3438
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

5 111 Inlägg
10 november 2009
#61
En stor bil ÄR bättre än en liten, om säkerhetsutrustning och konstruktion m.m. är likvärdiga.

http://www.youtube.com/watch?v=vcTf78b8WfY
http://www.youtube.com/watch?v=NLfK35O9 … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=he6TL15p … re=related
Senast redigerat av Volvo544special65 (10 november 2009)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 november 2009
#62
EmilHammarlund skrev:
AcesHigh666 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Yarisen hoppar iväg på det andra körfältet, även det en fara. En ny småbil kan vara säkrare än en stor gammal men det bästa ur säkerhetssynpunkt på flera sätt måste vara en ny storbil. Bra att den där miljöbilspremien togs bort då den uppmuntarde folk till att köpa små, farliga bilar. Även övriga fördelar för dessa borde slopas. Kunde dock fått vara kvar på större bilar.

Varför? en stor bil är ju inte ett dugg bättre... tycker både volvon och BMW´n "hoppade" iväg ganska bra i den andra filmen eller vad säger du? och ingen av dem är vad jag skulle kalla "små (farliga) bilar"

...eller det kanske inte är lika farligt att en volvo flyger iväg som när en yaris gör det???

BMWn och Volvon hade ovanligt hög fart för en kollission så därför är det naturligt att de hoppar iväg.
Yarisen hoppade troligtvis iväg pga dess låga vikt till skillnad från 940:in. Men för att förtydliga vad jag menar kan vi säga att en Saab 9-5 krockar med en Yaris och även då tror jag att Saaben skulle stå mer still.



De nya bilar som klassas som absolut säkrast är stora bilar t ex Toyota Avensis och Saab 9-5. Det säger lite om att storleken har betydelse.

Jo men av den anledning att dem skulle "flyga iväg" låter fel tycker jag... jag menar en volvo ÄR i verkligheten knappast stilla vid en kollision... utan den kan lätta åka iväg den också... dock gjorde den inte det i detta fallet.

Faktum är att dem här testen är en "fingervisning" man ska inte ta dem för seriöst, jag hade ju lätt suttit i en gammal volvo före många andra bilar vid en olycka... men faktum är att man köper inte en bil för att krocka med den... och därför ger jag personligen fan i om bilen är säker eller inte...

...se bara på min golf, aj aj aj säger jag bara(om jag överlever) smile

http://www.youtube.com/watch?v=jyU7oqPE … mp;index=0


"Bonusklipp" en bubbla och en golf mk1 tongue
http://www.youtube.com/watch?v=YRbwTutw … eature=fvw
Senast redigerat av AcesHigh666 (10 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

213 Inlägg
10 november 2009
#63
Skulle ju vilja se hur småbilen såg ut om den krockar med min bil wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

5 111 Inlägg
10 november 2009
#64
AcesHigh666 skrev:
EmilHammarlund skrev:
AcesHigh666 skrev:
Varför? en stor bil är ju inte ett dugg bättre... tycker både volvon och BMW´n "hoppade" iväg ganska bra i den andra filmen eller vad säger du? och ingen av dem är vad jag skulle kalla "små (farliga) bilar"

...eller det kanske inte är lika farligt att en volvo flyger iväg som när en yaris gör det???

BMWn och Volvon hade ovanligt hög fart för en kollission så därför är det naturligt att de hoppar iväg.
Yarisen hoppade troligtvis iväg pga dess låga vikt till skillnad från 940:in. Men för att förtydliga vad jag menar kan vi säga att en Saab 9-5 krockar med en Yaris och även då tror jag att Saaben skulle stå mer still.



De nya bilar som klassas som absolut säkrast är stora bilar t ex Toyota Avensis och Saab 9-5. Det säger lite om att storleken har betydelse.

Jo men av den anledning att dem skulle "flyga iväg" låter fel tycker jag... jag menar en volvo ÄR i verkligheten knappast stilla vid en kollision... utan den kan lätta åka iväg den också... dock gjorde den inte det i detta fallet.

Faktum är att dem här testen är en "fingervisning" man ska inte ta dem för seriöst, jag hade ju lätt suttit i en gammal volvo före många andra bilar vid en olycka... men faktum är att man köper inte en bil för att krocka med den... och därför ger jag personligen fan i om bilen är säker eller inte...

...se bara på min golf, aj aj aj säger jag bara(om jag överlever) smile

http://www.youtube.com/watch?v=jyU7oqPE … mp;index=0

Jag minns det där krocktestet, läste om det när det var aktuellt och då var faktiskt Golf den säkraste av alla de testade bilarna i sin klass (de lite större småbilarna).

I det där testet hade föraren troligen fått benskador men i övrigt kunnat klara sig ifrån allvarligare men.

Till exempel Honda Civic var oerhört mycket farligare, vilket samma test visade.
http://www.youtube.com/watch?v=5Y4yIjT83kA
Senast redigerat av Volvo544special65 (10 november 2009)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 november 2009
#65
Jo men sen kör fetaste civicen (VTi)  ringar runt golfens toppmodell(vr6 syncro)... så allt är relativt wink

men kan säga så här, Lätt bil= rolig bil... men också: Lätt=osäker...

allt farligt är kul cool

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

4 637 Inlägg
10 november 2009
#66
AcesHigh666 skrev:
"Bonusklipp" en bubbla och en golf mk1 tongue
http://www.youtube.com/watch?v=YRbwTutw … eature=fvw

Nästan så man hellre hade suttit i någon av dessa bilar än att höra musiken i klippet...
Undar hur säker en Golf 1 är jämfört med Micra 1 och Citroen AX som är två extremt farliga bilar trots att de är nyare.

Det är skillnad med 240, då slipper man olyckor: http://www.youtube.com/watch?v=V1vb0g7u … re=related
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 november 2009)

34 Inlägg
10 november 2009
#67
AcesHigh666 skrev:
Jo men sen kör fetaste civicen (VTi)  ringar runt golfens toppmodell(vr6 syncro)... så allt är relativt wink

men kan säga så här, Lätt bil= rolig bil... men också: Lätt=osäker...

allt farligt är kul cool

Jepp så sant så sant, därför kunde jag inte heller bry mig mindre i vad bilen har för krocksäkerhet, absolut lägst på listan då bil skall införskaffas.


5 111 Inlägg
10 november 2009
#68
AcesHigh666 skrev:
Jo men sen kör fetaste civicen (VTi)  ringar runt golfens toppmodell(vr6 syncro)... så allt är relativt wink

Jovisst, dock har ju inte det så mycket med säkerhet att göra.
Som sagt, ingen köper en bil för att krocka med... (FÖRUTOM när det kan bli en hata-740-debatt av det, då är det helt plötsligt ett väldigt viktigt ämne för folk som själva kör Toyota Starlet från 1988... roll)
Sen är det ju upp till vad man prioriterar (fast å tredje sidan, är det säkerheten man prioriterar så skulle nog både Golf 3 och äldre Civic falla bort för min del, troligtvis hellre 940 än båda dessa... roll)... Men när testet gjordes 1993 så visade det att om man var brydd om säkerhet och skulle köpa en bil i den storleken, så var Golf det bästa ("minst dåliga?") valet... Det har ju också hänt saker på nästan 17 år...


5 111 Inlägg
10 november 2009
#69
EmilHammarlund skrev:
AcesHigh666 skrev:
"Bonusklipp" en bubbla och en golf mk1 tongue
http://www.youtube.com/watch?v=YRbwTutw … eature=fvw

Nästan så man hellre hade suttit i någon av dessa bilar än att höra musiken i klippet...
Undar hur säker en Golf 1 är jämfört med Micra 1 och Citroen AX som är två extremt farliga bilar trots att de är nyare.

Har ett nummer av Teknikens värld där en 80-tals Micra krocktestades mot en (då ny) 1994, där stod det att Micra var tre gånger så farlig som en Fiesta av första modellen (har för mig att Golf 1 räknades ungefär i samma klass som den), och sju gånger så farlig som en Volvo 740 (och med tanke på att man ännu ser Micror i trafik då och då så gör detta det rätt tydligt att det finns bilmodeller som det är betydligt mer angeläget att få bort från vägarna ur säkerhetssynpunkt än Volvo 740/940).
Senast redigerat av Volvo544special65 (10 november 2009)


4 637 Inlägg
10 november 2009
#70
Volvo544special65 skrev:
EmilHammarlund skrev:
AcesHigh666 skrev:
"Bonusklipp" en bubbla och en golf mk1 tongue
http://www.youtube.com/watch?v=YRbwTutw … eature=fvw

Nästan så man hellre hade suttit i någon av dessa bilar än att höra musiken i klippet...
Undar hur säker en Golf 1 är jämfört med Micra 1 och Citroen AX som är två extremt farliga bilar trots att de är nyare.

Har ett nummer av Teknikens värld där en 80-tals Micra krocktestades mot en (då ny) 1994, där stod det att Micra var tre gånger så farlig som en Fiesta av första modellen (har för mig att Golf 1 räknades ungefär i samma klass som den), och sju gånger så farlig som en Volvo 740 (och med tanke på att man ännu ser Micror i trafik då och då så gör detta det rätt tydligt att det finns bilmodeller som det är betydligt mer angeläget att få bort från vägarna ur säkerhetssynpunkt än Volvo 740/940).

Läskigt att se söta tjejer med nytaget körkort i en sådan. Såg för ett tag sedan en Micra 1 fullproppad med barn, fler än det finns bälten till. Då börjar man undra, jag skulle inte "ens"våga frakta en flickvän eller kompis i en sån. Och absolut inte mig själv.

EY! någon som vet hur säkerheten är i en MB 190? Medel enligt Folksam men hur är den jämfört med andra medelbilar? Skulle ev. kunna tänka mig en som brukis...
Senast redigerat av EmilHammarlund (11 november 2009)

1 339 Inlägg
10 november 2009
#71
Men när allt kommer omkring, finns det någon säkrare bil i 10-15 k kronors-klassen än en stor Volvo 945?


5 111 Inlägg
10 november 2009
#72
Inte många. Mercedes W124 ligger förmodligen i nån liknande division (sämre hos folksam, men faktum är att den är designad för offsetkrockar vilket inte 940 är), Saab 9000 och Volvo 850 så klart, Opel Omega B har 4 Euro NCAP-stjärnor, är stor och finns för kaffepengar, kanske nån enstaka bil här och där. Man vill ju ha en bil i gott skick också. Visst finns det kanske större och/eller nyare bilar i den prisklassen men då är de oftast rishögar som normalskapt folk inte vill ta i med tång... Så har man 15 000 kr att röra sig med så är en 945 inte att förakta om man är noga med säkerheten.


4 637 Inlägg
11 november 2009
#73
linuslinje skrev:
Urk vilket krig! Så tröttsamt! smile

Många bilar tex renault modus måste man lämna in bilen för att byta framlampor.
Det blir vanligare o vanligare i många bilar då nya bilar blir mindre och får mer utrustning. Inget konstigt i det.

Läste i senaste numret av Vi bilägare att det blir vanligare att man kan byta lampor själv, så nu går det göra det i Modus.
Testet visar även att det inte beror på bilens storlek om ett byte är svårt eller inte.
Volvos nya lösning var bra men att det är bökigt i Saab förvånar mig, den är ju trots allt byggd i ett mörkt land...
Senast redigerat av EmilHammarlund (11 november 2009)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 november 2009
#74
Måste säga att detta är en kul diskussion smile

Hur står sig lågprisbilar som hyundai, Kia osv.?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

herr
321 Inlägg
11 november 2009
#75
Om jag väl skulle krocka någon dag, skulle det vara i en sådan:

http://www.youtube.com/watch?v=f2RWSzoe … re=related


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 november 2009
#76
bjornt skrev:
Om jag väl skulle krocka någon dag, skulle det vara i en sådan:

http://www.youtube.com/watch?v=f2RWSzoe … re=related

Vill inte gå in för mycket på detaljer om just dodge ram... men faktum är att många pickuper och sånt inte alls år så säkra som dem ser ut att vara... dem är "för" robusta, och man får ganska svåra skador PGA. att bilen inte absorberar någon energi utan tar tvärstopp...

Någon som såg "amerikan hotrods" ? när han den praktikanten blev påkörd bakifrån och fick hjärnblödning? kofångarn var lite knölig, men tydligen så var ramen också "sned" och det hade visst varit en hård smäll, bara det att bilen inte gav vika...

Deformations zoner "is the shit" säger jag bara cool
Senast redigerat av AcesHigh666 (11 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

herr
321 Inlägg
11 november 2009
#77
AcesHigh666 skrev:
bjornt skrev:
Om jag väl skulle krocka någon dag, skulle det vara i en sådan:

http://www.youtube.com/watch?v=f2RWSzoe … re=related

Faktum är att dem inte alls år så säkra som dem ser ut att vara... dem är "för" robusta, och man får ganska svåra skador PGA. att bilen inte absorberar någon energi utan tar tvärstopp...

Någon som såg "amerikan hotrods" ? när han den praktikanten blev påkörd bakifrån och fick hjärnblödning? kofångarn var lite knölig, men tydligen så var ramen också "sned" och det hade visst varit en hård smäll, bara det att bilen inte gav vika...

Deformations zoner "is the shit" säger jag bara cool

grejjen är väl den att om man sitter i en sån här bil behöver man ingen deformations zon, då bilen man krockar med är den som får ta deformationen (om den är mindre och ohållbarare dvs)
lite själviskt kanske då den andra bilen blir mos, men man överlever troligtvis wink


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 november 2009
#78
bjornt skrev:
AcesHigh666 skrev:
bjornt skrev:
Om jag väl skulle krocka någon dag, skulle det vara i en sådan:

http://www.youtube.com/watch?v=f2RWSzoe … re=related

Faktum är att dem inte alls år så säkra som dem ser ut att vara... dem är "för" robusta, och man får ganska svåra skador PGA. att bilen inte absorberar någon energi utan tar tvärstopp...

Någon som såg "amerikan hotrods" ? när han den praktikanten blev påkörd bakifrån och fick hjärnblödning? kofångarn var lite knölig, men tydligen så var ramen också "sned" och det hade visst varit en hård smäll, bara det att bilen inte gav vika...

Deformations zoner "is the shit" säger jag bara cool

grejjen är väl den att om man sitter i en sån här bil behöver man ingen deformations zon, då bilen man krockar med är den som får ta deformationen (om den är mindre och ohållbarare dvs)
lite själviskt kanske då den andra bilen blir mos, men man överlever troligtvis wink

Stämmer ju visserligen wink men om man krockar med en likadan bil? cool eller ett träd eller en betongvägg? tongue

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

blacken
11 november 2009
#79
Volvo740an skrev:
Men när allt kommer omkring, finns det någon säkrare bil i 10-15 k kronors-klassen än en stor Volvo 945?

Inte många men saab 99/900 og, Saab 9000, är det i den prisklassen, Sedan så har Jeep Cherokee börjat att ramla ner i dom pengarna, och där så råder det ingen större tvekan vem som "kommer ut på topp" vid en kollision med en Yaris, Renault eller annan liknande personbil av valfri kvalisort..

2 118 Inlägg
11 november 2009
#80
Robbin_V90 skrev:
Volvo740an skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Jag är mest nyfiken på vart motorn i volvon tog vägen...

Spola fram till 6.50 så ser du klart och tydligt motorn

Är det någon mer än jag som inte heller ser motorn??
Kollade i HD men ser inte den ändå...

men ser ju klart och tydligt  motorn vid 6.50 som tidigare skrivits..

D.i.l.l.i.g.a.f


Sök