Du har fördelaren driven av kamaxeln. Tändsystemt på den B230F motorn får tändpulsen från en givare på vevaxeln. Fördelarens läge påverkar inte tändläget men överföringen av gnistan mellan rotor och fördelarlock så den måste stå relativt rätt.
Kolla om du har gnista alls eller om tändsystemet är helt dött. Har du en tändinställnings lampa kan du kolla med den annars plocka ur ett stift och jorda så ser du om du får gnista när du låter någon försöka starta motorn.
Kolla för säkerhets skull säkring nr1 i säkringsboxen bakom askoppen först. Den går till styrenheten (Databoxen)
Är det inte lh2.4 som har svänghjulsgivarn?
Gnista har den har provat att gjorda stiften och försöka starta, det är fin gnista. Ska kolla upp det där med säkringen
Jo, de är LH 2.4 som har svänghjulsgivare och LH 2.2 har hallgivare på fördelaren.
ozcarzzon skrev:
hmm tändmodulen har jag inte kollat, vet inte hur en sån ser ut men det ska jag kolla upp
Precis som V745 skriver så sitter den bakom luftburken på skärmen i två skruvar. Men vanligtvis om det är den så skulle bilen dö så fort tändmodulen blivit för varm. Kolla även upp LMM som någon annan skrev. De är bara att koppla ur den, går bilen bättre med den urkopplad så är det den felet sitter i (bäst vore om du hade en annan fungerande att testa med).
Vore fint om du kollade hur stiften såg ut också. Sen kan de inte skada att göra ett kompprov på motorn.
Okej men borde inte bilen starta även om lmm är sönder? eller är den helt död då? Stiften såg ut enligt följande: ettan och tvåan var helt torra och bruna typ, trean och fyran var svarta, typ sotiga. Men dom har bytts ut mot andra nu så gnistan är fin . Kompprov kan vi kanske kolla upp .
Det stämmer bra. Bilen startar även om lmm inte är inkopplad.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Ja, först gick bilen skitdåligt (orkeslös och seg, på friläge och fullgas kom den max upp i cirka 3500 varv men det tog den säkert 10 sekunder att nå dit.) , den startade, men det var precis, sen gick den en liten stund på tomgång och sen fick den en baksmäll. Sen det vill den fan inte igång mer. Den har gnista och det luktar jävligt mycket bensin när man försöker starta den så gissningsvis får den även soppa .
Det går inte att rulla igång den och med startgas baksmäller den så in i helvete, men går inte igång. (Startgasen exploderade i insugsröret, luftburken flög upp i luften och lmm:en följde med :S.)
Utbytta saker: Tändstift Tändkablar Soppapump (i tank) Topppackning
Med utbytt topplockspackning så börjar jag fundera på om efterdragning av toppen är gjord?
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
men tar man bort LMM så går bilen oerhört dåligt!! typ som du beskrev att den inte orkade varva.. och tändmodulen hade jag problem med på min.. kolla bara om kontakten kanske har hoppat ur.. testa att dra i alla kablar och sladdar.. ta bort dom och tryck in dom igen.. de gjorde jag och min startade..den hade bara glappat lite.. men lycka till! Mvh
Ja, först gick bilen skitdåligt (orkeslös och seg, på friläge och fullgas kom den max upp i cirka 3500 varv men det tog den säkert 10 sekunder att nå dit.) , den startade, men det var precis, sen gick den en liten stund på tomgång och sen fick den en baksmäll. Sen det vill den fan inte igång mer. Den har gnista och det luktar jävligt mycket bensin när man försöker starta den så gissningsvis får den även soppa .
Det går inte att rulla igång den och med startgas baksmäller den så in i helvete, men går inte igång. (Startgasen exploderade i insugsröret, luftburken flög upp i luften och lmm:en följde med :S.)
Utbytta saker: Tändstift Tändkablar Soppapump (i tank) Topppackning
Med utbytt topplockspackning så börjar jag fundera på om efterdragning av toppen är gjord?
Den är inte efterdragen, men heller inte mycket körd, max några mil. har mest stått still. Med hur många nm ska toppen efterdras?
matheus skrev:
men tar man bort LMM så går bilen oerhört dåligt!! typ som du beskrev att den inte orkade varva.. och tändmodulen hade jag problem med på min.. kolla bara om kontakten kanske har hoppat ur.. testa att dra i alla kablar och sladdar.. ta bort dom och tryck in dom igen.. de gjorde jag och min startade..den hade bara glappat lite.. men lycka till! Mvh
Okej kan prova alla kontakter och spraya elsprej och sånt och se om det hjälper, det är ju hyffsat enkelt att prova
Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
kom på att du kan testa om det är bränslet eller tändningen som inte hänger med... har igång tändningen sedan tar du och kopplar ur hallgivarkontakten och kortsluter pol A och B med varandra. då ska det pysa (spridarna öppnar sig och "sprutar" i förbränningsrummet) och ticka ifrån tändningen. Någon stans att starta i alla fall lycka till.
kom på att du kan testa om det är bränslet eller tändningen som inte hänger med... har igång tändningen sedan tar du och kopplar ur hallgivarkontakten och kortsluter pol A och B med varandra. då ska det pysa (spridarna öppnar sig och "sprutar" i förbränningsrummet) och ticka ifrån tändningen. Någon stans att starta i alla fall lycka till.
Låter bra
Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
hände sådär med min förra 740i, gick klockrent tills jag körde in den för byte av topppackning. vägrade starta och när den väl startade så smällde de och baktände som satan. bytte exakt allt i tändningsväg utan resultat, ställde tändningen osv utan framsteg. kollade även soppan och kom lite soppa ifrån slangen men var inte tillräckligt, så de visade sig att de var stopp i slangen, så drog ny slang sen startade och funkade klockrent så kolla om du har stopp i slangen:P
hände sådär med min förra 740i, gick klockrent tills jag körde in den för byte av topppackning. vägrade starta och när den väl startade så smällde de och baktände som satan. bytte exakt allt i tändningsväg utan resultat, ställde tändningen osv utan framsteg. kollade även soppan och kom lite soppa ifrån slangen men var inte tillräckligt, så de visade sig att de var stopp i slangen, så drog ny slang sen startade och funkade klockrent så kolla om du har stopp i slangen:P
Okej den efter andra pumpen eller?
Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
var slangen efter andra pumpen som de var stopp i för mig, men de är inte säkert att de är stopp i just den delen på din, så kolla hela slangen.
okej ska kolla på lite allt möljigt verkar det som , hoppas skiten går igång bara.
Med anledning av att den luktar mycket bensin vid provstarter så lär du inte ha några problem med att det kommer fram bensin till cylindrarna.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Hade också problem att det luktade mycket bensin när jag skulle starta min. ingen gnista kom och när det kom gnista så kom det ingen soppa. men det läste sig efter att jag fick ut 12v. till styrboxen. bytt bränslepumpsrelät och rotor fördelare tändspole tändstift tändkablar och kablen mellan spolen till fördelaren. sedan efter det så har min gått som en klocka. men du har en sak som sitter i vänster framskärm (Förar sidan) vid blinkersen som brukar må dåligt efter ett tag. kolla upp den med.
Hade också problem att det luktade mycket bensin när jag skulle starta min. ingen gnista kom och när det kom gnista så kom det ingen soppa. men det läste sig efter att jag fick ut 12v. till styrboxen. bytt bränslepumpsrelät och rotor fördelare tändspole tändstift tändkablar och kablen mellan spolen till fördelaren. sedan efter det så har min gått som en klocka. men du har en sak som sitter i vänster framskärm (Förar sidan) vid blinkersen som brukar må dåligt efter ett tag. kolla upp den med.
okej, vad menar du med "en sak"? hur ser den ut och vad gör den?
Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
tändmodulen heter den, och den styr bränslet och tändningen. Testa byt den
Tändmodulen fungerar som ett elektronisk relä och tar hand om att styra ut signalen som den får från styrenheten till tändspolen. Den får signal i sin tur från vevaxelgivaren och kamaxelgivaren. Jag råkade ut för det felet på min VR6a förra veckan.
Tändmodulen styr inte på något sätt bränslet eller bränsle spridarna. Spridarnas öppning och öppningstid styrs av informationen den får från samtliga givare och sensorer i systemet. Men bil går att starta utan information av t ex LMM och temp givare.
Anledningen till att det kan bli problem när spänningen är under 14Volt i systemet är att styrenheten helt enkelt gör felaktiga beräkningar vid för låga eller för höga spänningar. Där av kan man få för hög CO enbart pga att laddningen inte fungerar som den ska.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?