sirmiro skrev:
oskar_j skrev:
sirmiro skrev:
Om vi ser det med att överdimensionera spridare, vad har det för effekt på bränsleförbrukning etc? Går det att få de stora spridarna att öppna så pass kort tid att de inte ger mer bränsle än de mindre?
Som exempel en motor som körs på 2500rpm på motorvägen (låg belastning, konstant varv och snålkörning) - ger då 750cc spridare samma bränslemängd som t.ex. 400cc spridare? Hur blir skillnaden mot standard? (Ta en 2liters 4a där bara spridare är bytta samt det som krävs för att tillåta mappning.) Går allt lika smidigt?
Om "ja" - varför ska man då ha mindre spridare alls?
Om "nej" - Då vill jag veta mer.
Självklart flödar en större spridare mer på samma tid, därför behöver man mappa om styrsystemet så att de nya spridarna ger rätt mängd bränsle. Ju större spridare du har desto kortare öppetider kommer du att få. Resultatet blir att stora spridare får väldigt korta öppetider vid låglast, vilket kan ge ett ojämnt bränsleflöde eftersom fördröjningen hos spridaren blir procentuellt större gentemot den totala öppetiden.
Jo, det är ju gaska självklart att de flödar mer på samma tid.
Men om vi ser ett styrsystem idag, klarar det av att få en 750cc spridare att köras på en standardmotor, eller vilka differenser handlar det om? Är det möjligt att få en bil med 750cc att dra 0.7 i motorvägsfart?
Om inte - vad är det som hindrar det?
Vid vilken nivå börjar det ge ett ojämnt flöde och hur kan man förhindra det?
Jag vill mest veta generellt då jag inte hittat någon direkt guide som förklarar allt med spridare och just varför det blir som det blir.
Rent generellt ska det nog inte vara några problem med att få en bil med 750cc spridare att bibehålla bränslekonomin (efter mappning), problemet är när spridartiderna börja bli extremt korta. Så en speciell, vädligt effektiv motor, kanske kan komma ner i onödigt korta spridartider i motorvägsfart. Men bara för att spridartiderna blir så korta behöver det inte betyda att den drar mer bränsle, bränslemängden kan ju variera åt båda hållen.
Sen beror det även på styrsystemet i sig, olika system har olika felmarginaler, vilket påverkar hur korta spridartider som fungerar bra.
Anta t.ex. att öppetiderna som begärs är 1ms, men att de i själva verket öppnar 1.2ms, en felmarginal på 0.2ms, 20%. Sen jämför du detta med mindre spridare, som behöver vara öppna i 5 ms för att leverera samma bränslemängd, om man antar samma felmarginal på 0,2ms, så att den egentliga öppetiden blir 5,2 ms, så är det i detta fallet bara 4% ifrån den begärda öppetiden. Där ser man tydligt nackdelen med för stora spridare.
Detta problemet kan man lösa med två olika spridarbanker, den ena med små spridare för låglast/dellast och den andra för fullast.