3476
Sök

Bränsleförbrukning i 135-140 km/h?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2010
drazen_gti skrev:
JonR skrev:
drazen_gti skrev:

haha så den drar 3 liter milen?? Så då måste man stanna o tanke varje 20mil?? hahahaha

Kan lova dig att det är närmare 3L/mil än 1L/mil vid konstant 200km/h!

Skrattar du åt att du trodde att bilen drog 1L/mil vid 200km/h? För det tyckte jag var roligt iaf! big_smile

om den drar så mycket vid den hastigheten så betyder det att vi stannade och tankade varje timme! o det gör vi inte. Jag har inte heller skrivit att den drar exakt 1,01215124 liter milen, inte heller att vi höll exakt 200km/h. Men att den ska dra 3 liter är ren bullshit!

Då höll ni uppenbarligen inte 200km/h konstant fart heller, att ni någon gång är uppe i 200km/h är inte detsamma som att den drar 1L/milen i den farten. För som sagts ovan, 1L/milen och en fart mestadels kring 200km/h är inte rimligt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

412 Inlägg
7 november 2010
drazen_gti skrev:
JonR skrev:
drazen_gti skrev:
haha så den drar 3 liter milen?? Så då måste man stanna o tanke varje 20mil?? hahahaha

Skrattar du åt att du trodde att bilen drog 1L/mil vid 200km/h? För det tyckte jag var roligt iaf! big_smile

om den drar så mycket vid den hastigheten så betyder det att vi stannade och tankade varje timme! o det gör vi inte. Jag har inte heller skrivit att den drar exakt 1,01215124 liter milen, inte heller att vi höll exakt 200km/h. Men att den ska dra 3 liter är ren bullshit!

Då kan du väl ta och berätta vad bilen du kör drar på ett ungefär vid den hastigheten, hamnar du närmare 1L/milen än 3L/milen är jag väldigt intresserad av vad du gjort med din bil för att få den att gå så billigt.

Jag ligger runt 1L/milen vid 140km/h iaf, när jag kör 200 eller fortare så vill jag inte ens veta hur mycket den drar men det är ju garanterat närmare 3L/mil och hur du kan säga att det är bullshit är för mig ett mysterium.
Senast redigerat av KennethL (7 november 2010)

135
├┼┼
24 R

80 Inlägg
7 november 2010
Saab 900 2.3, cirka 0.9-0.97 liter milen då jag höll ca 130-140 i dryga 20 mil

3 259 Inlägg
7 november 2010
drazen_gti skrev:
JonR skrev:
drazen_gti skrev:

Om jag skriver runt litern så menar jag högst 0.9-1.1L/mil, vad du menar med runt litern kan man ju bara gissa! Men att en stor bil med turbomatad bensinmotor går "runt litern" på i stort sett full gas konstant låter högst osannolikt! Men du får tro vad du vill, nog med offtopic för min del!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

807 Inlägg
7 november 2010
KennethL skrev:
drazen_gti skrev:
JonR skrev:

Då kan du väl ta och berätta vad bilen du kör drar på ett ungefär vid den hastigheten, hamnar du närmare 1L/milen än 3L/milen är jag väldigt intresserad av vad du gjort med din bil för att få den att gå så billigt.

Jag ligger runt 1L/milen vid 140km/h iaf, när jag kör 200 eller fortare så vill jag inte ens veta hur mycket den drar men det är ju garanterat närmare 3L/mil och hur du kan säga att det är bullshit är för mig ett mysterium.

det är för du kör en volvo;) men enkelt att räkna ut, 500 mil tur o retur, ca 500liter bensin. Laglig fart i Sverige, nästan aldrig under 150 på autobahn, österrike samt slovenien och kroatien. Vi sparar alla kvitton o kollar. Har inte gjord världens vetenskapliga test men återigen, 3 liter milen är helt omöjligt iaf med 9-3 aero!

I'd rather die like a man, than live like a coward

301 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
Paulin skrev:
yalouque skrev:
Skulle vilja få lite perspektiv på min bils förbrukning vid momsad motorvägskörning (135-140 km/h), då jag tror att den är onormalt hög.

Min Saab 9-3 2.0T 185hk -98 tar ganska exakt 1 l/mil i den hastigheten, vilket känns väldigt mycket jämfört med vad jag hört att andra bilar drar. Denna förbrukning är uträknad efter en sträcka på 130 mil, där 80% av vägen avverkades i 135-140 km/h, och max 10% av sträckan var under 110 km/h.

Så, nu skulle jag vilja veta: Vad ni har för bil och hur mycket dricker den i denna hastighet (uträknat liter bensin/antal mil - ej färddator). Det ska vara uträknat över en lite längre sträcka, så att värdet blir så korrekt som möjligt.

Min Saab 9-5 2.0t drar, 120km/h----0.9l/mil...  (Ej enligt SID/Färddator) (Enligt SID, kring 1.2l/mil)

Är din bil i övrigt något modifierad? Chippad etc?
Min är chippad till 205HK då jag går över 130-140km/h så går det visserligen fort, men det märks ju i plånboken också..
Men SID:mätaren får sina spel ibland så skit i den. Dessutom kan du ju till fullo inte gå efter din hastighetsmätare heller då den garanterat visar fel)

Tanka fullt koppla in en GPS kolla hastigheten och kör din sträcka, tanka fullt igen o se hur mycket du får i igen, räkna ut hur mycket den har slukat i sig.

Dessutom, 130mil där 80% av körningen varit i 135-140km/h låter ganska orimligt. :S

Eller så skiten du i ovanstående, skiter i bränsleförbrukning och allt vad ECO-driving står för. Njuter av din bilkörning och svär varje gång bensinpriserna höjs.....

Min kan nog också ligga runt 0,9 i 120 km/h.
Bilen är chippad till 220 hk/330Nm, och den drar obetydligt mer eller mindre chippad.
SID:en går inte helt att lita på, nej. 0,99 i verklig förbrukning, 1,03 enligt SID.

Faktum är att min hastighetsmätare är närapå 100% rättvisande, 140 på mätaren är minst 139 km/h enligt GPS (TomTom, testat flera gånger).

80% i 135-140 är en uppskattning, men mellan Skåne och Oslo är mestadels motorväg, en del är 100- och 80-väg.

412 Inlägg
7 november 2010
drazen_gti skrev:
KennethL skrev:
drazen_gti skrev:

det är för du kör en volvo;) men enkelt att räkna ut, 500 mil tur o retur, ca 500liter bensin. Laglig fart i Sverige, nästan aldrig under 150 på autobahn, österrike samt slovenien och kroatien. Vi sparar alla kvitton o kollar. Har inte gjord världens vetenskapliga test men återigen, 3 liter milen är helt omöjligt iaf med 9-3 aero!

Konstigt nog går min Volvo billigare än pappas Saab 9-5 2.0T i högre hastigheter, men vad vet jag - enligt dig är det emblemet på bilen som avgör bränsleförbrukningen.

Tyvärr så mäter inte färddatorn i Saaben den aktuella förbrukningen så att jag kunde läsa vad den drog när jag maxade den men jag är rätt säker på att om den gjorde det skulle den garanterat gå mot 3L/milen (..eller mer) om jag körde 200km/h.

Den drog 1.2L/mil i snitt när jag körde 140 km/h i 18 mil ToR.

135
├┼┼
24 R

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2010
KennethL skrev:
drazen_gti skrev:
KennethL skrev:

Konstigt nog går min Volvo billigare än pappas Saab 9-5 2.0T i högre hastigheter, men vad vet jag - enligt dig är det emblemet på bilen som avgör bränsleförbrukningen.

Tyvärr så mäter inte färddatorn i Saaben den aktuella förbrukningen så att jag kunde läsa vad den drog när jag maxade den men jag är rätt säker på att om den gjorde det skulle den garanterat gå mot 3L/milen (..eller mer) om jag körde 200km/h.

Det är uppenbarligen inte färddatorn som är orsaken då han hävdar att de tankar 500 liter på 500mil vilket blir en förbrukning på 1L/milen. Om man sedan tror att han talar sanning eller inte är en annan sak...

807 Inlägg
8 november 2010
KennethL skrev:
drazen_gti skrev:
KennethL skrev:

Det var ett skämt om volvo, fattade du inte det? Pallar inte svara mer, hade bilfan dragit tre liter milen så hade jag behövt tanka 1500 liter på en semester, kan flyga första klass istället ffs.

I'd rather die like a man, than live like a coward

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 november 2010
bmw har ofta en fiffig liten mätare under varvräknaren som visar aktuella förbrukningen smile iaf i 525an och 540in som vi haft ... ganska kul och titta på när man axxar 4-5 liter milen ibland hehe

1 436 Inlägg
8 november 2010
Finns det någon tidning, firma, institut eller liknande som testar förbrukningen? Vet att vissa biltidningar gör egna förbrukningssiffror efter vad de anser är mer verkligt än vad tillverkarna anger, ifall någon av dem redovisar 120km/h förbrukningen eller liknande.

Anledningen till att jag frågar är att jag eventuellt vill köpa en bil som drar så lite som möjligt för att kunna åka långt, men då ska den dra lite på motorväg för att det skall löna sig. (Tänk tysklandsresor och motsvarande längd.) Farsans Peugeot 107 drar liknande Polarens BMW 740 i motorvägsfart och då känns en genomlyxig tysk mer värd än en plastig tjeck...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

3 120 Inlägg
8 november 2010
Caffe skrev:
Finns det någon tidning, firma, institut eller liknande som testar förbrukningen? Vet att vissa biltidningar gör egna förbrukningssiffror efter vad de anser är mer verkligt än vad tillverkarna anger, ifall någon av dem redovisar 120km/h förbrukningen eller liknande.

Anledningen till att jag frågar är att jag eventuellt vill köpa en bil som drar så lite som möjligt för att kunna åka långt, men då ska den dra lite på motorväg för att det skall löna sig. (Tänk tysklandsresor och motsvarande längd.) Farsans Peugeot 107 drar liknande Polarens BMW 740 i motorvägsfart och då känns en genomlyxig tysk mer värd än en plastig tjeck...

BMWs nya 2liters fyrcylindriga diesel rekommenderas varmt. Väldigt snål både i höga och låga farter.

Bilmekaniker
805 Inlägg
8 november 2010
0.2 litern drar min !

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 november 2010
AnesN skrev:
0.2 litern drar min !

min corre drar 0,000001 liter per terramil ! de slår ingen !

(vilket onödigt inlägg detta var big_smile )

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 november 2010
Min bil drar ingenting, den cruisar fram på luft i 200km/h. Det är något annat än den törsiga Aeron ovan, för vem behöver bränsle? En liter per mil av dessutom, suck... roll

Bilmekaniker
805 Inlägg
8 november 2010
exakt, upp till 200 och stäng av bilen låt den rulla och hoppas på medvind
Senast redigerat av AnesN (8 november 2010)

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
8 november 2010
Enligt datorn så drar Saaben 0,85 vid 130.

Haha, dör av skratt då jag läste inlägget att bilen drar 1 vid 200! Visst gigantisk skillnad om man maxar bilen och har plattan i mattan, då drar den ju ca 30-35 liter, en att den skulle dra 1. Då har du världens bästa bil! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

3 259 Inlägg
8 november 2010
drazen_gti skrev:
Det var ett skämt om volvo, fattade du inte det? Pallar inte svara mer, hade bilfan dragit tre liter milen så hade jag behövt tanka 1500 liter på en semester, kan flyga första klass istället ffs.

Åker ni 200km/h KONSTANT när ni semestrar???? Du har aldrig funderat på att bilen kan gå under 1liter/mil när ni åker saktare och därmed jämna ut förbrukningen när ni nån enstaka gång snuddar 200km/h? Det är ju inte direkt raketforskning att räkna ut en sån sak! Men om man skulle ligga i stadiga 200km/h i exakt en mil så har MYCKET mer än 1liter bensin försvunnit ur tanken! Så enkelt är det! Sen vad eran bil drar på 500mil är ju totalt jäkla ointressant då det inte finns en enda chans i hela världen att ni åker 200km/h hela tiden och därmed kan det inte jämföras med vad en bil drar i dom hastigheterna! Hänger du med!?!?!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 586 Inlägg
8 november 2010
Här tänker trådskaparen mer på bensinförbrukningen än sin egen och andras säkerhet..BRA BRA

Många färd datorer visar i regel för lite.

Köp en diesel
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 november 2010)

10 Inlägg
8 november 2010
Körde i somras ca 80 mil, ca 39 mil enkel, på landsväg, valde nattid / tidig morgon då
de var mindre trafik etc.
Startade med full tank 55 liter, tankade på vägen hem samt då ja kom hem och
räknade då du att jag har klarat resan utan att tanka.
Bilen hade druckit totalt ca 48 liter på hela resan, och varierade mellan 90-120 km/h

[EDIT]
körde som sagt inte i 135-140 som tråden gäller, men fann inte behov till den
hastigheten heller smile
Senast redigerat av Gothic (8 november 2010)

Sök