2558
Sök

Stoppa fart kamerorna.

113 Inlägg
27 oktober 2006
#41
Antar att det handlar om sunt förnuft! Mognad har stor betydelse, men visst "fartdårar" finns i alla åldrar.. Det e vi själva (förare) som skapar alla dessa trafikregler.. tyvärr e det många som glömmer GRUNDREGLER wink Fartkameror e väl bra..?! det juh vi själva (förare) som sätt till att dem kommer upp..  Jag gillar själv att dra på rejält för det ger mig en kick MEN jag har då i åtanke att mina medtrafikanter inte själva får välja om dem vill vara delaktiga i min kick.. därför e det inte ett beteende som lämpar sig närsom/hursom lr varsom.. respekt o sunt förnyft e det några som saknar o då får alla lida.. Säkerhet går före nöje juh o det e väl bra..!


Medlem 5280
552 Inlägg
27 oktober 2006
#42
Blir så trött på fartkameror.. eller inte fortkameror i sig utan folk som är liv rädda för att bli fotade och kör i 75-80. Det är där vi har orsaken till tajta omkörningar, Förbannade personer och stresade förare. Har några mil om dan där det är kameror och oftast är det samma sak varje dag. Sätter farthållaren på 90 strecket och åker iväg lungt o skönt. Sen kommer man ikapp ett helt led som ligger i 80km/h. Det är ju inte konstigt att man är sne hela dagen. När detta först händer på morgonen o man hinner precis släppa det så ska man åka hem igen.

// En person som är trött på alla ögontjänare där ute på vägarna.


Yrkesförare
1 073 Inlägg
27 oktober 2006
#43
psittacus skrev:
Asså Tega!!??
Hur ger man ett konkret exempel på att kamerorna räddar liv?
Jag har åkt förbi en kamera utan att det hände en dödsolycka..! Är det ett konkret exempel. Ja, men knappas så som du tänkt dig eller?? 
Om det händer X antal dödsolyckor på en sträcka och man sätter upp kameror och det då händer mindre dödsolyckor än innan, är det då inte ett hyggligt konkret bevis på att det blir säkrare!??

Mmm, men då ska jag tala om min bild av det hela. Jag avverkar väldigt många mil per dygn i stora delar av Sverige, vilket gör att man ser en hel del och får upp ögonen på många saker.
bla: Alla fokuserar sig enbart på farten utan tvekan. Kameror sätts upp och fortkörningsböter chockhöjs för varje kilometer, allt för att göra vägarna säkrare, eller hur?

Om nu vägarna ska vara säkra, så vill det ju till att föraren bakom ratten oxå är säker.
Dvs: hur många kampanjer bedrivs för att regelbundet kontrollera körkortsinnehavarens hälsa, för att undvika gamla senilfall längs vägarna bla? Utökade alkoholtester, kampanjer för att hålla sig vaken på vägarna, risker om att köra om på fel ställen, lära sig samspela med andra trafikanter och köra harmoniskt utan vägilska??

Allting av det viktiga kommer i skymmundan för att rensa plånboken för "Svensson" som råkat hålla 97 km/h istället för 90, som mer än 90% av alla härinne oxå gör eller har gjort.
Nu vill jag göra väldigt klart att jag inte språkar för fartdårar, det är inte det de handlar om, utan tro att vägarna blir så mycket säkrare för att fartkameror sätts upp är fortfarande enligt min mening bull...

Jag har tråkigt nog redan varit inblandad i en dödsolycka och flera allvarliga tillbud under min period som körkortsinnehavare. Om jag säger såhär: Inget av detta hade hänt om mina exempel ovan hade följts. Det har inte haft någonting med att göra att någon kört 120 på 110-väg...

401 Inlägg
27 oktober 2006
#44
Tega skrev:
Bullshit att kamerorna räddar liv! Snarare tvärtom!
En massa undersökningar ger jag inte mycket för, jag vill ha konkreta exempel.
Ge mig ett exempel där fartkamerorna har räddat liv så ska jag hålla truten!

Nä, väck med skiten och låt trafiken flyta på.

hehe, rätt roligt... för har du själv något konkret exempel att kamerorna skulle verka "Snarare tvärtom!"?? smile

med andra ord att de skulle ta liv?

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!

533 Inlägg
27 oktober 2006
#45
Tega!!

Du har så rätt så med de synpunkterna om gamla, trötta mm förare..MEN, det var väl inte det hela gällde från början.  Du som samtidigt verkar vara en med lite koll på verkligheten måste väl då se att en samlad helhet såsom kameror , ökad bevakning, ökad kontroll av förare som du beskriver i ditt inlägg torde vara en utmärkt kombination!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Saab freak
12 Inlägg
27 oktober 2006
#46
Det är inte hastigheten som dödar, det är omständigheterna.

Jag kan köra av vägen 10 gånger o klara mig med livet i behåll trots att jag kört för fort, nästa gång håller jag hastigheten men kanske inte klarar mig för det.

Det jag menar är att det förmodligen inte spelar någon roll om jag kör i t.ex 90 eller 95 när jag kör in i trädet, jag dör nog vilket som.


12 086 Inlägg
27 oktober 2006
#47
Det handlar inte om att köra för fort.. de handlar mest för mig om att kör man inte exakt i 70 (lr mindre) när skyltfan kommer så åker du på 2000 spänn.. jävla otyg!
Död åt fartkamror, hade dom inte suttit så högt upp hade jag slagit sönder dom=P *ironi, lite iaf..*

Yrkesförare
1 073 Inlägg
27 oktober 2006
#48
c0nne skrev:
Tega skrev:
Bullshit att kamerorna räddar liv! Snarare tvärtom!
En massa undersökningar ger jag inte mycket för, jag vill ha konkreta exempel.
Ge mig ett exempel där fartkamerorna har räddat liv så ska jag hålla truten!

Nä, väck med skiten och låt trafiken flyta på.

hehe, rätt roligt... för har du själv något konkret exempel att kamerorna skulle verka "Snarare tvärtom!"?? smile

med andra ord att de skulle ta liv?

Nä, det har du rätt i. Jag menar inte riktigt att dom skulle ta liv, utan jag tänkte mer på riskerna när folk (väldigt ofta skall tilläggas) kör med gas-broms effekten i kamera-områdena, det såkallade ögontjäneriet när folk inte vågar hålla hastigheten utan halkar 10-15 km under för att sedan vråla på när dom kört förbi.

Har blivit omkörd ett antal gånger av bilar som sedan nitar framför mig när en kamera dyker upp. Detta kallas tillbud!!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
27 oktober 2006
#49
psittacus skrev:
Tega!!

Du har så rätt så med de synpunkterna om gamla, trötta mm förare..MEN, det var väl inte det hela gällde från början.  Du som samtidigt verkar vara en med lite koll på verkligheten måste väl då se att en samlad helhet såsom kameror , ökad bevakning, ökad kontroll av förare som du beskriver i ditt inlägg torde vara en utmärkt kombination!!

Nä, jag vet att det inte var det som det gällde från början, men i och med att jag tycker att detta går hand i hand är det viktigt att ta upp detta. För jag tror inte problemet ligger i att folk ligger 10 km över vad vägverket anser lämpligt, för isåfall kan vi ju sänka hastigheten avsevärt på alla svenska vägar så kommer garanterat trafiktempot lugna ner sig.

Jag förstår vad du menar med samlad enhet, och tanken är väldigt god. Men jag tycker personligen inte att kameror är den bästa lösningen.
Jag tror inte problemet löses för att man plåtar och bötfäller en förare som följer en trafikrytm.

Handen på hjärtat psittacus: kan du med ärlighet säga att du alltid håller till punkt och pricka hastigheten och inte flyter med i fin trafikrytm någon gång? Isåfall är du en av få.
Jag gör det inte iaf!

1 639 Inlägg
27 oktober 2006
#50
ScottaN skrev:
Blir så trött på fartkameror.. eller inte fortkameror i sig utan folk som är liv rädda för att bli fotade och kör i 75-80. Det är där vi har orsaken till tajta omkörningar, Förbannade personer och stresade förare. Har några mil om dan där det är kameror och oftast är det samma sak varje dag. Sätter farthållaren på 90 strecket och åker iväg lungt o skönt. Sen kommer man ikapp ett helt led som ligger i 80km/h. Det är ju inte konstigt att man är sne hela dagen. När detta först händer på morgonen o man hinner precis släppa det så ska man åka hem igen.

// En person som är trött på alla ögontjänare där ute på vägarna.

De som inte fattar att man kan köra i 90 på en 90 väg med fartkameror borde genast få sina körkort indragana på grund av ofattbar efterblivenhet ! Vad ska man bli bötfälld för om du håller hastighetsgränsen ? Det är inte ens någon fara att ligga i 95-100 eftersom kamerorna bjuder på några kilometer p.g av felmarginal och sedan visar så gott som alla hastighetsmätare ett par km/h för mycket i dessa farter !
Bort med inkompetenta gubbar/kärringar vilka tog körkort när vi hade vänstertrafik och det räckte med att kunna starta o stanna för att få sin lapp... Det är utan tvekan dessa vandaler som kryper fram längs vägarna som indirekt vållar olyckor när dom retar upp bakomvarande som drivs till att göra farliga omkörningar !
Inför lag på nya förarprov för alla som tog körkort på stenåldern ! Det har hänt en del sedan man vevade igång sina bilar... smile (finns tragiskt nog även yngre förare ofta kvinnor som beter sig som blinda pensionärer i trafiken, så jag gnäller inte enbart på äldre ! Har en kraftig whiplash och en reparerad bil x3 p.g av folk som antingen varit 85+ eller kvinna med nytt körkort) Arrrrrrrgh !!!
Senast redigerat av mrcelica (27 oktober 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

305 Inlägg
27 oktober 2006
#51
Okej jag får väl ta och skriva ett inlägg här jag också smile

Kan börja med varför dom blir uppsatta. Den som tror att det enbart är för att rädda liv bör lära sig lite om hur sverige fungerar. Man skulle säkerligen kunna rädda fler liv med dom resurserna som används till detta. Men det finns alltid ett Men, i och med att så många tror att det är hastigheten som är farlig med vägarna så finns det här ett mycket bra tillfälle att exploatera en av sveriges största mjölk-kor, bilismen! Här finns det så mycket pengar att tjäna eftersom halva befolkningen kör för fort (Detta är mycket möjligt en liten överdrift eller underdrift men det är den slutsatsen jag dragit efter alla mil på vägen)
Sen så är det ju dyrt att sätta upp kameror så då behövs det lite extra inkomst så då får vi nog öka böterna. Men det är en annan fråga smile

Sen läste jag att det skulle bli lugnare i trafiken trodde någon. Möjligt att det blir det ibland men i det stora hela så är det min åsikt att det blir "gas/broms"-effekt. Altså när det kommer en kamera så bromsar ALLA och inte enbart de som kör för fort. Då blir det irritation och köbildning vilket resulterar i många omkörningar och liknande på nästa raksträcka. Detta bidrar till att "stressen" ökar, inte bara för de som kör om utan även de som blir omkörda. Om däremot så få som möjligt bromsar så hålls det relativt bra avstånd i trafiken och den är utspridd. Då är omkörningar ett mycket mindre riskmoment.


Miljöfrågan såg jag också att någon tog upp, att det skulle sparas in hur mycket som helst på att hastigheten sänks. Detta är nog det sämsta jag hört som argument för kamerorna eftersom alla vet att det blir "gas/broms"  vid kamerorna. Vad innebär det då? Jo, vi kan börja innan kamerorna, man ligger i sin normala hastighet, runt hastighetsgränsen eller lite över. Hastigheterna på vägarna där det finns kameror är 70km/h och 90km/h, i de flesta fall så sitter kamerorna på 70km/h-vägar. Om man då kikar på bränsleförbrukningen för de flesta moderna bilar, så drar dom som minst i området mellan 80km/h-110km/h, åtminstone de som jag har testat. Så när man kommer till en kamera på 70km/h så bromsar man, med en gång början naturpåverkan, bromsbeläggen slits och mycket mer asbest (vet inte om alla nya gör det men nåt material måste användas till bromsverkan) Detta sprids ut i naturen. Jaha så nu har man saktat ned då, så man ligger i mätarfart 70km/h vilket i de flesta fall motsvarar lite under gränsen. Så var man förbi kameran, då är det mänskligt att man gasar, nästan alla gör det. Detta är miljöboven, vid gaspådrag skjuter bränsleförbrukning i höjden och motsvarande avgaser släpps ut.
Något jag inte tagit med i detta avsnitt än så länge är vad friktionskraften uträttar vid "gas/broms", något måste ju hålla fast däcken i förhållande till vägen när man bromsar och gasar det är firktionskraften som gör det. I samband med detta så slits då däcken och vägen mycket mer än dom gjort i konstant hastighet. Resultat? Tjära, olja och andra kemikalier som finns i däck och väg slits bort och sprids ut i naturen.

Jag kan dock hålla med om att medelhastigheten sjunker på dessa sträckor, det måste den göra, men snittad maxfart över alla bilar? Betvivlar jag eftersom många vill tjäna in de förlorade sekunder vid kameran. MEN då är ju frågan, är det säkert att minskad medlehastighet innebär lägre antal dödsfall. Jag betvivlar detta, det finns långt mycket mer faktorer som har större inverkan på dödsfallen på vägarna, där den absolut viktigaste är KONCENTRATION, sitter man och kör okoncentrerad, man kanske koncentrerar sig på nåt annat än på körning och vägen? Här finns det mycket som man kan koncentrera sig på istället för de faror som kan komma på vägen. För att ta några exempel som jag själv sett i trafiken, mobiltelefon, smink, mat, cigaretter osv osv... men vänta nu, när jag kör på en väg där det finns kameror, vad finns i mitt huvud på de vägarna HELA tiden? Jo, när kommer nästa kamera, mina ögon sitter som klistrade på högersidan av vägen för att upptäcka var nästa kamera är. I och med detta så försvinner säkerligen 50% av min koncentration på körning och resten av vägen, skulle det tex. springa ut en älg från vänster sida så skulle jag inte ha en chans att ens upptäcka den innan det är för sent.


Slutsats:
Blir det färre dödsfall på vägarna med fartkameror?
Förbättras miljön av fartkameror?
Blir det lugnare i trafiken av fartkameror?
NEJ, inga av ovanstående frågor kan belönas med ett ja som svar. Jag hänvisar till mina argumentationer och observationer ovan.


Det var det jag hade att säga.



/Peter
Senast redigerat av HyPeRiOn (27 oktober 2006)


533 Inlägg
27 oktober 2006
#52
Tega skrev:
[
Handen på hjärtat psittacus: kan du med ärlighet säga att du alltid håller till punkt och pricka hastigheten och inte flyter med i fin trafikrytm någon gång? Isåfall är du en av få.
Jag gör det inte iaf!

Vad det gäller de sträckor som har kameror så har jag, precis som du och nästan ALLA här på garaget, extremt svårt att följa en trafikrytm då det inte finns nån trafikrytm. MEN, handen på hjärtat, så kan jag lova att jag följer trafikrytmen på de vägar där det finns trafikrytm...typ 45:an där jag bor. Där är 90, 70, 90, 50, 70, 90 och rödljus hela tiden mellan Nol och Göteborg...  Det är inte många som håller lagstadgad hastighet här utan man glider försiktigt med bara...

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Maskinförare
1 163 Inlägg
27 oktober 2006
#53
Jadu, det var då delade meningar iallafall om hur vida de är bra eller dåligt med kamerorna.. jag håller då med "HyPeRiOn".. han har faktiskt en poäng i vad han säger.. Vägen mellan Boden - Luleå har fart kameror.. där de är kameror är de "broms/gas" .. sen slutar de komma kameror när man är ca 1 mil från luleå, då helt plötsligt så går trafiken lugnt till, inga idiotiska omkörningar eller annan idioti annat än som de alltid är.. en och annan idiot finns de ju.. men i de stora hela så tycker jag de är bättre utan kamera.. bättre då med fler poliskontroller?, satsa på andra saker än böter? nått nytt borde komma upp som alternativ..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
27 oktober 2006
#54
läste på aftonbladet att polisen hade tagit fartsyndare som aldrig förr. sen såg jag, samma dag, att polisen inte hinner med t.ex. våldtäktsutredningar i brist på personal. kanske ska ta och prioritera lite? kamerorna är bra därför att det kräver ingen polisman som står vid vägkanten, då kan de syssla med vettigare saker.

man lever bara en gång så lev väl!

601 Inlägg
3 november 2006
#55
Jag skrev på listan:) Klart man ska kunna gasa lite när de behövs å om man är sugen:) Sen är de upp till var å en, kan man hantera sin bil så kan man minsann oxå gasa:D så är de!!

315 Inlägg
12 december 2006
#56
dom som är farliga i trafiken är dom som aldrig fattar när man ska ta det lungt och dom som kör i 85 på 90 väg. ligger dom i 95 så kan man allt ligga lungt bakom men ligger dom i 85 så måste alla bara köra förbi sen har folk jävligt svårt att fatta att kamerna blinkar inte om du itne kör för fort dom blinkar ju fan inte om du kör i 90 på en 90 väg så ge fan i alla som väekligen lägger sig i 70 när kamerna kommer ligg i 90 så e de inga problem

Allt eller inget!!!


Sök