3206
Sök

Bra utgångsobjekt för banbil ?

619 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.

Nu är det så att båda mina grannar har gått och köpt sig vars en Porsche 944 och börjat köra lite på bana.
Nu förra helgen så var dom i Tyskland och körde nurburgring !

Så nu är jag helt såld på att bygga en bil jag med. Men frågan är vad för bil jag ska köpa och bygga på som hänger med deras bilar ?
En bil som det finns mycket delar till och inte är svår att få effekt ur.
Ska finnas mycket väghållnings delar. och vara pålitlig ! tongue
Kan väll sätta gränsen på 25,000 kr tongue Är inte ute efter en 800Hk Supra eller något.


// Jocke


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
10 maj 2012
#2
Händig? http://www.blocket.se/vasternorrland/Po … _9&w=3

Annars finns det en del 944or för dom pengarna om du vill va med i deras gäng?

/Mattias

Thedriftking
10 maj 2012
#3
Det är väl många som kör med typ Honda civic? Med v-tec
Går ju att få lätta och rappa, sen mycket väghålllningsdelar m.m

Annars kanske köpa en färdig? Kolla in rejsa.se smile

17 Inlägg
10 maj 2012
#4
Känner mig inte helt opartisk här, men för små summor pengar kan du få en Mazda MX-5 att bli en perfekt banbil. Visserligen inte så lätt att få ur hästar ur den, men hästkrafter har du ingen nytta av mer än på en raksträcka wink

Adding power makes you faster on the straights. Subtracing weight makes you faster everywhere!

347 Inlägg
10 maj 2012
#5
944or är ju väldigt populära pga hög kvalité och perfekt viktfördelning. Jag skulle satsa på en sådan iallafall.


Team VeboTrim
322 Inlägg
10 maj 2012
#6
325/328 E36 kanske kan va något ?

Team VeboTrim @ Facebook

619 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#7
Tack för förslagen big_smile Men ska man försöka satsa på en FWD eller RWD ?


BMW entusiast
579 Inlägg
11 maj 2012
#8
RWD helt klart, FWD och bana är ingen bra kombination!

Finns ju inte överdrivet mycket att välja på för 25.000:-. Jag hade köpt en BMW 325i e36 och satt på ett schysst väghållningskit, styvare bussningar samt bromsar som klarar bankörning.
M50B25 motorn som sitter i 325i är väldigt populär att turbokonvertera om du skulle tröttna på effekten, med turbo får du utan problem ut 350-400hk utan att ens öppna motorn smile


2 077 Inlägg
11 maj 2012
#9
Civic smile
Inspiration wink
http://vimeo.com/9766901

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

KHRacing
11 maj 2012
#10
dfine skrev:
RWD helt klart, FWD och bana är ingen bra kombination!

Finns ju inte överdrivet mycket att välja på för 25.000:-. Jag hade köpt en BMW 325i e36 och satt på ett schysst väghållningskit, styvare bussningar samt bromsar som klarar bankörning.
M50B25 motorn som sitter i 325i är väldigt populär att turbokonvertera om du skulle tröttna på effekten, med turbo får du utan problem ut 350-400hk utan att ens öppna motorn smile

har du körkort ens ? har du kört bana ?

Snabbaste bilarna i STCC är FWD.

Till TS... En BMW E36 328 med 325 insuget ger 210 + hk en billig bra bil att börja med som duger till allt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 maj 2012
#11
Porsche 944 i all ära, men man hittar väl bara precis en frisk 924 för 25.000:- med lite tur? Detsamma gäller BMW, E36 duger bra till uppgiften men att i båda fallen lägga den största delen av budgeten på en gammal bil är kanske inte så vettigt? En gammal, sliten och standard E36 eller 924 är troligen ingen drömbil på bana och skall du åtgärda det hamnar du snabbt över budget.

En Peugeot 205 GTI kan hittas i ok skick för runt 10.000:-, och då har du pengar över till att fräscha upp bilen och kanske göra någon liten ändring? En sådan GTI tror jag blir roligare än att köra runt med än en bedagad "sportbil"?

Har du å andra sidan möjligheten att sträcka din budget något kan en 924 eller 318is (325i/328i etc.) bli en fruktansvärt rolig bil med enkla medel!
Senast redigerat av Rquired (11 maj 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

BMW entusiast
579 Inlägg
11 maj 2012
#12
KHRacing skrev:
har du körkort ens ? har du kört bana ?

Snabbaste bilarna i STCC är FWD.

Till TS... En BMW E36 328 med 325 insuget ger 210 + hk en billig bra bil att börja med som duger till allt.

Lika trevlig som vanligt wink
FWD och bana fungerar generellt sett verkligen inte bra ihop och det kan du inte argumentera emot, men visst finns det FWD bilar som är snabbare än RWD. Men du får ändå skilja på en bil som tävlar i STCC mot en FWD bil som max får kosta 25.000:-


141 Inlägg
11 maj 2012
#13
Opel Kadett gsi 16v är lätt och småpigg redan från början, på med lite väghållning, vettiga däck och ur med onödig inredning så har du rolig bil att börja med!

Jag fixar din A/C, skicka PM

KHRacing
11 maj 2012
#14
dfine skrev:
KHRacing skrev:
har du körkort ens ? har du kört bana ?

Snabbaste bilarna i STCC är FWD.

Till TS... En BMW E36 328 med 325 insuget ger 210 + hk en billig bra bil att börja med som duger till allt.

Lika trevlig som vanligt wink
FWD och bana fungerar generellt sett verkligen inte bra ihop och det kan du inte argumentera emot, men visst finns det FWD bilar som är snabbare än RWD. Men du får ändå skilja på en bil som tävlar i STCC mot en FWD bil som max får kosta 25.000:-

Jag är alltid trevlig, motbevisa mig gärna, men man måste inte alltid dras med tonvis med smileys för
att folk skall uppfatta detta eller hur ?
big_smile big_smile big_smile
jag har kört så pass mkt bana med 4x4 fwd & rwd att jag kan säga att ingen "normal" set-up är bättre än den andraq/tredje wink

Trevlig helg på dig.

Mvh Kristian
PS. Civic Type R-00 piskar BMW 328 e36 på bana med längder i orginalskick smile

KHRacing
11 maj 2012
#15

KHRacing
11 maj 2012
#16

Volvo performance for life !
183 Inlägg
11 maj 2012
#17
dfine skrev:
RWD helt klart, FWD och bana är ingen bra kombination!

Finns ju inte överdrivet mycket att välja på för 25.000:-. Jag hade köpt en BMW 325i e36 och satt på ett schysst väghållningskit, styvare bussningar samt bromsar som klarar bankörning.
M50B25 motorn som sitter i 325i är väldigt populär att turbokonvertera om du skulle tröttna på effekten, med turbo får du utan problem ut 350-400hk utan att ens öppna motorn smile

Finns väldigt fina fwd bilar idag, men för 25 lax hade jag nog inte köpt något fwd. möjligen civic dock!

Powered by autotech.

Fri fart för ett fritt folk!
14 123 Inlägg
11 maj 2012
#18
Loumark skrev:
Känner mig inte helt opartisk här, men för små summor pengar kan du få en Mazda MX-5 att bli en perfekt banbil. Visserligen inte så lätt att få ur hästar ur den, men hästkrafter har du ingen nytta av mer än på en raksträcka wink

partisk eller inte så tror jag att det inte är fel att ugå från en mx5/miata

liten och lätt och rwd för att kunna ha lite skoj

och MÄNGDER med tillbehör så som dämpare och fjädrar och andra tillbehör
till ganska bra priser

tror faktist att en mx5 är den bilen jag kört som känns mest kvick i chassit
som varit orginal som jag kört

gillar även mi16 som oxå är ganska trevlig om än lite toköverstyrd vid hård körning

men man känner att man styr och vart det bär iväg hela tiden

hade inte mi16 varit så klumpig och sån skit motor så skulle jag nog funderat på en sån

sjukt bra styrrespons och väghållning i orginalskick

även om jag åkt brett i 170blås med en sån några gånger =/

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 maj 2012
#19
Growe skrev:
Loumark skrev:
Känner mig inte helt opartisk här, men för små summor pengar kan du få en Mazda MX-5 att bli en perfekt banbil. Visserligen inte så lätt att få ur hästar ur den, men hästkrafter har du ingen nytta av mer än på en raksträcka wink

partisk eller inte så tror jag att det inte är fel att ugå från en mx5/miata

liten och lätt och rwd för att kunna ha lite skoj

och MÄNGDER med tillbehör så som dämpare och fjädrar och andra tillbehör
till ganska bra priser

tror faktist att en mx5 är den bilen jag kört som känns mest kvick i chassit
som varit orginal som jag kört

gillar även mi16 som oxå är ganska trevlig om än lite toköverstyrd vid hård körning

men man känner att man styr och vart det bär iväg hela tiden

hade inte mi16 varit så klumpig och sån skit motor så skulle jag nog funderat på en sån

sjukt bra styrrespons och väghållning i orginalskick

även om jag åkt brett i 170blås med en sån några gånger =/

Problemet är väl att inte hittar man en frisk Mx-5 för 25.000:-?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fri fart för ett fritt folk!
14 123 Inlägg
11 maj 2012
#20
Rquired skrev:
Growe skrev:
Loumark skrev:
Känner mig inte helt opartisk här, men för små summor pengar kan du få en Mazda MX-5 att bli en perfekt banbil. Visserligen inte så lätt att få ur hästar ur den, men hästkrafter har du ingen nytta av mer än på en raksträcka wink

partisk eller inte så tror jag att det inte är fel att ugå från en mx5/miata

liten och lätt och rwd för att kunna ha lite skoj

och MÄNGDER med tillbehör så som dämpare och fjädrar och andra tillbehör
till ganska bra priser

tror faktist att en mx5 är den bilen jag kört som känns mest kvick i chassit
som varit orginal som jag kört

gillar även mi16 som oxå är ganska trevlig om än lite toköverstyrd vid hård körning

men man känner att man styr och vart det bär iväg hela tiden

hade inte mi16 varit så klumpig och sån skit motor så skulle jag nog funderat på en sån

sjukt bra styrrespons och väghållning i orginalskick

även om jag åkt brett i 170blås med en sån några gånger =/

Problemet är väl att inte hittar man en frisk Mx-5 för 25.000:-?

kanske inte i sverige men i tyskland borde det inte vara några problem
inte direkt så att det är några skrothögar som inte håller ihop utan dom är väldigt stabilt byggda

Kör fort så hinner inget hända...


Sök