3359
Sök

BMW E39 Dåliga avgasvärden. Bytt allt ? BROTTOM !

quintus
19 september 2012
Trådstartare
#1
VAAAAAD kan det bero  på ??

Det som är bytt är:

Lambdasonder
Katalysator
kamaxelgivare
vevaxelgivare
Olja
Filter ( Samtliga )
Tändstift
Luftmassemätare

Kommer inte på nått mer.

Alla värderna är skyhöga.
Detta fel har kommit plötsligt.

Notera att bilen går bra.
Den är chippad, men det borde väl inte ställa till det.
Vad finns det kvar att göra ? byta databox ?

Hälsningar Dennis

quintus
26 september 2012
Trådstartare
#2
NÅGOT svar kan man väl få ?

2 763 Inlägg
26 september 2012
#3
Vad för motoralternativ har du i bilen?

Volvo - For Life

2 Inlägg
26 september 2012
#4
Du som har BMW gå in på autopower och ställ frågan där så får du svar under dagen

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 september 2012
#5
drar den olja ?

vad är dina värden ?
Senast redigerat av CHEEVA (26 september 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2012
#6
Vad har du för motor i den, M52, M54, S62 och så vidare eller om du inte vet är det t.ex en 520i, 540i, M5 och av vilken årsmodell? Samt vad är det för chiptrim?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

quintus
2 oktober 2012
Trådstartare
#7
Glömt bort att kolla tråden, sorry
Det är en 523i.
Chippet kommer från tuning chip. Vet ej vilket.
Den drar INTE olja.
TACK Romff, det ska jag göra !
Har kollat runt där men allt som dom skriver har jag
Redan åtgärdat.
Tack för svar !

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 oktober 2012
#8
Vet du om det finns några felkoder lagrade, och har bilen något annat problem än att avgasvärdena är dåliga?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 oktober 2012
#9
Har du besiktigat bilen förut med det chippet i?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 oktober 2012
#10
Bra fråga från Caromania, jag har letat lite information om TuningChip men egentligen inte hittat varken något utmärkande positivt eller negativt. Någon bråkade med dem om två marinmotorer med skador för 12.000:- firman påstås ha orsakat, och en annan hade fått motorhaveri på sin Audi 800mil efter ingreppet som tillverkaren i sin tur skyllde på att bilen var trimmad. Inte anmärkningsvärt för en firma som varit i branschen i femton år, det finns betydligt mer skrivet om firmor som varit igång en tredjedel av den tiden...

De har endast ett chip för 523i som påstås ge 15hk extra och 185hk totalt, vilket däremot känns som en blåsning likt trim till sugmotorer rent allmänt tyvärr. Inget illa menat men när 523i var ny mätte Teknikens Värld upp motorn till just 185hk i sitt noggranna Rototest och M52B25 är känd för att ge mer än angiven effekt, satt i de perspektivet får man alltså ingenting för de 5000:- produkten kostar?

Jag tänkte dock på en fråga till angående det du skriver har bytts, varför just de delarna och är allt bytt? Bilen har till exempel mer än en kamaxelgivare och mer än en Lambdasond. Är allt eller bara en av dessa delar ersatta?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 353 Inlägg
4 oktober 2012
#11
Avgasläckage före lambdasond så den suger in luft och tror den går för snålt?

vore bra om du kunde skriva vad du hade för avgasvärden!
hade underlättat lite då smile

du har inte originalchip kvar att testa med?

There's no replacement for displacement

quintus
21 januari 2013
Trådstartare
#12
Så där!
Då kanske man ska ta och lägga mer energi på bilen. Har knappt kört med den sen senast.
Värderna på besiktningen är följande:

CO = 4,5
CO 2500 = 1,2
HC = 334
Lambda = 1,1

Har kollat upp lite om bilen, och lambdorna är INTE bytta, som jag skrev tidigare.
Har även läst av felkoder, och det som kom upp var Lambda Bränslebank 1 (1-2-3 cylinder )
Undrar om den inte är trasig ändå.
Man kanske ska byta plats på kontakterna, släcka felkoden, köra några mil och sen läsa av felkoderna igen.
Den kanske rent av larmar på den andra då ( ? )

184 Inlägg
21 januari 2013
#13
Kolla chipet och bytt tillbaka till original Chip. Bilen går magert ( lambda 1.1) och du har skyhög HC ( motorn bränner inte Soppan som den ska ) i ditt fall. Det det är första jag skulle ha gjort innan jag hade bytt / kollat upp annat.......


quintus
21 januari 2013
Trådstartare
#14
Sant, ska prova byta box till en med originalchip.
Återkommer!

quintus
21 januari 2013
Trådstartare
#15
skruvade av alla tändstiften. Dom var dyngblöta med sås.

184 Inlägg
21 januari 2013
#16
Börja som sagt med att återställa till gamla chipet. Då du har modifierat boxen så kan man inte utesluta att felet inte ligger där.....


847 Inlägg
21 januari 2013
#17
har du laglig katt? så den inte är tom, kör en rejäl runda innan besiktning och häll i lite etanol i tanken tillsammans med bensin , 30/70 eller 40/60 borde funka smile hoppas du löser problemen  mvh

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

184 Inlägg
21 januari 2013
#18
Etanol och bra katt hjälper tyvärr inte mot lambda 1.1.


quintus
22 januari 2013
Trådstartare
#19
Nu är boxen bytt. varmkörde bilen och åkte förbi BP och lånade stickan. Oförändrade värden.
Har beställt allt till vevhusventilationen idag, då den helt från ingenstans har dragit 1 liter olja på 100 mil (?!).
Kollade även ner på kolvarna och dom såg inte helt rena ut. Har även bytt plats på kontakterna till Lambdasonderna. Ska läsa av felkoderna senare och se om den ger felkod på bränslebank 2. innan gav den felkod på nr 1.

quintus
22 januari 2013
Trådstartare
#20
Crxkoffe skrev:
har du laglig katt? så den inte är tom, kör en rejäl runda innan besiktning och häll i lite etanol i tanken tillsammans med bensin , 30/70 eller 40/60 borde funka smile hoppas du löser problemen  mvh

Katten är av  "originalutförande"
Avgasvärderna vad dom samma med med gamla katten. Blev bara massa onödigt jobb med att byta den.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök