3050
Sök

Bromsar bak blir vama, 2013 VW Passat

10 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#1
Nu griper jag lite efter halmstrån, jag är inte själv bilkunnig utan tillhör den där delen av befolkningen som lämnar iväg bilen och får den lagad på verkstad.
Så förklara gärna för mig som om jag vore 3år gammal, samt undvik att idiotförklara mig, jag är trött nog på situationen som det är.

Jag har en Passat variant 2.0 bluemotion, 140hk, diesel från 2013 som har gått drygt 20 000mil (med elektrisk handbroms).

sedan slutet på augusti har den strulat till och från, men nu verkar problemet uppkomma "permanent".
Bromsarna bak blir onormalt varma, och vid längre turer börjar det också skrika. Inga varningslampor lyser och vi upplever inte att bilen på något sätt är trögare/slöare än vanligt.
Först var det bara vänster bak, så verkstaden har haft den inne flera gånger och plockat isär, rengjort, smörjt och även bytt bromsok på vänster bak. (Höger bromsok bak byttes för ca 1,5år sedan, i samma veva byttes även bromsklossar både höger och vänster bak) Även slangen till bromsoljan är bytt, allt förgäves.
Nu de senaste dagarna har även höger bak börjat bli varm. Det känns därav som att huvudproblemet inte borde vara själva bromsarna i sig utan något annat? En kollega nämnde 'bromsfördelningen fram' men det tyckte inte verkstaden lät rimligt?
Jag fattar ju att värmen kommer ifrån friktion mellan klossar och skiva men inte varför den här friktionen uppstår?

Jag har ju tyvärr kärringkört bilen sedan inköp för 4år sedan, sambon är snäppet bättre på att motionera bromsar men vi bor ju centralt i en större stad så många turer är i 40-60km/h ganska korta sträckor, rödljus, rondeller, rusningstrafik...
Min far har tjatat på mig de senaste 10åren om att jag måste bromsa mer, men lär jag mig? nej. Hade det därför varit ett trasigt/kärvande bromsok i det här fallet hade jag glatt accepterat och 'ägt' mitt eget misslyckande samtidigt som jag betalat den räkningen, men nu är det inte så enkelt.
Min mor tror på allvar att jag glömmer lägga ur handbromsen och det är därför problemet uppstår...
Nu står bilen hos min far som brukar bilen enbart i syfte att få ordning på problemet. Där har den stått den senaste månaden (när den inte stått på verkstaden vill säga), men vi har slut på idéer och det verkar verkstaden också ha.

Vad kan vi leta efter för fel? det är inte smuts eller kärvande bromsok helt enkelt.

6 115 Inlägg
20 oktober
#2
Det är väldigt enkelt! Bromsbeläggen ligger på...och det beror på att kolven/kolvarna inte lätt går tillbaka/kan röra sig  och kan bero på att kolven går trögt pga rost... på grund av att du inte har bytt bromsvätska! Bör bytas vart annat år (Bromsvätskan är hydroskopisk vilket betyder att den drar åt sig vatten vilket gör att stål/järn rostar).


10 Inlägg
21 oktober
Trådstartare
#3
Tack jaka54 för utförlig förklaring.
Du menar alltså att kolvarna inte går tillbaka pga rost (pga att bromsoljan inte är bytt och har dragit åt sig vatten).
Sitter dessa kolvar i bromsoket? bromsoket byttes för drygt en månad sedan och problemet kvarstår.

Bromsolja byts vid service antar jag? bilen är servad efter ordning.

Hur kommer det sig att höger bak också börjar krångla? tillfällighet?

6 115 Inlägg
21 oktober
#4
Bäst är som vanligt om man gör jobbet själv! Då vet man att allt blir ordentligt gjort!
Att lämna bort till någon, firma eller privatperson skapar alltid osäkerhet vad som blivit gjort.
Kolven sitter i bromsoket!
Har du tid och plats så ta bort bakre bromsoken själv , det är enkelt, och kolla om kolven , för i bak är det bara en kolv , rör sig. Kolven ska gå "lätt" att trycka in! Det finns två sätt att trycka in kolven. På nyare bilar med elektrisk motor som reglerar handbromskolven måste man antagligen koppla in 12V på sladdarna till handbromsens okkontakt men på alla andra lite äldre bilar gör man som beskrivs nedan...
1. Antingen fodras det en vridande rörelse (du ser två små spår i kolven) med ett specialverktyg du kan köpa på ex Biltema för någon hundring.
2. Eller bara trycka in kolven med en trätving.
Passa också på att kolla bromsslangarna av gummi. Det kan vara sprickor i dem och då ska de bytas.

Lika enkelt är det att fylla på/byta bromsvätska! Du lossar nippeln på bakre bromsoket (ex höger bak) och använder sedan en bromsluftare från mekonomen (se bild nedan) och trycket från ett av dina däck trycker ut bromsvätska. Hur mycket? Så mycket så att ren (gul och fin) bromsvätska rinner ut. Sen stänger du nippeln och gör likadant på andra sidan bak. Se bara till så att du hela tiden har bromsvätskekärlet fyllt! -Det får inte tömmas helt! Så där håller du på tills alla fyra bromsoken har fått ny bromsvätska. Det går åt ungefär 1liter bromsvätska.
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
Senast redigerat av jaka54 (21 oktober )


10 Inlägg
21 oktober
Trådstartare
#5
Tack!
Jag förstår att det är bäst att göra själv i många fall, för mig är det dock inte ett alternativ då varken kunskap, plats, tid eller intresse finns, jag byter torkarblad och lampor själv, det får liksom vara bra där.
Jag har kikat lite på youtube och fått en något bättre förståelse för hur bromsoken fungerar i grova drag.
Bromsslang är bytt, jag antar att luftning då borde ingått innan bilen får lämnas ut? Kan det vara så att dem missat det och därför fortsätter även nya oket att krångla då det inte smörjs?
Jag har elektrisk handbroms och antar att det då måste kopplas in 12V.

Jag och bilen befinner oss tyvärr nästan 20mil ifrån varandra i nuläget så jag kan inte göra något på momangen, men jag ska ringa lite samtal och se om jag kan bena ut exakt vad som gjorts och inte gjorts.
Jag tror ju dock att alla dessa saker har verkstaden gått igenom.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
22 oktober
#6
Om verkstaden bytt bromsok, belägg och bromsslang så har de gjort något fel. Backjobb helt enkelt. Det finns inte särskilt många fler faktorer som gör att bromsarna ligger på.

Möjligen skulle något fel på handbromsfunktionen kunna åstadkomma detta, men då brukar de flesta moderna bilar snabbt sätta felkoder och varna.

Det beror iaf inte på att du inte bytt bromsvätskan. Så snabbt som ett par månader blir det inte problem av det. (Och då hade du sannolikt fått problem även fram.)

Att det skulle bero på att du glömmer att lägga ur handbromsen är helt uteslutet. Det går inte att göra då det är el-handbroms. Du kan helt enkelt strunta i att lägga ur den, sätter du bara på dig bältet och kör iväg så lossar den automatiskt. smile
Senast redigerat av Brådhis (22 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 196 Inlägg
22 oktober
#7
Låter som nya bromsok, det får nog anses vara standardfel på VW med elektronisk handbroms. De håller inte längre.


10 Inlägg
22 oktober
Trådstartare
#8
Tack för svar!

Verkstad nr 2 har nu haft den inne och säger samma sak som verkstad nr 1, finns inga fel.

Kan det alltså möjligtvis vara något fel med handbromsen? Inte att den inte släpper utan att den inte släpper helt?

Master_lars menar du att det är bilen eller bromsoken som det är standardfel på?

Far min tycker jag ska värdetappet som blir av att byta in/sälja en trasig bil och bara acceptera att ibland får man en bajsmacka av livet.
Jag är själv inte så sugen på att sälja min pärla men vet inte hur jag ska gå vidare nu?

6 115 Inlägg
22 oktober
#9
Om två verkstäder inte hitta felet så är de inkompetenta! -Om bromsarna bak ligger på, antingen de eldrivna handbromsbackarna eller backarna på skivorna (för du har väl interna eldrivna trumbromsbackar?) -Så beror ju det på något. -Eller hur?!
Eftersom du säger att bromsarna börjar skrika /ligga på efter en tids körning så kan det bero på att du hela tiden har foten på bromsen...vilket inte är troligt .eller hur?!
Eller också på något annat som t.ex att bromsslangarna är slitna och hindrar bromsvätskan att rinna tillbaka efter att du bromsat, eller
Fel på den delen som styr den eldrivna handbromsfunktionen, om det nu är handbromsfunktionen som det är fel på? Eller är det bromsbackarna mot skivan som låser. Det är tämligen enkelt...kör med bilen och när du märker att det börjar "gnissla" så kör hem och ta av hjulet och kän på skivan bak. Om skivan är varm så är det troligen bakre bromsarna som är orsaken och inte handbromsen om nu dess bromsbackar sitter inne i skivan och inte verkar på skivan. Kolla också upp om glidpinnarna är rengjorda och insmorda.

Min bror har haft ett liknande fel på sin Mercedes 350S från 2004. Där låg bromsarna på bak och blev varma när han körde. Han beställde nya kolvar och gummitätninagr från Autodoc i tyskland och bytte förra helgen. Nu fick han  fick stålkolvar, original kolvar var i plast och kärvade i aluminiumoken. Efter bytet funkade bromsarna perfekt.- Så ge inte upp!


Reservdelsnisse
191 Inlägg
23 oktober
#10
Den har elmotor på kolvarna som trycker ut vanliga beläggen på handbroms. Vanligt att de motorerna spricker och inte går tillräckligt långt tillbaka, och de byts inte alltid när man byter ok. Man kan köpa ok utan och flytta över de gamla motorerna. Är det det man gjort så kolla att motorerna ser hela ut. Men när de är felande brukar handbromsen bråka också.


10 Inlägg
23 oktober
Trådstartare
#11
Tack igen för utförliga svar!

jaka54 - "interna eldrivna trumbromsbackar" - är tyvärr grekiska för mig, jag har eldriven handbroms, jag lyfter en knapp/flärp för att lägga i den och trycker ner den för att lossa.

Bromsarna verkar ligga på hela tiden eftersom det blir varmt efter bara en stunds körning. Far min som brukar bilen just nu har 1,5mil till jobbet och när han kommer fram är frambromsarna kalla men fälgar bak är ljumna. När det väl börjar gnissla/skrika är skivan redan rejält VARM.
Bromsslang vänster bak byttes på sista besöket hos verkstad 1, luftning och kontroll av nivån av bromsolja gjordes innan bilen lämnades ut.
Jag ska absolut kolla upp det där om glidpinnarna!

Bmsone - Intressant! Jag har inte upplevt att handbromsen felar, bilen har inte gett någon varningslampa, men vi parkerar i stort sett alltid på plant underlag så det behövs knappt handbroms för att bilen ska stå kvar.
Jag ska kolla med verkstaden om motorn på oket kollats över/bytts efter ordning.

Dum fråga, kan en skev bromsskiva ge dessa symptom? jag tänker om den slagit sig pga värme innan vi bytte ok, sedan efter bytet av oket blir det ojämn belastning pga skivan? - det förklarar visserligen inte att höger bak börjat dumma sig också...

6 115 Inlägg
23 oktober
#12
För att avgöra om bromsarna ligger på från början eller senare under färd så hissa upp bilen med dromkraft och försök snurra på hjulet. Går det inte att snurra på hjulet så ligger handbromsen på ( betyder att den elektriska motorn i i bromsoket trycker ut kolven så att de två bromsbackarna låser fast skivan).
En annan orsak kan vara att kolven i bromsoket går trögt och inte går tillbaka efter att du tryckt på bromspedalen.
Det här är ju mycket enkelt att kolla! Hissa upp bilen bak! Starta motorn (behövs egentligen inte) och tryck på bromspedalen! Gå sedan ut och försökt snurra på hjulet! -Tala sedan om för oss vad som hänt! -Snurrar hjulet lätt eller går det trögt att snurra på hjulet?


384 Inlägg
23 oktober
#13
Passat har ju även en inbyggd funktion att bakbromsarna läggs an lite då och då när man har vindrutetorkarspaken i läge för aktiverad regnsensor.
Det är konstruerat så för att hålla skivorna torra i regnväder.

Kör man tex landsväg i några mil med regnsensorn aktiverad så ska det ju absolut inte gå att lägga händerna på bromsskivan när man stannar, för då bränner man sig.

Men självklart så ska det inte vara så varmt så att det strålar av värme och fälgen ska ju inte heller vara varm.

Hade en kund kommit in med ett sådant problem till mig så hade jag börjat med att kolla så att det inte ligger några felkoder i bromssystemet/parkeringsbromsen.

Sedan hade jag kört tillbaka ställmotorerna på bromsoken med datorns hjälp och lossat bromsoken och pressat in kolvarna i bromsoken. Dom ska ju gå lätt att trycka in med typ en polygrip.
Går kolvarna tungt så finns ju probläämet där.

Annars hade jag vidare kollat att glidpinnarna i bromsokshållaren går lätt och inte kärvar samt så klart kollat att bromsbeläggen inte kärvar eller sitter fast där dom ligger i bromsokshållaren.

Hade allt verkat korrekt och i ordning så hade jag återmonterat och kopplat upp datorn och kört ut kolvarna i bromsoket igen och sedan gjort en grundinställning med datorns hjälp.

Efter utförd grundinställning ska det gå lätt att snurra på hjulen. Gör det inte det så hade jag anförskaffat nya bromsok.

Om hjulen däremot snurrar lätt så hade jag kört några mil med bilen och sett till att använda fotbromsen och sedan kört tillbaka till verkstaden och lyft upp bilen och känt om det snurrar tungt.

Snurrar något hjul då tungt och bromsen ligger an så hade jag testat att lossa luftningsnippel på bromsoket.
Släpper anliggningen när man lossar nippeln så ligger problemet förmodligen i täppt bromsslang.

Så mycket mer än så kan man nog inte göra. ?

Skulle ju så klart också kunna vara något problem med bromsarnas hydraulaggregat, men det har jag inte varit med om på någon sådan Passat. Och då ligger det förmodligen felkoder där i.


10 Inlägg
25 oktober
Trådstartare
#14
Tack igen!

Planen just nu är att jag ska ta tåget ner till min far som har bilen, förmodligen nästa helg.
Jag tänker att vi ska plocka isär oket och kontrollera det så gott vi kan med de verktyg och kunskap vi har.
Jag ska be honom köra en vända utan att vindrutetorkarna är i läge för regnsensorn.

Jag tänker att det kan vara värt att investera i en felkodsläsare för det här, duger det med biltema eller julas eller ska jag kosta på något snäppet bättre? vilken i så fall?

Muskelbil
25 oktober
#15
Nästan alltid motorerna till parkeringsbtoms som går tungt eller är trasiga på äldre VAG

1 695 Inlägg
25 oktober
#16
Hmm, låter som man bytt bromsok, men flyttat över den elektriska "motorn" från det gamla oket. Det går ofta fukt i elmotorerna , vilket gör att de tappar lusten på att leva. Små sprickor kan upptäckas vid infästningarna osv. En verkstad som byter oken, men flyttar över elmotorn gör fel enligt mig. Oken kan kärva, men oftast är elmotorn problemet. Ett komplett ok, med elmotor är att föredra. Återställt o kalibrering utförd efter serviceläge så misslyckas man inte.
VCDS är bästa instrumentet när det gäller VAG, men detta klarar tom. Autocom eller liknande. Detta gäller om man monterar riktiga bromsok. Vad gäller skitdelar typ Stark, Feltema o liknande... då kan det misslyckas. Men det är en helt annan historia.- Pöss /husse

224 Inlägg
27 oktober
#17
Kolla så att glidpinnarna inte kärvat fast. Tas loss med en storlek 13 samt 14 ringnyckel.
Har du kunskapen av att ta av ett hjul så kan du kolla detta, ungefär samma svårighetsgrad.


Sök