära mig då jag aldrig haft en bil som jag kunnat pillat med utan alltid lämnat ifrån med utöver enklare reperationer men fann charmen i bilen så nu är tanken att göra den hyfsat fin och kunna åka på lite veteranträffar osv.https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-fe094eddf9d7872bf55dd50cc793b63d.jpg
Senast redigerat av Anton2000 (2 februari )


40 Inlägg
2 februari
Trådstartare
#2
Första jag gjorde var att spola av all mossa och annat som blivit under åren sen åkte den in i garaget för att börja se varför den inte startade. Fick varken gnista eller bränsle men motorn gick åtminstone runt. Köpte hem lite tänddelar och började byta så mycket jag kunde då jag tänkte att de va lika bra och det kostade inte många hundralappar för allt.https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-85dd9782cf1d537760bc9e3fd2bb4a26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-d2b85dccbea62704b4edcebc44d7be51.jpg
Så bytte då rotor, fördelare, tändstift och kondensator samt bytte jordkabeln från tändspolen ner i fördelaren. Köpte även tändkablar men var bara kabeln mellan tändspolen och fördelaren som passa så de andra blev att slipa till kontaktytorna bara. Fick då gnista så gick över till bränslet, testade och köra på startmotorn men pumpen byggde inget tryck så var inne på att köpa en ny men valde istället att köpa en elbränslepump från Biltema då det blev billigare och bilen startar direkt istället för o mata på startmotorn varje gång. https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-a15a223729e23a21a6c4d9c60e49b961.jpg
Hällde i en halvtank färsk bensin och hoppades på att det skulle blanda ut sig nåt om något med det lilla som redan var i tanken hade ändå planer att byta bränslefilter längre fram.
Första startförsöket och bilen startade som ingenting.


40 Inlägg
2 februari
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-c4b9da85cbf1eca3d49bbff78cf58f5e.jpg
Fortsatte med att byta båda styrväxeldammaskerna då de var väldigt torra o var spricker på flera ställen samt torka rent och fetta upp kuggen på styrväxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-7742c04a0b17deb8e4c8f01d2139e564.jpg
Efter att ha kört bilen varm för första gången så märkte jag att kylarfläkten inte gick igång så fick va snabb med att stänga av den, kollade säkring och den var hel samt relät klickar så inte det heller, kollade över jord men det hjälpte inte heller att dra en ny, så fram med multimetern och inte ett liv i strömmatningen så fick bli en temporär lösning i form av en av/på knapp inne vid förarplatsen men ska kolla varför det inte fungerar över göra ordentligt längre fram efter bess.https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-e1f16f9a7d9a7380887d046a29bc01d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-2f888d546b8b78690cc449c283c9f014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-8beb8ef7ec79185eda11a18f2ceb9b91.jpg
Sedan blev det dags för en service så nya vaccumslangar då den gick lite svajigt på tomgång och det hjälpte samt nytt batteri, oljefilter/luftfilter och olja, 1 torkarblad då det var de enda som fanns i lager 😅.  Ventilkåpspackning finns liggandes i kartong då det läcker en hel del från den som syns på bilden med tändstiftet och även en kilrem till generatorn då den är torr och skriker lite.https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-8dbf413e2315f085a222d32297930311.jpg
Senast redigerat av Anton2000 (2 februari )


516 Inlägg
3 februari
#4
Hallå!
Riktigt trevlig liten Fiesta.
Fint att ta hand om den och få ut den på vägen igen.


40 Inlägg
3 februari
Trådstartare
#5
MickeEng skrev:
Hallå!
Riktigt trevlig liten Fiesta.
Fint att ta hand om den och få ut den på vägen igen.

Tack! Får hoppas jag kan ta den i trafik i April och besikta håller tummarna för att det inte ska va mycket som dom klagar på, den är ganska fin under för att vara just en fiesta 😁


40 Inlägg
3 februari
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-fa5a6aaad43ac0366922ac11fff39ce1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-9c522aaa9eca6513d8d40429da123a72.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-ef7adcd2996e4f738716b6e9a68574b5.jpg
Hade väck och gjorde rent lite kontaktytor och bytte alla säkringar till all belysning bytte lite kablar som började se tråkiga ut och bytte även strömmatning till höger fram position då det var kabelbrott en bit in i härvan. Relät till bränslepumpen med till höger så pumpen går på tändningsström så det räcker med att vrida på nyckeln för att få den att gå, har även en ”killswitch” bredvid fläktreglaget i bilen.
Byglade även förkopplingsmotståndet då det inte verkade fungera men räckte med att ta bort och sätta tillbaka det men aja hade redan köpt en bättre modell så fick bli det istället.

Gamla bränslepumpen som fick sitta kvar för tillfället, tanken är att ta bort den och sätta ett täcklock av nåt slag
Senast redigerat av Anton2000 (3 februari )


40 Inlägg
5 februari
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-f6e879061806938a10b9526a5b3aabe5.jpg
Spolarvätskepumpen ville inte heller, ingen ström till plusmatningen så fick bli samma som till kylfläkten en knapp inne i kupén tills jag börjar riva kablaget för o kolla varför den inte lirar.
Bytt bakre avgassystemet till fräsha rör då det var totalt ruttet frågan är dock om det kommer gå igenom bess då ljuddämparen är lite mindre än orginal och det vrålar ganska mycket så kanske blir att beställa nytt istället inom en snar framtid, har ingen bild med löser det längre fram men man kan se gamla slutröret iaf och hur fint det var.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-69656c8b2fc06606cef899e308b8e8be.jpg


Ruter Knekt
720 Inlägg
6 februari
#8
Haft knäckt avgasrör innan dämparen gått igenom med en besiktningsman som gillade bilen. Han stack in mätaren under bilen när han skulle mäta avgas. Tror det är ganska lugnt, 1.5tum (antar det är det) brukar inte få igenom ett så högt ljud att de blir olagligt.
Senast redigerat av Oreggad (6 februari )

Något sen på bollen

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
7 februari
#9
kul med en fiesta MK1. Har haft en 9000 milare själv. Det var en 1,1 VIP i Guldmetallic som det aldrig varit stereo monterad i:-)
finns lite bilder på den här
http://gate.verona.se/~hakanw/audi/fiesta.html

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

40 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#10
Oreggad skrev:
Haft knäckt avgasrör innan dämparen gått igenom med en besiktningsman som gillade bilen. Han stack in mätaren under bilen när han skulle mäta avgas. Tror det är ganska lugnt, 1.5tum (antar det är det) brukar inte få igenom ett så högt ljud att de blir olagligt.

Låter ju lugnande då får det vara tills jag tröttnat på ljudet eller om man vänjer sig vid sången 😋


40 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#11
KSI-Garage skrev:
kul med en fiesta MK1. Har haft en 9000 milare själv. Det var en 1,1 VIP i Guldmetallic som det aldrig varit stereo monterad i:-)
finns lite bilder på den här
http://gate.verona.se/~hakanw/audi/fiesta.html

Ser väldigt fräsh ut denna har gått ungefär 23000 men tycker ändå det är ganska bra för 44år 😁 ingen stereo orignal men förra ägaren har byggt en mittkonsol med stereon i och tyvär skärt hål i dörrsidorna för o få in högtalare, har fundering på nya dörrsidor och bygga på annat sett för att bevara orginal look


Ruter Knekt
720 Inlägg
7 februari
#12
KSI-Garage skrev:
kul med en fiesta MK1. Har haft en 9000 milare själv. Det var en 1,1 VIP i Guldmetallic som det aldrig varit stereo monterad i:-)
finns lite bilder på den här
http://gate.verona.se/~hakanw/audi/fiesta.html

Vilken räser smile Stötte ihop med en bajsbrun kadett för något år sedan som var i ungefär samma skick, dock hade ägaren lagt om stripen på lacken så den såg nästan ny ut. Man blir glad av sånt där!

Skulle vara kul att stötas med en orangegul fiesta med, även om den saknar fartränder.
Senast redigerat av Oreggad (7 februari )

Något sen på bollen

40 Inlägg
8 februari
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-709b5743066a9b3db45d09eb4902aef8.jpg
Bromsarna bak som blev ett rent helvete i slutändan och är inte redigt helt 100 ännu, armarna till handbromsen kärvade och dum som jag var tänkte jag att jag smörjer, värmer och knackar vilket slutade med att jag skadade godset på båda 2 för jag lärde mig inte efter första 😂 som tur var så har min far varit svetsare hela arbetslivet så han kunde lösa det så gott de gick men blev inte helt 100 ändå tyvärr. Hjulcylindrarna är bytta med då jag hade problem med att jag inte fick ut luftbubblor på höger bak men de syns inte på bilden.https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-ba5193cb431365294c62b81583845e21.jpg
Väldigt fräsha skivor fram också hehe. Räckte med att knacka 2-3ggr innan de gick av helt så var nog bra att jag bytte dom. Så nya belägg och skivor fram, har ett helt nytt ok till höger fram liggandes som eventuellt ska bytas, dock strular inte de som sitter så får se.


40 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#14
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-6df02066cfe5ef6d8fe8a3aab5afe42f.jpg
Bytt bromsrör från bakaxeln till hjulcylindern höger bak, gamla knäcktes när jag skulle ha loss cylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-f22df3828fe33b280caa77c31f16ec48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-0cbcf394620ca77b08fad480e825392e.jpg
Bromsslangarna byttes också bak då de var ganska torra. Låsbyglarna satt som bara den så mycket ryck o slit och fick rikta upp ena efter lite för mycket våld men nu sitter de.https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-ad685df8026ce1e4697498cc87b120f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-bb4b0cdc4d7cd5ed5fab8f84196fc77d.jpg
Ännu ett jobb som tog 100år, huvudbromscylindern byttes packningar i, har tydligen nån speciell modell för aldrig sett nån på andra forum eller hittat bilder på google eller nånting så fick montera ihop pinnen som på syns på bild på känsla med chims och oringar hoppas jag fick ihop de i rätt ordning. Får jag inte ut luften från bromsarna nu så vet jag inte vad haha, mycket bytt i bromsväg är bromsslangarna fram och själva rören till alla 4 hörn annars är allt bytt.


Ruter Knekt
720 Inlägg
9 februari
#15
Kört med vakum-pump? Går åt ganska beskedlig mängd vätska men så länge du har flöde in så försvinner luften i princip oavsett läge.

Något sen på bollen

40 Inlägg
10 februari
Trådstartare
#16
Oreggad skrev:
Kört med vakum-pump? Går åt ganska beskedlig mängd vätska men så länge du har flöde in så försvinner luften i princip oavsett läge.

Kört med luftningverktyg från biltema och en kompressor men ska kolla om det är bättre nu efter allt är bytt


40 Inlägg
11 februari
Trådstartare
#17
Nästa grej på listan blev kupéfläkten som hade skurit i lagret, så blev att riva ner instrumentbrädan och hela värmepaket med alla reglage osv, lite pill att göra utan någon förkunskap då det var lite ologiskt hur de monterat brädan men när den skulle på så gick de fort max 30min.

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-559759c7ee38cefda127008d3ae43736.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-b46e6782fd281315a7194ee28aa3c579.jpg

Sen var de bara att tömma ut allt kylarvatten och börja splittara lådan för att kunna komma åt fläkten, bytt på lite andra bilar och denna tar nog priset på bökig och märklig placering men somsagt enkelt bara man hade vetat hur de sitter.https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-1aec49cc3ce3c8f64cbcf2198cfae561.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-2bf80e8af5fb2caf918d3d2349f5ed30.jpg
Sen in med allt igen och montera ihop så nu funkar det med allt till de kyligare vår/höst kvällarna när man kanske är ute o åker


4 Inlägg
13 februari
#18
Sååååååå kul att det finns folk som räddar dessa bilar!! Kämpa!

40 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#19
Talletassaren skrev:
Sååååååå kul att det finns folk som räddar dessa bilar!! Kämpa!

Tack! Ja somsagt började bara som en kul grej men man föll lite för bilen de är väldigt charmiga 🤭
Senast redigerat av Anton2000 (15 februari )


40 Inlägg
14 februari
Trådstartare
#20
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-e25f93c505d740b864ea11922ba193cb.jpg

Brädan och instrumenthuset inne passade på att byta alla lampor med nr de ändå va ute så nu lyser alla mätare. Bara lufta bromsarna på schemat och täta skarven i avgassystemet mellan de gamla o nya sen blir det nog av till bess 🤩



Sök