UltseriuZ skrev:
Det heter T500-1bd.
Sen undrar jag om jag får ut lika mkt effekt om jag bryggar det på två 10or som om jag skulle sätta en i varje ingång? det är så att skriven har pajat i ena ingången
Som evilaudio skriver så är det ett monosteg, inte ett tvåkanals steg. Man kan bli lite lurad av att det finns två högtalarutgångar, men de är ihopkopplade inuti steget och steget har alltså bara en utgång (mono). Orsaken till att det sitter två utgångar är bla för att underlätta inkoppling av flera basar eller bas med dubbla talspolar.
Nu vet jag inte säkert vilken impedans det är på basarnas talspolar, men troligtvis är det 4 Ohm på varje spole. Det gör att du kan få till 1 eller 4 Ohms belastning på steget när båda basarna är kopplade, även att alla talspolar används.
Steget kan enligt manualen ge ut 250 WRMS i 4 Ohm och 500 WRMS i 1 Ohm, enligt produktbeskrivningen är verkningsgraden 86% i 4 Ohm och 76% i 1 Ohm. Den teoretiska strömförbrukningen vid 14,4 V inmatad spänning blir då ca 20 A i 4 Ohm och ca 46 A i 1 Ohm när steget utnyttjas med sin högsta RMS-effekt.
Manualen rekommenderar 100 A säkring på stegets pluskabel från batteriet (bakre batteriet i ditt fall) och eftersom den säkringen i just detta fall även fungerar som skydd för steget (steget har ingen egen säkring nämligen) så ska den inte vara större än 100 A enligt vad jag förstår.
Du har alltså satt en 30 mm2 kabel från bakre batteriet till steget och den kabelarean får normalt sett ha upp till 140 A säkring enligt flera rekommendationstabeller, men genom att säkringen även fungerar som skydd för steget så ska den inte vara större än 100 A.
Pluskabeln mellan främre och bakre batteri bör vara tillräckligt grov för att inte onödigt spänningsfall ska uppstå, då är 8 mm2 kabel för klent tycker jag. 21 mm2 och 100 A säkring är mer lämpligt i så fall.