Växelspaken hängde på tre kvart och var nästan omöjligt att veta vilken växel man hade i. Kommer ihåg att jag hade samma problem i början av 80-talet efter att jag monterat en växellägesförkortare. Såg att det satt liknande skit på denna bil så det första jag gjorde var att plocka bort det. Då började växlarna att fungera.
Nästa steg var att få igång hastighetsmätaren. När jag köpte bilen noterade jag att hastighetsmätarvajern inte stack fram i mitten av vänsterhjulet.
Första steget blev att ta av koppen. Ansluta en borrmaskin till vajern och testköra.
Funkade perfekt då var det ett enkelt fel.
Då var det alltså en segersäkring som någon tidigare ägare inte monterat.
Nästa steg blev att kolla över varför bromsarna tar så dåligt.
Allt ser bra ut förutom att backarna sitter åt fel håll. Vet inte hur stor betydelse det har men jag vänder dom åt rätt håll för säkerhets skull.
Fjädrarna som håller backarna mot bromsskölden var lite trötta så jag drog ut dom lite. Så blev dom lite starkare.
Kugghjulen som man justerar backarna med satt fast överallt. Så lite våld, en del slipande och sedan keramisk pasta. Då funkar det igen.
Sen var det bara att backa upp bromsarna med en mejsel. Blev lite för bra tyvärr. Så jag får släppa någon kugg på bakhjulen i morgon.
Hittade två navkapslar hos brorsan så nu ser det bättre ut.