Sharky skrev:
Nu får du ju ge dig. Räkna på det själv.
Så här:
Ansätt att du har en motor som ger MAX 500Nm (dvs detta är vridmomenttoppen). Villkoret är då att vi alla andra varvtal skall vridmomentet vara lägre.
Ansätt vidare att du vi ett varvtal lägre än vridmomenttoppen skall ha högre effekt än den effekt som finns vid vridmomenttoppen.
Vi räknar. Anta att du har din vridmomenttopp vid 7023 rpm. Då har du 500Nm och 500Hkr vid 7023 rpm.
Nu vill vi ha mer än 500Hkr vid ett varvtal som är lägre än 7023 rpm utan att gå över 500Nm.
Vi kollar vid 7022 rpm och kräver där att vi skall ha 501 Hkr. Detta kräver ett vridmoment som ligger på 501 Nm vilket alltså inte kan tillåtas då MAX vrid är 500Nm.
OK. Vilken effekt kan vi få vid 7022 rpm då? Med exakt 500 Nm så kan vi få 500 * 7022/7023 Hkr dvs 499.9 Hkr.
Det du spänner upp är en matematisk omöjlighet vilket är värre än en fysikalisk omöjlighet. (ansätter du ett maxima på en funktion så kan du aldrig få ett större resultat med "mindre" siffror. )
Ta också och granska bilden du länkade till. Granska den kritiskt och fråga dig själv varför en vridmomenttopp inte syns som en effektökning mellan 11.7 krpm och 12.2 krpm.
(Om du höjer varvet och samtidigt höjer vridmomentet så ökar effekten drastiskt - inte som på bilden där den minskar i det intervallet).
Vänligen försök skilja tro från verklighet.
/Göran
(OT men intressant för just konsten att hålla isär tro och vetande: Georges Le Maitre - den katolske präst och fysikprofessor som räknade fram Big Bang)
dbjanoz skrev:
Här är ett exempel
http://www.femtedelen.pp.se/news/Motort2.jpgAv någon anledning är det inte så ofta toppvärdet på effekten ligger på lägre varvtal än vridmoment toppen men det är fullt möjligt att bygga en motor där man får de egenskaperna. Men allt snack om toppvärden.