2069
Sök

Volvo S80 T6 -00 gaspedalen slutar fungera!

54 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
Ibland när man kör så när man ska "trycka" till lite på gasen så "försvinner" gasen helt, den är alltså helt ur funktion.
Motorn går ner på tomgång och inget händer som sagt när jag trycker på gasen.

Första gången det hände så väntade jag i ca 20-30 sek och rullade samtidigt i D då den helt plötsligt vakna till liv igen.

Annars räcker det bara med att starta om bilen så funkar den igen.

Får upp ett felmeddelande Motor Service erfordras och farthållaren klabbar även den med. Den funkar en kort stund ibland för att sedan lägga av.

Någon som har haft något liknande problem eller känner till någon som haft detta? Lösning?

Gasspjället ska vara bytt för inte alls så länge sedan.

Mvh
Nicklas

Volvo for Life

* Voff voff *
10 698 Inlägg
11 juni 2013
Gasspjället eller gaspedalen som gett upp. Läs ut felkoder så ser du vad som spårat ur. Är spjället bytt är det troligen gaspedalen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

54 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
Gaspedalen? Brukar även den klabba?
Ja gasspjället ska va bytt för inte alls så längesedan... har 24 mån garanti hos dem så skulle den va kass är även den bara till att lämna in.
Behöver man koppla upp bilen och "läsa in" pedalen om man nu skulle byta den?

Volvo for Life

* Voff voff *
10 698 Inlägg
11 juni 2013
Pedalen har en liten potentiometer som berättar för gasspjället hur mycket gas du ger. Denna kan ge upp. Pedalen är bara att byta, den behöver inte programmeras in.

Men kolla som sagt felkoderna...

//Brådhis

54 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
Upptäckte att tryckröret hade en duktig spricka, i tjocklek med en tio kronas. Kan detta va boven bakom detta?
Mvh Nicklas

Volvo for Life

Forummoderator
26 388 Inlägg
11 juni 2013
berglund_ skrev:
Felet står i fronten wink brukar aldrig hända något när man trycker på gasen i en Volvo wink

Du är anmäld.

Castet skrev:
Upptäckte att tryckröret hade en duktig spricka, i tjocklek med en tio kronas. Kan detta va boven bakom detta?
Mvh Nicklas

Tveksamt, men inte omöjligt.
Men som sagt, felkoder?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

54 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Ja jag ska kolla upp detta smile. Återkommer när jag vet mer.

Volvo for Life

6 Inlägg
12 juni 2013
Mack skrev:
berglund_ skrev:
Felet står i fronten wink brukar aldrig hända något när man trycker på gasen i en Volvo wink

Du är anmäld.

Castet skrev:
Mvh Nicklas

Tveksamt, men inte omöjligt.
Men som sagt, felkoder?

Haha !! Tog du illa vid dig eller ? Jag känner castet och han tog nog detta som ett skämt men inte vissa andra ! Löjligt , men eu växer nog upp du med wink

362 Inlägg
12 juni 2013
Känns som sagt som att det är gasspjäll eller gaspedal.
Tror inte du får någon felkod på gaspedalen (källa på det?!)
Men kolla felkoder, och har du 24 mån. garanti är det inga problem smile

54 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Ja jag har ju det i tanken med att det kan va.

Jag gjorde en tillfällig lösning åt sprickan på tryckröret, och min själ, den går jämnare nu.  Tidigare var den ganska orolig på låga varv, något orkeslös vid vissa tillfällen ( vid de tillfällen den har "dött" med ), inte det där riktiga skjutet i den.

Men som sagt, ska göra ett besök på Volvo så fort jag har tid.

Volvo for Life

54 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
Såå, då har jag varit inne en sväng igår efter jobb på Bildeve (Volvo) i Helsingborg och fått bilen läst.
ETM spjällhus, bromspedals givare, gaspedals givare.
Mest troligen är det spjället som spökar sa serviceteknikern.

Spjället är renoverat hos AcTronics och har inte fått en mjukvaruuppdatering efter det.
Hoppas att det hjälper...

Volvo for Life

362 Inlägg
14 juni 2013
Castet skrev:
Såå, då har jag varit inne en sväng igår efter jobb på Bildeve (Volvo) i Helsingborg och fått bilen läst.

Spjället är renoverat hos AcTronics och har inte fått en mjukvaruuppdatering efter det.

Om du lämnat in ditt spjäll, och fått det renoverat för att sedan få tillbaka samma spjäll som du lämnade in så ska du inte behöva en mjukvaruuppdatering?

* Voff voff *
10 698 Inlägg
14 juni 2013
Castet skrev:

Om ditt spjäll är renoverat och du nu har felkod på både spjäll och pedal skulle iaf jag sikta in mig på pedalen...

//Brådhis

54 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
kallabaz skrev:
Castet skrev:

Om du lämnat in ditt spjäll, och fått det renoverat för att sedan få tillbaka samma spjäll som du lämnade in så ska du inte behöva en mjukvaruuppdatering?

Enligt en erfaren anställd som jobbat där i hela sin yrkeskarriär så påstod att att det kan möjligtvis hjälpa, då de har haft inne hur många bilar som helst som har gått igenom samma procedur som min kärra.
Varför det skulle behövas en uppdatering av något slag är för att delarna i spjället är nya och kanske behövs programmeras in / kalibreras... minns inte riktigt hur han formulera det.hmm

Men skulle inte detta hjälpa så byter jag gaspedal och bromslägesgivaren först innan jag går på spjället.smile

Volvo for Life

3 722 Inlägg
17 juni 2013
Är det på Bildeve du har den här garantin på 24mån?

54 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Digital_Kicker skrev:
Är det på Bildeve du har den här garantin på 24mån?

Nä, actronics.

Volvo for Life

54 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
Såå.. var inne på Volvo igår och fick en mjukvaruuppdatering vilket än så länge visat positivt resultat big_smile. Dock så strular farthållaren fortfarande...

Volvo for Life

362 Inlägg
20 juni 2013
Castet skrev:
Såå.. var inne på Volvo igår och fick en mjukvaruuppdatering vilket än så länge visat positivt resultat big_smile. Dock så strular farthållaren fortfarande...

Härligt. Om farthållaren strular så kan det faktiskt vara så att någon satt i fel spjällhus i din bil. Eller så är det något annat som strular :-)

54 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
kallabaz skrev:
Castet skrev:

Härligt. Om farthållaren strular så kan det faktiskt vara så att någon satt i fel spjällhus i din bil. Eller så är det något annat som strular :-)

Mjaa, det är samma spjällhus som förra ägaren skickade iväg till actronics som sedan rengjorde/ måla / byta komponenter med mera. smile En näst intill total renovering.
Kan ha varit att bilen inte riktigt kände igen spjället och betedde sig därför lite konstigt.

Den har inte laggt av ännu och går mycket mjukare och finare i gången.
Det som kvarstår kan va bromspedal lägesgivaren som strular då farthållaren vill inte riktigt hålla i sig när lock-up:en går in och ur hela tiden som mest troligen beror på den kontakten.... då när man trycker på bromsen så går lock-up:en ur.

Det är bara en teori iaf smile.  Men som sagt, det är bara då och då det uppstår.

Volvo for Life

11 Inlägg
31 maj 2014
Hej
Löste du felet med farthållaren?
Jag har själv en Volvo s80 där farthållaren hoppar ur lite då å då. Ibland går den inte igång alls och ibland så fungerar den några mil innan den hoppar ur. Tänkte om det hjälpte för dig att byta pedalgivare?

Sök