3293
Sök

Bromsar bak blir vama, 2013 VW Passat

5 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#1
Nu griper jag lite efter halmstrån, jag är inte själv bilkunnig utan tillhör den där delen av befolkningen som lämnar iväg bilen och får den lagad på verkstad.
Så förklara gärna för mig som om jag vore 3år gammal, samt undvik att idiotförklara mig, jag är trött nog på situationen som det är.

Jag har en Passat variant 2.0 bluemotion, 140hk, diesel från 2013 som har gått drygt 20 000mil (med elektrisk handbroms).

sedan slutet på augusti har den strulat till och från, men nu verkar problemet uppkomma "permanent".
Bromsarna bak blir onormalt varma, och vid längre turer börjar det också skrika. Inga varningslampor lyser och vi upplever inte att bilen på något sätt är trögare/slöare än vanligt.
Först var det bara vänster bak, så verkstaden har haft den inne flera gånger och plockat isär, rengjort, smörjt och även bytt bromsok på vänster bak. (Höger bromsok bak byttes för ca 1,5år sedan, i samma veva byttes även bromsklossar både höger och vänster bak) Även slangen till bromsoljan är bytt, allt förgäves.
Nu de senaste dagarna har även höger bak börjat bli varm. Det känns därav som att huvudproblemet inte borde vara själva bromsarna i sig utan något annat? En kollega nämnde 'bromsfördelningen fram' men det tyckte inte verkstaden lät rimligt?
Jag fattar ju att värmen kommer ifrån friktion mellan klossar och skiva men inte varför den här friktionen uppstår?

Jag har ju tyvärr kärringkört bilen sedan inköp för 4år sedan, sambon är snäppet bättre på att motionera bromsar men vi bor ju centralt i en större stad så många turer är i 40-60km/h ganska korta sträckor, rödljus, rondeller, rusningstrafik...
Min far har tjatat på mig de senaste 10åren om att jag måste bromsa mer, men lär jag mig? nej. Hade det därför varit ett trasigt/kärvande bromsok i det här fallet hade jag glatt accepterat och 'ägt' mitt eget misslyckande samtidigt som jag betalat den räkningen, men nu är det inte så enkelt.
Min mor tror på allvar att jag glömmer lägga ur handbromsen och det är därför problemet uppstår...
Nu står bilen hos min far som brukar bilen enbart i syfte att få ordning på problemet. Där har den stått den senaste månaden (när den inte stått på verkstaden vill säga), men vi har slut på idéer och det verkar verkstaden också ha.

Vad kan vi leta efter för fel? det är inte smuts eller kärvande bromsok helt enkelt.

6 072 Inlägg
för 4 timmar sedan
#2
Det är väldigt enkelt! Bromsbeläggen ligger på...och det beror på att kolven/kolvarna inte lätt går tillbaka/kan röra sig  och kan bero på att kolven går trögt pga rost... på grund av att du inte har bytt bromsvätska! Bör bytas vart annat år (Bromsvätskan är hydroskopisk vilket betyder att den drar åt sig vatten vilket gör att stål/järn rostar).



Sök