3333
Sök

740 b230f vägrar starta

147 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#1
Ja, först gick bilen skitdåligt (orkeslös och seg, på friläge och fullgas kom den max upp i cirka 3500 varv men det tog den säkert 10 sekunder att nå dit.) , den startade, men det var precis, sen gick den en liten stund på tomgång och sen fick den en baksmäll. Sen det vill den fan inte igång mer. Den har gnista och det luktar jävligt mycket bensin när man försöker starta den så gissningsvis får den även soppa smile.

Det går inte att rulla igång den och med startgas baksmäller den så in i helvete, men går inte igång. (Startgasen exploderade i insugsröret, luftburken flög upp i luften och lmm:en följde med :S.)

Utbytta saker:
Tändstift
Tändkablar
Soppapump (i tank)
Topppackning

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

2 Inlägg
20 september 2009
#2
Kolla om tändningen sråt rätt.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 september 2009
#3
Vad är de för styrsystem? Är det LH 2.2 så säger jag som föregående talare - kolla hur tändningen står.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

147 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#4
patrikhornfeldt skrev:
Vad är de för styrsystem? Är det LH 2.2 så säger jag som föregående talare - kolla hur tändningen står.

Med största sannolikhet är det lh2.2, det är en 87:a. Hur kollar jag tändningen? roll (känner mig totalt borta på just det)

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 september 2009
#5
På dem är de relativt enkelt att justera tändningen, de är bara att vrida på fördelaren. Men de kan ju vara något allvarligare fel. Det du isf kan börja kolla är ju fördelarlock, rotor, tändspole (om du har en annan så äre bara å testa å byta tillfälligt), kan ju vara hallgivaren också.

Finns nog de som är mera hemma på LH 2.2 här än jag, så är de något jag missat borde nån annan kunna komplettera.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

147 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#6
patrikhornfeldt skrev:
På dem är de relativt enkelt att justera tändningen, de är bara att vrida på fördelaren. Men de kan ju vara något allvarligare fel. Det du isf kan börja kolla är ju fördelarlock, rotor, tändspole (om du har en annan så äre bara å testa å byta tillfälligt), kan ju vara hallgivaren också.

Finns nog de som är mera hemma på LH 2.2 här än jag, så är de något jag missat borde nån annan kunna komplettera.

Okej, så det är bara att vrida tills det funkar? Eller ska man använda stroboskop? (Vet inte hur ett sånt funkar men det är nog nån som kan hjälpa mig) Tändspolen borde det inte va tycker jag eftersom bilen får ordentlig gnista. Var sitter hallgivaren?, i fördelarn va?

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 september 2009
#7
har du vart och pillat med nånting innan den gick dåligt? tändningen ställer liksom inte om sig själv...det kan inte vara så att du satt tändkablarna fel?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

147 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
har du vart och pillat med nånting innan den gick dåligt? tändningen ställer liksom inte om sig själv...det kan inte vara så att du satt tändkablarna fel?

tändkablarna sitter 100% rätt. Vi bytte topppackningen på den. Men den gick ju bra efter bytet, men inte nu längre. Så hur justerar man tändningen nu då?

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 september 2009
#9
ozcarzzon skrev:
NITROUS skrev:
har du vart och pillat med nånting innan den gick dåligt? tändningen ställer liksom inte om sig själv...det kan inte vara så att du satt tändkablarna fel?

tändkablarna sitter 100% rätt. Vi bytte topppackningen på den. Men den gick ju bra efter bytet, men inte nu längre. Så hur justerar man tändningen nu då?

tror fortfarande inte det är det som är felet sålänge du inte missade att dra dit fördelaren ordentligt... men om du vill ställa om tändningen så lossar du på de två skruvarna som håller fördelaren (inte fördelarlocket) och vrider fördelaren åt önskat håll.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

147 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
ozcarzzon skrev:
NITROUS skrev:
har du vart och pillat med nånting innan den gick dåligt? tändningen ställer liksom inte om sig själv...det kan inte vara så att du satt tändkablarna fel?

tändkablarna sitter 100% rätt. Vi bytte topppackningen på den. Men den gick ju bra efter bytet, men inte nu längre. Så hur justerar man tändningen nu då?

tror fortfarande inte det är det som är felet sålänge du inte missade att dra dit fördelaren ordentligt... men om du vill ställa om tändningen så lossar du på de två skruvarna som håller fördelaren (inte fördelarlocket) och vrider fördelaren åt önskat håll.

Okej, jag tror inte heller att det är det för den hade vi aldrig loss ens. Men eftersom den baktänder så in i ... så kan man ju tänka sig att något med tändinställningen är fel. Men finns det nåt sätt man kan kontrollera att det sitter rätt? Några andra idéer på vad det kan va? smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Trafikledare
563 Inlägg
20 september 2009
#11
Låter ju nästan som om kamremmen har kuggat duktigt... Kolla upp alla lägena en extra gång..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

erixon89
20 september 2009
#12
Luftmassemätaren?

147 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#13
Melin skrev:
Låter ju nästan som om kamremmen har kuggat duktigt... Kolla upp alla lägena en extra gång..

har kollat det ett par gånger. enligt mig sitter det som det ska. Men om det har kuggat typ en kugg så startar väl bilen ändå? Kan ventilerna gå om det kuggar typ asmycket?

erixon89 skrev:
Luftmassemätaren?

Bilen startar väl även om den är sönder? Eller gör den inte det? :S. Inte för att jag tror att det är den men men.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

106 Inlägg
20 september 2009
#14
testa att kolla upp säkringen vid batteriet till insprutningen. om det är kontakt där. sedan på plus polen på batteriet. om det inte hjälper. kolla upp så att bränslepumps reläet funkar som det ska...
Haft liknande problem på min 240 med samma motor (Fördelarlocket som skiljer sig åt).
Senast redigerat av Sebbew__ (20 september 2009)


1 785 Inlägg
21 september 2009
#15
ozcarzzon skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Vad är de för styrsystem? Är det LH 2.2 så säger jag som föregående talare - kolla hur tändningen står.

Med största sannolikhet är det lh2.2, det är en 87:a. Hur kollar jag tändningen? roll (känner mig totalt borta på just det)

Du har fördelaren driven av kamaxeln. Tändsystemt på den B230F motorn får tändpulsen från en givare på vevaxeln. Fördelarens läge påverkar inte tändläget men överföringen av gnistan mellan rotor och fördelarlock så den måste stå relativt rätt.

Kolla om du har gnista alls eller om tändsystemet är helt dött. Har du en tändinställnings lampa kan du kolla med den annars plocka ur ett stift och jorda så ser du om du får gnista när du låter någon försöka starta motorn.

Kolla för säkerhets skull säkring nr1 i säkringsboxen bakom askoppen först. Den går till styrenheten (Databoxen)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

147 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#16
Sebbew__ skrev:
testa att kolla upp säkringen vid batteriet till insprutningen. om det är kontakt där. sedan på plus polen på batteriet. om det inte hjälper. kolla upp så att bränslepumps reläet funkar som det ska...
Haft liknande problem på min 240 med samma motor (Fördelarlocket som skiljer sig åt).

Jag är ganska säker på att bilen får bränsle men det ska kollas upp.


dbjanoz skrev:
Du har fördelaren driven av kamaxeln. Tändsystemt på den B230F motorn får tändpulsen från en givare på vevaxeln. Fördelarens läge påverkar inte tändläget men överföringen av gnistan mellan rotor och fördelarlock så den måste stå relativt rätt.

Kolla om du har gnista alls eller om tändsystemet är helt dött. Har du en tändinställnings lampa kan du kolla med den annars plocka ur ett stift och jorda så ser du om du får gnista när du låter någon försöka starta motorn.

Kolla för säkerhets skull säkring nr1 i säkringsboxen bakom askoppen först. Den går till styrenheten (Databoxen)

Är det inte lh2.4 som har svänghjulsgivarn?

Gnista har den har provat att gjorda stiften och försöka starta, det är fin gnista. Ska kolla upp det där med säkringen smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

116 Inlägg
21 september 2009
#17
Har du kollat tändmodulen som sitter vid luftburken? Jag har själv haft problem med den i min bil då den stannade och vägrade starta igen. Har du någon polare som har en 740 och en tändmodul med samma serienummer kan du ju testa och se om det kan vara den.

147 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#18
V745 skrev:
Har du kollat tändmodulen som sitter vid luftburken? Jag har själv haft problem med den i min bil då den stannade och vägrade starta igen. Har du någon polare som har en 740 och en tändmodul med samma serienummer kan du ju testa och se om det kan vara den.

hmm tändmodulen har jag inte kollat, vet inte hur en sån ser ut men det ska jag kolla upp big_smile

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 september 2009
#19
ozcarzzon skrev:
dbjanoz skrev:
Du har fördelaren driven av kamaxeln. Tändsystemt på den B230F motorn får tändpulsen från en givare på vevaxeln. Fördelarens läge påverkar inte tändläget men överföringen av gnistan mellan rotor och fördelarlock så den måste stå relativt rätt.

Kolla om du har gnista alls eller om tändsystemet är helt dött. Har du en tändinställnings lampa kan du kolla med den annars plocka ur ett stift och jorda så ser du om du får gnista när du låter någon försöka starta motorn.

Kolla för säkerhets skull säkring nr1 i säkringsboxen bakom askoppen först. Den går till styrenheten (Databoxen)

Är det inte lh2.4 som har svänghjulsgivarn?

Gnista har den har provat att gjorda stiften och försöka starta, det är fin gnista. Ska kolla upp det där med säkringen smile

Jo, de är LH 2.4 som har svänghjulsgivare och LH 2.2 har hallgivare på fördelaren.

ozcarzzon skrev:
V745 skrev:
Har du kollat tändmodulen som sitter vid luftburken? Jag har själv haft problem med den i min bil då den stannade och vägrade starta igen. Har du någon polare som har en 740 och en tändmodul med samma serienummer kan du ju testa och se om det kan vara den.

hmm tändmodulen har jag inte kollat, vet inte hur en sån ser ut men det ska jag kolla upp big_smile

Precis som V745 skriver så sitter den bakom luftburken på skärmen i två skruvar. Men vanligtvis om det är den så skulle bilen dö så fort tändmodulen blivit för varm. Kolla även upp LMM som någon annan skrev. De är bara att koppla ur den, går bilen bättre med den urkopplad så är det den felet sitter i (bäst vore om du hade en annan fungerande att testa med).

Vore fint om du kollade hur stiften såg ut också. Sen kan de inte skada att göra ett kompprov på motorn.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

147 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#20
patrikhornfeldt skrev:
ozcarzzon skrev:
dbjanoz skrev:
Du har fördelaren driven av kamaxeln. Tändsystemt på den B230F motorn får tändpulsen från en givare på vevaxeln. Fördelarens läge påverkar inte tändläget men överföringen av gnistan mellan rotor och fördelarlock så den måste stå relativt rätt.

Kolla om du har gnista alls eller om tändsystemet är helt dött. Har du en tändinställnings lampa kan du kolla med den annars plocka ur ett stift och jorda så ser du om du får gnista när du låter någon försöka starta motorn.

Kolla för säkerhets skull säkring nr1 i säkringsboxen bakom askoppen först. Den går till styrenheten (Databoxen)

Är det inte lh2.4 som har svänghjulsgivarn?

Gnista har den har provat att gjorda stiften och försöka starta, det är fin gnista. Ska kolla upp det där med säkringen smile

Jo, de är LH 2.4 som har svänghjulsgivare och LH 2.2 har hallgivare på fördelaren.

ozcarzzon skrev:
V745 skrev:
Har du kollat tändmodulen som sitter vid luftburken? Jag har själv haft problem med den i min bil då den stannade och vägrade starta igen. Har du någon polare som har en 740 och en tändmodul med samma serienummer kan du ju testa och se om det kan vara den.

hmm tändmodulen har jag inte kollat, vet inte hur en sån ser ut men det ska jag kolla upp big_smile

Precis som V745 skriver så sitter den bakom luftburken på skärmen i två skruvar. Men vanligtvis om det är den så skulle bilen dö så fort tändmodulen blivit för varm. Kolla även upp LMM som någon annan skrev. De är bara att koppla ur den, går bilen bättre med den urkopplad så är det den felet sitter i (bäst vore om du hade en annan fungerande att testa med).

Vore fint om du kollade hur stiften såg ut också. Sen kan de inte skada att göra ett kompprov på motorn.

Okej men borde inte bilen starta även om lmm är sönder? eller är den helt död då?
Stiften såg ut enligt följande: ettan och tvåan var helt torra och bruna typ, trean och fyran var svarta, typ sotiga. Men dom har bytts ut mot andra nu så gnistan är fin smile.
Kompprov kan vi kanske kolla upp smile.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!


Sök