Okej, kan skriva en liten regel så att inte alla som läser denna tråden tror att sådana avgasvärden löses med byte av katalysator.
Jag skriver bara detta för jag såg i ett annat forum en stackare som hade bytt både katalysator och luftmassemätare med mera innan han kom på rätt spår. (Det hade blivit betydligt billigare för honom att lämna in bilen/ fråga den lokala mekanikern)
Om lambdavärdet är lågt (0,66 exempelvis) så kan inte katalysatorn i sig vara orsak till detta. Katalysatorn kan vara tömd eller borttagen, det påverkar inte lambdavärdet nämnvärt i det här fallet.
Ett lambda på 1.00 är vad styrboxen ska reglera mot ( mest med hjälp av lambdasonden som mäter syrehalten i avgaserna.) Det vanligaste godkända intevallet på lambdavärdet ligger på 0,97-1,03 hos bilprovningen.
Förutsatt att avgasystemet är helt tätt gäller följande:
Ett högt lambdavärde (ex 1,05)=för mycket syre i avgaserna- bilen går magert, för lite bränsle eller för mycket luft.
Ett lågt lambdavärde (ex 0,66)=för lite syre i avgaserna- bilen går för fett, för mycket bränsle eller för lite luft.
Orsaken till att jag skriver om avgassystemet är tätt är för att bilprovningen gör sin avgasprovning längst bak i systemet, detta gör att minsta läcka mellan lambdasond och avgasmynning resulterar i att luft sugs in i avgasröret mellan avgaspulserna - detta gör att lambdavärdet mätt längst bak stiger.
Den absolut vanligaste orsaken till en anmärkning på högt lambdavärde hos bilprovningen (när Co och HC är godkänt) är en liten läcka på just avgassystemet. Motorn går som den ska men avgaserna späds ut med små mängder luft (syre) innan bilprovningens sond.
Detta var ju inte fallet hos trådskaparen, så här gäller följande.
Ett lågt lambdavärde 0,66- lambdaregleringen (styrboxens blanndningsreglering) är satt ur spel. Bilen går fett vilket får Co och HC värden att stiga (Lambda 0,66 är väldigt lågt)
Detta kan bero på att lambdasonden inte fungerar, att kablar till dessa är skadade eller exempelvis att det finns ett större fel i bränsle/ luftsystemet som gör att bränsleblandningen hamnar utanför styrboxens reglerområde.
Det du ska börja göra är att kolla lambdasondens funktion, kan man göra själv om man har bara lite kunskap, behövs bara en multimeter och lite Googling på en guide, det är inte speciellt svårt.
Med detta inte sagt att din katalysator är försämrad i sin reningsförmåga men där har du inte grundproblemet, det kan mycket väl vara så att den har blivit "dålig" om du kört länge med dessa avgasvärden, men så länge du har felaktigt lambdavärde så är det bortkastat att byta den. Byt den endast om värdena inte kan renas nog med fungerande blandningsreglering.
Kan även tillägga att en läcka på avgassytemet före första lambdasonden få konsekvenser för bränsle/ luftblandningen. Om luft "sugs in" före lambdasonden så kommer ju syre med och blandas med avgaserna som sonden mäter, d.v.s. avgaserna späds ut och motorstyrdonet tror att bilen går magert och fetar på blandningen tills den mäter "rätt" blandningsförhållande.
I denna situationen så går motorn fett vilket inte är helt ovanligt vid anmärkningar på avgasvärden hos bilprovningen också.
Det jag vill ha sagt med detta är att jag ofta läser på forum om liknande frågor trådskaparen hade, ofta kommer det också råd om att katalysatorn bör bytas i första hand , även om det är helt felaktigt som ju är fallet här.
Jag tycker det är synd om någon börjar byta felaktiga delar grundat på råd från någon som inte är riktigt säker, de flesta här vill ja bara hjälpa till vilket är förståeligt men alla besitter ju inte alltid den kunskap som behövs men vill gärna hjälpa till med det de tror är rätt hjälp.
Ibland är det bättre att fråga någon mer kunnig, man får säkert gratis råd av en lokal bilmek.
Jag menar bara att man ofta ser tvivelaktiga svar på frågor i diverse forum som i vissa fall kan stjälpa mer än hjälpa.