2699
Sök

Köpråd.. Volvo eller SAAB?

956 Inlägg
27 juni 2010
Köp Volvon, en pysventil för en 100:ing och låt laddtrycket flöda. Haha=)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
27 juni 2010
Saab 9000 aero för 15k är inget å ha, men kolla på 900 2.0t. Har för mig dom har 185hk (inte säker) och väger ju en del mindre än 9000. Möjligt du kan få en hyffsad för dom pengarna!

Sky´s the limit...

2 021 Inlägg
27 juni 2010
900 v6 = bojsänke deluxe.
Köp en 900 turbo eller en 9000 med 2,3 liters maskin.

Eller en 850 SEDAN, så mkt snyggare än 855, förstår inte varför alla e så besatta av kombimodellen.

32 Inlägg
27 juni 2010
Är inte 900ans v6 motor en Opel motor med kamrem?
Har själv en 900 2.0t talladega chippad till 230hk och den går riktigt gött, underbara motorer som är slitstarka som fan. Men en 850 t5 är svårslagen i motor ljud dem e fan grymma :p

Snål gnällspik
402 Inlägg
27 juni 2010
TernFis skrev:
Jag tog mig i kragen idag och frågade min farmors granne om jag inte kunde få testköra hans SAAB 9000 2.3T A50 -97.. Den var trimmad upp till 225 hk och jag ändrar mig ännu en gång... En SAAB 9000 2.3T A50 ska jag köpa istället! smile

Har mailat på två stycken idag så får vi se vart det leder smile

Tror det är ett bra val. Fantastiska motorer i de saab'arna, hållbara och snåla.
Bilarna är också bra men småfel förekommer ganska frekvent.
Jag har haft flera 9000 och tycker om dem, svagheten som jag ser det ligger i väghållningen kombinerad med höga prestanda.  Normalt går de stadigt som urberget och spikrakt. Det är vid mer kurvtagning och sportig körning som den stela bakaxeln har sina begränsningar, bakänden kasar och balansen är inte så jättebra.
Volvo 850 har sämre motorer men bättre väghållning med den påkostade delta-link-bakaxeln. Bilen är en riktig "dansör" på småvägarna och balansen är förbaskat fin. Få bilar hänger på när det är kurvig väg.  (De där BMW är omöjliga att skaka av dock..)

Volvo S80 2,9.

202 Inlägg
27 juni 2010
tycker du tänker rätt i en 9000, kolla bara rost under dörrar,skärmar och baklucka. jag kom undan med bara ytrost och lite lacksläpp som är betydligt lättare att fixa smile

1 327 Inlägg
27 juni 2010
Henke666 skrev:
Är inte 900ans v6 motor en Opel motor med kamrem?
Har själv en 900 2.0t talladega chippad till 230hk och den går riktigt gött, underbara motorer som är slitstarka som fan. Men en 850 t5 är svårslagen i motor ljud dem e fan grymma :p

Jo, V6 motorn är en opelmotor med opels fina kamrem med 6000 mils intervall. Så en sådan maskin kan man få köpa riktigt billigt. Enda fördelen är nog att priset är billigt.

246 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Hehe! smile kommer nog bli väldigt nöjd med en saab 9000, så länge det är 200 hk+! big_smile

men är det bra/normalt att acc behövs fyllas på ?

2 271 Inlägg
27 juni 2010
TernFis skrev:
Hehe! smile kommer nog bli väldigt nöjd med en saab 9000, så länge det är 200 hk+! big_smile

Tom AC är när på 100% alltid läckage, vilket innebär att det inte räcker med att bara fylla på.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juni 2010
Man kan inte begära att allt ska funka på en gammal bil, är det mekaniska riktigt men t.ex bara ac´n strular så hade jag köpt bilen ändå. Är ändå skönare att åka med rutorna nere än andas sunkig ac luft..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
27 juni 2010
TernFis skrev:

På med kortare rem bara och tjäna nån bråkdel av en hästkraft istället. Eller så tätar man läckaget och fyller på systemet efter det. "Fylla på" ACn är bara en temporär lösning på problemet eftersom kylmedian läcker ut nån väg och borde inte göras av någon och görs inte av ackrediterade AC-reparatörer endast klåpare och tattare.

Bra val att söka en A50 istället för en 900 eller 850, riktigt mycket bil för pengarna. Snygg, rolig och bekväm att köra å lätt å mecka/trimma.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2010
..kanske lite sent i tråden men tveksam till om Volvo 850 GLT är något
TernFis vill ha egentligen om han är lite såld på turbomotorer.

246 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Du har rätt när det gäller det steifan xD är lite anti sugmotorer egentligen tongue

men iaf.. har fått svar från denna http://www.blocket.se/helsingborg/SAAB_ … 10&w=1

men det var ju inte så bra svar som jag tänkt...

"Hej. Jag har råkat skriva lite fel i annonsen. Jag har nämligen 2 st 
A50, en -97 och en -98. I -98:an är det 225HK, men i den jag säljer är 
det 170 HK.
Finns ytrost i framskärmarna. AC kyler perfekt. Farthållare fungerar. 
Går bra i motor/låda.

MVH Jonas"

Men det verkar vara en jävligt välvårdad bil liksom... och det går ju att chippa upp den till 235hk ganska snabbt ju.. frågan är ju om den pallar det, för vill inte ha ett turbohaveri om man säger så?

Men om han går ner till 14-15k ska jag köra på det? smile

Och om jag nu köper denna bilen, vilket sätt är billigast att trimma upp en till 225hk+ ? smile

3 295 Inlägg
27 juni 2010
billigaste och bästa sättet att trimma på är ett chip.

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2010
Tänkvärt är ju att det inte direkt är "lagligt" att chippa utan regbesiktning wink
Så kan ju vara lönt att skaffa en bil med så mycket pulver från början av en sån
anledning. (Jag = Moraltant tongue)

TernFis, sugmotorer så "måste" man köra lite mer aktivt, växla ned till
trean vid normala tok-omkörningar på landsväg för att det ska bli lite drag (särskilt i såna motorer
med "toppig" karaktär.). Turbo är ju bara att gasa med, lite enklare & smidigare.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
27 juni 2010
oM duköper den saaben blir du garanetrat nöjd!

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

by proxy
167 Inlägg
27 juni 2010
AirOne skrev:
Fartdare skrev:
Skall du ha turbo så satsa på en Volvo med 5a. (låter helt fantastiskt med 3" system). Du har dessutom
större tillgång till delar, trim och folk som kan fixa.

I en Saab(9000) åker du bekvämt och får plats med massa bagage/junk.

Har haft en Saab 9000 och det var väl inte den pålitligaste bilen men är ganska nöjd ändå.

Jag tror nog man får plats med en massa grejer i en Volvo 855:a också då de är kombikarosser tongue

Men det är svårt annars att specifiera ett visst märke och modell, då man inte vet alla parametrar i trådskaparens tankebanor.

Och här sitter jag och trodde att han funderade på en 850 (sedan)... Dumt av mig....roll

Lycka till med bilköpet.

Dura lex, sed lex

246 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Inte dumt xD

jag ringde på en i morse, http://www.blocket.se/lund/Volvo_855_T5 … 10&w=1

Men ingen svarade, han ringde upp nu tongue

Där e lite fel... t.ex. en spricka i flexröret så det behövs bytas.. och så läcker den typ en halv liter olja på 2 månader... men jag får den för 10k 12k med stereo smile så jag kör nog på den! smile har ju typ 5k att laga den med också ju ! smile
Senast redigerat av TernFis (27 juni 2010)

246 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Jag undrar också, vad kan det kosta att byta vindruta på en volvo 850?

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 juni 2010
Jag hade inte köpt varken v6.an eller gltn iallafall.

Det jag hade kollat efter hos saab:
Aero modell alternativt 2.3T/2.0T.
Hos volvo T5/R

Allt beror givetvis på hur mycket du har att lägga osv, båda bilarna har för och nackdelar.

+ för volvon:
Lätt att få mycket effekt
Hyffsat bra original låda

- för volvon:
Packbox mellan motor och låda har en tendens att gå åt helvete om den inte redan är bytt
Soppa förbrukningen ökar som fasen.

+ för saab:
Också lätt att få mer effekt
Lägre soppa förbrukning än volvon

- för saab:
Växellådorna brukar inte vara någon höjdare original (inte om man ser till ng 900 iallafall)
Däremot tycker jag att 9000 aero lådan är helt okej!

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sök