Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
Är däremot bilen välskött bör det dock inte vara några problem, frisk olja drar inte åt sig tillräckligt med fukt för att detta skall frysa och bilda proppar vid kyla ens på en importerad bil, jag upplever att M52 uppfattats som en pålitlig konstruktion bland dem som är kunniga inom motorer.
Det enda känsliga punkten förutom vevhusventilationen verkar vara drevet för oljepumpen
som kan släppa lite när som helst verkar det som. Gäller alla motorer dock, M50, M52, S52, M54 osv.
Men det bör väl mest gälla hårdkörda bilar
![wink](img/smilies/wink.png)
Jag har aldrig hört något om det så gjorde en sökning för att hitta mer information, testade lite olika kombinationer av de aktuella motorerna och ordet oljepump+drev på svenska och engelska men hittade endast en tråd där ett haveri uppkommit. Det var en 530i med dåliga vevlager, om oljepumpen i sig eller något annat var orsaken kom dom dock aldrig fram till. Skulle oljepumpen varit ett problem på dessa motorer borde det rimligtvis kommit fram stora mängder med träffar, jämför med om du söker på
"M54 vevhusventilation", "SAAB Oilsludge", "Audi oilsludge", "Volvo D5 haveri" eller liknande.
http://store.vacmotorsports.com/vac---m … p1041.aspx"Worst of all? This oil pump issue effects 100% stock or modified motors and we get calls and emails with these failures many times a month."
Finns en del läsning om det:
"Amazingly, the effect is not catastrophic loss of oil pressure. It seems that when the oil is cold/thick, the tube/pump continues to deliver adequate pressure. But once the oil is hot/thin, the tube will begin ingesting air (which will cause lifter tick) and/or leaking too much oil too rapidly and pressure drops, but only by a few psi at hot idle. The pressure will also drop more severely than usual during high G turns/braking when the oil is hot. "
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … ?t=1430473"Now onto my car. I have a 1998 M3 coupe with 59K on the ticker. One would think "hey...no worries." Boy was I mistaken. Upon opening the oil pan, etc...the nut WAS in fact loose. Not only loose, but fell off in my hand when I touched it."
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=228123"Whatever the cause, this very serious problem seems to be affecting many more cars as they age and are driven harder and harder. The problem doesn’t seem to correlate to mileage, as many lower-mileage cars appear to have been affected as well (cars with less than 50,000miles on the odometer). "
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart … arings.htmhttp://www.youtube.com/watch?v=_eq0TG1jZ0IEdit:
En amerikansk 330i 2001 som havererade 2004 med nästan 8000mil på mätaren.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=179608"The final cause was as I suspected, the oil pump sprocket backed itself off the oil pump shaft causing a total lose of oil pressure, and the motor destroyed itself."