3731
Sök

Konstig "dosa" i motorrummet, någon som vet vad det är? :S

Svetsare
3 150 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#21
LeafBox skrev:
Vad den går till är ju redan löst?

Jo, tänkte på vacumlådan bara  hmm

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juli 2011
#22
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:
Vad den går till är ju redan löst?

Jo, tänkte på vacumlådan bara  hmm

Jaja, vi vet vart den går, men inte vad saken den går till gör tongue
(svenska? tongue)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

832 Inlägg
9 juli 2011
#23
Det är väll en ackumulator som den ska sitta på. Skulle tro att den sitter där för att man inte ska tappa vacum till egr-ventilen eller något sånt kanske.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Svetsare
3 150 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#24
Lurken_85 skrev:
Det är väll en ackumulator som den ska sitta på. Skulle tro att den sitter där för att man inte ska tappa vacum till egr-ventilen eller något sånt kanske.

Går inte motorn bättre utan EGR inkopplad?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juli 2011
#25
ZonaX skrev:
Lurken_85 skrev:
Det är väll en ackumulator som den ska sitta på. Skulle tro att den sitter där för att man inte ska tappa vacum till egr-ventilen eller något sånt kanske.

Går inte motorn bättre utan EGR inkopplad?

Rent tekniskt sett, jo. Men tänk om det är tvärtom? Vacumet ska hålla ventilen stängd, så nu är den öppen hela tiden?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#26
LeafBox skrev:
ZonaX skrev:
Lurken_85 skrev:
Det är väll en ackumulator som den ska sitta på. Skulle tro att den sitter där för att man inte ska tappa vacum till egr-ventilen eller något sånt kanske.

Går inte motorn bättre utan EGR inkopplad?

Rent tekniskt sett, jo. Men tänk om det är tvärtom? Vacumet ska hålla ventilen stängd, så nu är den öppen hela tiden?

Hmm, kan det vara så?  hmm   Var sitter "vacumlådan" i din Audi?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juli 2011
#27
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:
ZonaX skrev:

Går inte motorn bättre utan EGR inkopplad?

Rent tekniskt sett, jo. Men tänk om det är tvärtom? Vacumet ska hålla ventilen stängd, så nu är den öppen hela tiden?

Hmm, kan det vara så?  hmm   Var sitter "vacumlådan" i din Audi?

Ingen aning! :>

Men enligt koplingschemat på datorn så är den på vänster sida motorutrymmet, Så i höger framskärm kanske? Eller uppe vid batteriet? Den ska se ut som 3 små bollar i rad. Kolla om du ser nå hål i skärmen där slangen kan tänkas passa smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 117 Inlägg
9 juli 2011
#28
På Volvo bilar med K-Jet sprut så brukar man kunna få fel avgasvärden om någon slang är trasig eller inte sitter inkopplad.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juli 2011
#29
Putteliten skrev:
På Volvo bilar med K-Jet sprut så brukar man kunna få fel avgasvärden om någon slang är trasig eller inte sitter inkopplad.

På en -82 spelar det ingen större roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#30
LeafBox skrev:
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:

Rent tekniskt sett, jo. Men tänk om det är tvärtom? Vacumet ska hålla ventilen stängd, så nu är den öppen hela tiden?

Hmm, kan det vara så?  hmm   Var sitter "vacumlådan" i din Audi?

Ingen aning! :>

Men enligt koplingschemat på datorn så är den på vänster sida motorutrymmet, Så i höger framskärm kanske? Eller uppe vid batteriet? Den ska se ut som 3 små bollar i rad. Kolla om du ser nå hål i skärmen där slangen kan tänkas passa smile

Hmm, känner igen det med "3 bollar i rad"  tongue  Kanske har sett den utan att tänka på det  hmm

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

234 Inlägg
11 juli 2011
#31
EGR står för "Exhaust Gas Recirculation". Den skickar tillbaka ångor för att återförbrännas för naturens skull och är effektsänkande. Anledningen till att man tar bort den slangen som leder överblivna ångor tillbaka för återförbränning är för att höja effekten aningen. Oftast leder man då slangen rakt ner i motorrummet för att skicka bort ångorna. Vid besiktning stoppar man helt enkelt bara slangen där den ska vara igen wink

Så är det big_smile

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

509 Inlägg
11 juli 2011
#32
Det du kallar ångor är i verkligheten avgaser så det är inte så bra att lossa slangen(röret)

Så är det

234 Inlägg
11 juli 2011
#33
ja jovisst men det är de kvarlevande bensinångor i avgaserna man vill åt där av ordvalet. Inget farligt med att lossa den men det är varken bra för miljön eller plånboken då det drar lite mer soppa smile

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

234 Inlägg
11 juli 2011
#34
På lite nyare bilar så slår den per automatik av funktionen vid full gas för att inte sänka effekten eller på något sätt påverka effekten negativt men på äldre årsmodeller finns inte nåt sånt. Vet inte exakta årsmodeller men det är bara till att testa och avgöra själv om man tycker det är värt det wink

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

234 Inlägg
11 juli 2011
#35
Eller såhär om man ska vara facklig och jobbig:

    The purpose of EGR (Exhaust Gas Recirculation) is to reduce the NOx emissions. Air is mainly made of oxygen and nitrogen (O2 and N2). At temperatures above 1300°C (2372°F), these molecules split apart and rejoin with each other to make nitrogen oxides (like NO, NO2, etc...). The nitrogen oxides contribute to smog formation.

    EGR puts a portion of the exhaust gas back into the intake manifold, so it mixes with the fuel and air. (Note that the exhaust adds to the fuel and air; it doesn’t replace any of it). The added mass in the cylinder is harder to heat up, so the combustion events have lower peak temperatures. The lower temperatures prevent the O2 and N2 from splitting and combining. Even though the exhaust is hot, about 600°C (or 1112°F), it's much cooler than the 1300°C required to make NOx.

    In summary, the exhaust adds mass, increasing the heat capacitance of the mixture (i.e. making it harder to heat up the mixture in the cylinder). Peak temperatures are lower, reducing NOx formation, which ultimately reduces smog in the environment.

    The reason EGR improves fuel economy is because it reduces the engine's pumping losses. For the cylinder to move down on the intake stroke, the piston is working against the intake manifold vacuum. Another way to say it is that the vacuum above the piston tries to prevent the piston from going down. EGR increases the mass in the intake; more mass means higher pressure, or less vacuum. Now the piston has less resistance during each intake stroke, which results in better gas mileage.

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

Svetsare
3 150 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#36
Kan tomgången bli lite högre än normalt om den inte är inkopplad? Tänkte om den på nåt sätt drog tjuvluft genom slangen till insuget.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

832 Inlägg
11 juli 2011
#37
Ja om den inte sitter där eller är pluggad så drar den tjuvluft och du får högre tomgång.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

234 Inlägg
11 juli 2011
#38
Jag har inte min på plats och min tomgång ligger på 1100rpm. Lätt fixat genom att helt enkelt skruva ner tomgången på justerskruven. Busenkelt. smile Eller sätta dit slangen igen om man väljer det så klart smile
Du bor ju i samma stad som jag, messa så kan jag visa dig på min gamle audi 80 smile

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

Svetsare
3 150 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#39
Lurken_85 skrev:
Ja om den inte sitter där eller är pluggad så drar den tjuvluft och du får högre tomgång.

JonasSundahl skrev:
Jag har inte min på plats och min tomgång ligger på 1100rpm. Lätt fixat genom att helt enkelt skruva ner tomgången på justerskruven. Busenkelt. smile Eller sätta dit slangen igen om man väljer det så klart smile
Du bor ju i samma stad som jag, messa så kan jag visa dig på min gamle audi 80 smile

Ok, för den ligger på typ 1100-1200rpm nu sen jag upptäckte slangen.

Det uppskattas  smile   Men har kollat lite efter vacumtanken idag men såg ingen, men ska kolla mer imorrn. Vill nog sätta tillbaka slangen så allting är som det ska  tongue   Det är bara det att slangen är ju inte hur jävla lång som helst, enligt längden bör den sitta rätt nära motorn iprincip, eller iallafall under huven. Vacumtanken alltså.

Och till nåt helt annat: min farmor och farfar bor också på musikgatan, Jonas  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

234 Inlägg
12 juli 2011
#40
Ja det är nog det bästa att sätta dit den igen. Åk till jeppssons vid blå port så kan de nog svara på dina frågor om du inte hittar var den ska vara. Mycket hjälpsam personal där.

Ja det är en liten stad vi bor i eller hur smile

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!


Sök