3370
Sök

Köpråd: Volvo S40 T4 vs Lexus IS 200 mfl

684 Inlägg
7 september 2010
#81
Vett74 skrev:
Köp då inte en fas 1 S40,rostar ju fan överallt,farsans ser ju förjävlig ut måste byta bägge framskärmarna på den för det är hål runt den där lilla plastlisten som går runt hjulhuset,sen sitter ju inte innerskärmarna helt tätt överallt så det blir ju flera kg löv,grus och sand bakom.Och dom där jävla sidokjolarna är ju riktiga grussamlare också,vägde säkert 20 kg styck när jag tog lös dom,som då ligger imot sparklådorna och så rostar det där också samt att bakre hjulhusen rostar hela vägen runt också....
Bromsrören rostar av framför bakhjulen,handbromsen fastnar så man får byta bromsok...

Då har väl din far inte brytt sig om att sköta sin bil, för sköter man dom så rostar dom inte sönder... sen fas2 kan rosta lika mycket som fas 1 återigen om man inte sköter bilen.. precis som alla andra bilar, och är dem mer rostbenägna så ta hand om dem bättre då!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 september 2010
#82
villon skrev:
Vett74 skrev:
Köp då inte en fas 1 S40,rostar ju fan överallt,farsans ser ju förjävlig ut måste byta bägge framskärmarna på den för det är hål runt den där lilla plastlisten som går runt hjulhuset,sen sitter ju inte innerskärmarna helt tätt överallt så det blir ju flera kg löv,grus och sand bakom.Och dom där jävla sidokjolarna är ju riktiga grussamlare också,vägde säkert 20 kg styck när jag tog lös dom,som då ligger imot sparklådorna och så rostar det där också samt att bakre hjulhusen rostar hela vägen runt också....
Bromsrören rostar av framför bakhjulen,handbromsen fastnar så man får byta bromsok...

Då har väl din far inte brytt sig om att sköta sin bil, för sköter man dom så rostar dom inte sönder... sen fas2 kan rosta lika mycket som fas 1 återigen om man inte sköter bilen.. precis som alla andra bilar, och är dem mer rostbenägna så ta hand om dem bättre då!

Mjaa håller nog inte riktigt med, Fas 2 har bättre rostskydd, galvade skärmar bak mm.
Fas 1 är ingen superbil sett till rosten även om det är som du säger att det är väldig skillnad på hur dom e skötta.

Autotech

2 982 Inlägg
7 september 2010
#83
villon skrev:
Vett74 skrev:
Köp då inte en fas 1 S40,rostar ju fan överallt,farsans ser ju förjävlig ut måste byta bägge framskärmarna på den för det är hål runt den där lilla plastlisten som går runt hjulhuset,sen sitter ju inte innerskärmarna helt tätt överallt så det blir ju flera kg löv,grus och sand bakom.Och dom där jävla sidokjolarna är ju riktiga grussamlare också,vägde säkert 20 kg styck när jag tog lös dom,som då ligger imot sparklådorna och så rostar det där också samt att bakre hjulhusen rostar hela vägen runt också....
Bromsrören rostar av framför bakhjulen,handbromsen fastnar så man får byta bromsok...

Då har väl din far inte brytt sig om att sköta sin bil, för sköter man dom så rostar dom inte sönder... sen fas2 kan rosta lika mycket som fas 1 återigen om man inte sköter bilen.. precis som alla andra bilar, och är dem mer rostbenägna så ta hand om dem bättre då!

'sant!


438 Inlägg
8 september 2010
#84
Så om man inte tvättar en s40 varje vecka så rostar dom bort?
låter ju som en helt fantastiskt konstruktion,polarns 850 från 93 med 45000 hårda mil på mätaren är ju mindre rostig än en s40 som gått 15000....
Nä det måste vara Volvos sämsta bil sen 440 inget jag skulle köpa iaf


95 Inlägg
8 september 2010
#85
Vett74 skrev:
Nä det måste vara Volvos sämsta bil sen 440 inget jag skulle köpa iaf

Kvalitetsmässigt var min T4 från -99 bättre än nuvarande s60 från -05, bättre än farsans s70 och bättre än de flesta av mina polares bilar. Den verkligen bara gick och gick under 10.000 mil utan att något gick sönder. Kvalitetskänslan i inredningen, ljudisolering m.m. låg inte på audi/bmw/mercedes-nivå utan snarare som en Golf IV.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 september 2010
#86
Jag hade dragit till med en lexus! skitsamma om den är slöare, mycket coolare bil i alla lägen.

Jag hade valt lexus före BMW eller merca Varje dag wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 982 Inlägg
8 september 2010
#87
Vett74 skrev:
Så om man inte tvättar en s40 varje vecka så rostar dom bort?
låter ju som en helt fantastiskt konstruktion,polarns 850 från 93 med 45000 hårda mil på mätaren är ju mindre rostig än en s40 som gått 15000....
Nä det måste vara Volvos sämsta bil sen 440 inget jag skulle köpa iaf

S40 ÄR volvos sämsta bil efter 440, 460 och 480 enligt mitt tycke.
Men köper man en S40 och vet att rostskyddet r undermåligt så BÖR man ta hand om den lite extra.

Det är bevisat att japanare rostar snabbare än tyskar. bör då inte japanare tas hand om lite extra?!-joföfan


2 982 Inlägg
8 september 2010
#88
AcesHigh666 skrev:
Jag hade dragit till med en lexus! skitsamma om den är slöare, mycket coolare bil i alla lägen.

Jag hade valt lexus före BMW eller merca Varje dag wink

hahha jo det beror väl på? inte väljer du en is200 gentemot en s-class?
but thats okay smile


224 Inlägg
8 september 2010
#89
Jo S40 är skitkass överallt faktiskt big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=LjgqZNlgWd4

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

2 982 Inlägg
8 september 2010
#90
MST4 skrev:
Jo S40 är skitkass överallt faktiskt big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=LjgqZNlgWd4

ja efter att man har lagt ner enmassa pengar.
tror att jag kan efter att ha lagt enmassa pengar på trim o turbo dra en E63 AMG när som helst. smile
http://www.aftonbladet.se/bil/article50005.ab - tror dock att artikeln gäller för fas 1.

i jämförelsen S40 vs is 200 så suger faktiskt s40in. har haft en fas1a i 3 år och jag vet vilka brister som finns. men jämförelsen GOLF 1 vs s40 så är s40 en toppenbil.
Senast redigerat av Rock-Star (8 september 2010)


huh?
10 427 Inlägg
8 september 2010
#91
Lexus plockar hem 2:or i poäng (av 5) i rostskydd på modeller efter 2000.
IS200/300 årsmodell 1999 fick 4 poäng, sen dess ligger dom på två poäng (tex IS 250).

S/V40 Fas 2 (from 2000/2001?) får 3 poäng.

Verkar lira i samma rosthögsliga wink

Edit:
För de som inte läser Vi Bilägare så anlitar de en firma som bedömer rostskyddet
vid nybilstester osv. http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=103
Senast redigerat av steifan (8 september 2010)


1 482 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#92
Rquired skrev:
Fartdare skrev:
Fartdare skrev:
Så nu vet Noxxer om han skall ha en s40 eller IS200?

Som sagt....?!

Han skall naturligtvis välja en Lexus, för om han köper en Bmw eller en Volvo blir han envis och trångsynt som vi för tillfället demonstrerar.

Har redan en BMW. Senaste bilen var en Bmw 540 ( bättre bil finns ju inte ).
Nuvarande farkost är en Seat Ibiza och den kan jag knappast kalla för "bil"...
Pinsam, liten, varvar satan på motorväg.

Dock blir det en S40 T4 FasII ala sen årsmodell.
Original, o trimmad, o stylad.... helt original. Kanske sänkt.

En sista fråga. Vad varvar en S40 i motorvägsfart? Typ 90-120km/h.

BLT Service
Theracords Music Label

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 september 2010
#93
Noxxer skrev:
Rquired skrev:
Fartdare skrev:

Som sagt....?!

Han skall naturligtvis välja en Lexus, för om han köper en Bmw eller en Volvo blir han envis och trångsynt som vi för tillfället demonstrerar.

Har redan en BMW. Senaste bilen var en Bmw 540 ( bättre bil finns ju inte ).
Nuvarande farkost är en Seat Ibiza och den kan jag knappast kalla för "bil"...
Pinsam, liten, varvar satan på motorväg.

Dock blir det en S40 T4 FasII ala sen årsmodell.
Original, o trimmad, o stylad.... helt original. Kanske sänkt.

En sista fråga. Vad varvar en S40 i motorvägsfart? Typ 90-120km/h.

T4:an gör 110 Km/h vid 2600 rpm ganska exakt med 16 tummare.

Autotech

1 482 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#94
Kanon! Va rädd för att den varva mer.

BLT Service
Theracords Music Label

684 Inlägg
8 september 2010
#95
Rock-Star skrev:
MST4 skrev:
Jo S40 är skitkass överallt faktiskt big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=LjgqZNlgWd4

ja efter att man har lagt ner enmassa pengar.
tror att jag kan efter att ha lagt enmassa pengar på trim o turbo dra en E63 AMG när som helst. smile
http://www.aftonbladet.se/bil/article50005.ab - tror dock att artikeln gäller för fas 1.

i jämförelsen S40 vs is 200 så suger faktiskt s40in. har haft en fas1a i 3 år och jag vet vilka brister som finns. men jämförelsen GOLF 1 vs s40 så är s40 en toppenbil.

Inte för att vara sån, men den s40in du hade, var väl bland dom sämre. Tidig modell (håller med inget att ha) Du hade ingen rolig motor 1,8 116-122hk? plus renault växellåda, inge rolig utrustning.. interiört eller exteriört.. förstår att du hatar s40 då, hade jag med gjort.

Det jag kan säga ska man ha S/v40 så är det med turbo uteslutande allt annat, av minst 1999 års modell då det var då de blev bättre, fas2 i all ära med. Bästa motorn ur trimsynvinkel eller hållbarhet är T4:an från 2000 såkallad fas 1.5 finns tonvis med trådar om s40 2,0t-t4.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

2 982 Inlägg
9 september 2010
#96
villon skrev:
Rock-Star skrev:
MST4 skrev:
Jo S40 är skitkass överallt faktiskt big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=LjgqZNlgWd4

ja efter att man har lagt ner enmassa pengar.
tror att jag kan efter att ha lagt enmassa pengar på trim o turbo dra en E63 AMG när som helst. smile
http://www.aftonbladet.se/bil/article50005.ab - tror dock att artikeln gäller för fas 1.

i jämförelsen S40 vs is 200 så suger faktiskt s40in. har haft en fas1a i 3 år och jag vet vilka brister som finns. men jämförelsen GOLF 1 vs s40 så är s40 en toppenbil.

Inte för att vara sån, men den s40in du hade, var väl bland dom sämre. Tidig modell (håller med inget att ha) Du hade ingen rolig motor 1,8 116-122hk? plus renault växellåda, inge rolig utrustning.. interiört eller exteriört.. förstår att du hatar s40 då, hade jag med gjort.

Det jag kan säga ska man ha S/v40 så är det med turbo uteslutande allt annat, av minst 1999 års modell då det var då de blev bättre, fas2 i all ära med. Bästa motorn ur trimsynvinkel eller hållbarhet är T4:an från 2000 såkallad fas 1.5 finns tonvis med trådar om s40 2,0t-t4.

helt korrekt. smile
men att jämföra s40 mot is200 anser jag är att jämföra äpplen mot päron.
Senast redigerat av Rock-Star (9 september 2010)


684 Inlägg
9 september 2010
#97
Rock-Star skrev:
villon skrev:
Rock-Star skrev:

ja efter att man har lagt ner enmassa pengar.
tror att jag kan efter att ha lagt enmassa pengar på trim o turbo dra en E63 AMG när som helst. smile
http://www.aftonbladet.se/bil/article50005.ab - tror dock att artikeln gäller för fas 1.

i jämförelsen S40 vs is 200 så suger faktiskt s40in. har haft en fas1a i 3 år och jag vet vilka brister som finns. men jämförelsen GOLF 1 vs s40 så är s40 en toppenbil.

Inte för att vara sån, men den s40in du hade, var väl bland dom sämre. Tidig modell (håller med inget att ha) Du hade ingen rolig motor 1,8 116-122hk? plus renault växellåda, inge rolig utrustning.. interiört eller exteriört.. förstår att du hatar s40 då, hade jag med gjort.

Det jag kan säga ska man ha S/v40 så är det med turbo uteslutande allt annat, av minst 1999 års modell då det var då de blev bättre, fas2 i all ära med. Bästa motorn ur trimsynvinkel eller hållbarhet är T4:an från 2000 såkallad fas 1.5 finns tonvis med trådar om s40 2,0t-t4.

helt korrekt. smile
men att jämföra s40 mot is200 anser jag är att jämföra äpplen mot päron.

Nä ska man jämföra Is200 så ska det väl vara mot sin närmaste konkurent sett ur alla synvinklar bmw 320..

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life


Sök