2571
Sök

Jösses så ni stavar (inte alla) ungdomar!

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
7 november 2006
ToXtreme skrev:
Men asså, det blir ju inte mindre lättläst om jag skriver "e" istället för "är" tex.

Jo, det blir det.

Problemet är bland annat att det börjar bli poppis att skriva "d" istället för ord som du/det/då/den, som en ren ersättning rakt av (antar att det här är en följd av sms-skrivande, där kan det finnas en poäng att vara jävligt kortfattad..). Meningarna blir grymt svårlästa när d, n & e står för sig själva på kontunuerlig basis.

Släng dessutom in det i en mening utan punkter, kommatecken, nya stycken, stora begynnelsebokstäver (samt lite felskrivningar på det) så blir det mycket mindre lättläst.

Och jag är inte direkt någon dyslektiker.
Senast redigerat av pUs (7 november 2006)

533 Inlägg
7 november 2006
Så här kan det bli om vi inte bevarar och vårdar vårt svenska språk.

I internet- och epost-sammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å, ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska SpråkMyndigheten, har som en konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt. De anses överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle.

Redan till nyår ersätts både å och ä av alfabetets första bokstav a. Vid paföljande halvarskiffte ersätts ö med o. Vidare tas versalerna bort. de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang? darigenom minskas antalet tecken rejalt.

rensningen har givit svenska sprakmyndigheten blodad tand. man har forslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation.

fenomenet med en bokstav, c, som kan utalas pa tva olika satt, onskar man utnytja till fullo genom att helt ersatta bade k och s med c.

ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocallju utgaroccca. det ancec onodigt att ccriva ut camma bocctav tva ganger efter varandra.

har uctar et carcilt problem med boctaven x. det overgar til at ctavac cc, men med hanvicning til ovanamda regel om dubel conconant blir det samandraget til encelt c.

vidare ctaler sje-ljudet till becvar for manga. det ercats i all cina ctavningar av z, com ju anvadc valdigt calan i vart sprak idag.

licaca ercats ala conctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj, hj...) av j. pa sama cat anvandc q mer frecvent genom att ercata ng.

man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte horc, camt at tecna bade i och j-juden med j, de later ju anda ljca.

cyftet ar, papecar cvenca cpracmyndjgeten, at verca for ocad forctaelce melan manjzor.

Visst fattar man men ...vafan..hrm..
Senast redigerat av psittacus (7 november 2006)

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

874 Inlägg
7 november 2006
*asg*big_smile den är ju gammel som stryk den texten, Som sagt visst skall vi väl vårda vårt språk så gott det går. Men naturligtvis kommer inte Svenskan dö ut eller bli helt annorlunda, bara för att en del av befolkningen är sämre på grammatik och att stava. .

Svenskan kommer finnas och frodas generationer framåt. Visst med nya ord, annorlunda stavelser och mängder av förkortningar. Men språk utvecklas, tänk på att många av de ord vi använder idag faktiskt är låneord.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

7 Inlägg
7 november 2006
hmm jag tycker folk får skriva precis som dom själva vill..
Det är inte mkt att göra åt! alla avänder förkortningar och slang! precis som förr, fast annorlunda!

Audi Coupé -91 <-- Feting!
Volvo 244 GL -88 <-- Ful vinterbil med pusselbitar.
Volvo 340 DL -86 <-- Mosad hos PANKO.
Mazda 626 GLX -84 <-- Feting! --> SÅLD!

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
7 november 2006
Styggan skrev:
Det är inte mkt att göra åt! alla avänder förkortningar och slang! precis som förr, fast annorlunda!

Ingen i hela tråden har väl heller sagt att folk inte ska "få" skriva som dom själva vill.

Det tycks tydligen inte bara vara på skrivfronten som det brister..

3 627 Inlägg
7 november 2006
Styggan skrev:

Här har vi en som fattat d hela väldit bra! Instämmer totalt, å jag må skriva mä fortkortningar hela tidn men jag använder komma mm. iaf tongue

Sen så visst finns d dem som förkortar nåt sjukt mkt, förkortar bara så man fattar smile

Sen så tror jag även att d e som Psittacus säger, att d har mkt mä SMS skrivandet å göra, skickar ju själv 200SMS i månaden så big_smile
Senast redigerat av ToXtreme (7 november 2006)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

505 Inlägg
7 november 2006
Jag förstår inte varför det ska' vara så'nt tjaffs om de'här.

Om nå'n skriver nå't som int' är förståeligt, varför inte bara fråga va' personen menade så skriver denne säkert om det.

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

524 Inlägg
7 november 2006
Förkortningar osv. i all ära men att stava fel på helt vanliga ord, de e ju bara oallmänbildat.... Då sjunker ju helhetsintrycket rejält.

39 Inlägg
7 november 2006
Puh... vilket gnäll hit & dit... handlar Garaget om att prata bilar eller att slänga käft?

Att folk kör med många allmänna förkortningar gör ju inget, eller att en del skippar skrivreglerna för meningsbyggnad. Och en del har problem med stavningen, det får man acceptera. Men ändå, det är ju bra om folk inte skriver inlägg mest bestående av en massa SMS-förkortningar, chatroom-slang etc. Gissar att inte bara vi "sura gubbar" blir störda på att gissa, de som lider av dyslexi eller faktiskt slappade i plugget har nog de värsta problemen med det, jag känner några. Man bör tänka på att alla ska kunna förstå.

Så, ville bara säga det. Om jag inte kommenterar svar beror det på att jag sällan är inne och kollar, inte för att jag är dryg.

645 Inlägg
7 november 2006
En sak som är väldigt bra i meningar är kommatecken och punkter dem gör en mening så mycket lättare att läsa en text dem delar upp den i sektioner som gör det mer förståeligt och somsagt lättare att läsa man slipper anstränga sig och slippar läsa om flera gånger för att förstå även "och" "så" "vilket" etc är ord som binder samman en text bidrar till lättläsligheten tänk på det när ni skriver saker.

En sak som är väldigt bra i meningar är kommatecken och punkter.
Dem gör en mening så mycket lättare att läsa, dem delar upp texten i sektioner som gör det mer förståeligt och somsagt lättare att läsa.
Man slipper anstränga sig och behöver inte läsa om flera gångar för att förstå.
Även "och", "så" och "vilket" etc. är ord som binder samman texter som också bidrar till lättläsligheten.
Tänk på det när ni skriver saker.
Nu vart det ett dåligt exempel då jag saknar fantasi men jag tror ni fattar;)

//Marcus Saari

326 Inlägg
7 november 2006
det spelar väll ingen råll hur fålk stavar bara dom får fram va dom vill! kan tycka att det är iriterande å läsa meningar som nästan inte hänger ihop! fast jag sj har svårt me både stavning å "bygga" meningar så förstår jag er! min vissa rår facktist inte för det! å man kan skylla väldigt mkt på skolan! jag ha sökt hjälp i snart 6 år men dom säger bara att det blir mer datorer å där finns det stavingskontroll!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

SSS -12
3 217 Inlägg
7 november 2006
Spawner skrev:
Jag förstår inte varför det ska' vara så'nt tjaffs om de'här.

Om nå'n skriver nå't som int' är förståeligt, varför inte bara fråga va' personen menade så skriver denne säkert om det.

MVH Matte!

För att detta är ett forum, det kan ta evigheter för någon att svara åter... Det är inte som att klämma ur sig: Va?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

524 Inlägg
7 november 2006
De spelar en jävla roll hur folk stavar!! Man får ju alltid ett första intryck av allt, e de då en text full med stavfel så tar man inte de seriöst, alltså bryr man sig mindre om den och utgår ifrån att hela skiten är oseriöst!

SSS -12
3 217 Inlägg
7 november 2006
GrebyAxel skrev:
De spelar en jävla roll hur folk stavar!! Man får ju alltid ett första intryck av allt, e de då en text full med stavfel så tar man inte de seriöst, alltså bryr man sig mindre om den och utgår ifrån att hela skiten är oseriöst!

Precis, det är instinktivt, man anlitar aldrig någon med tillit, om personen i fråga alltid gör fel! Med det vill jag säga att det kan vara svårt att ställa en seriös fråga här inne för många av svaren är i princip förkortningar och stavfel, så mycket kärlek lägger vi på varandra här inne!

Seriöst, jag satt och läste ett inlägg tidigare där meningen började något i stil med: Ja ha d i min iaf...

Det tar ett tag innan man kommer ifrån början av inlägget! Man vill gärna läsa texten i ett flytande svep, slippa börjar om för att något ord står oklart...

Over and out!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

3 627 Inlägg
7 november 2006
Lägg ner denna tråden, är ju grymt löjlig!

Om ni har klagomål rikta er till den person som du stör dig på, istället för att starta en tråd för detta ändamålet!

SSS -12
3 217 Inlägg
7 november 2006
ToXtreme skrev:

Om ni har klagomål rikta er till den person som du stör dig på, istället för att starta en tråd för detta ändamålet!

Då tar nog personen i fråga ganska illa upp... Det handlar mer om att man visar sitt missnöje överlag!

3 627 Inlägg
7 november 2006
Fuckface skrev:
ToXtreme skrev:

Då tar nog personen i fråga ganska illa upp... Det handlar mer om att man visar sitt missnöje överlag!

Klart jag gör, ser du inte vilket fint språk jag införskaffat mig själv?
Och varför gör jag det? Jo för att jag är en utav de personerna på denna sida som använder mig utav slang och förkortningar!

SSS -12
3 217 Inlägg
7 november 2006
Jättebra, då har det satt sina spår med andra ord... Det var väl inte så svårt?

3 627 Inlägg
7 november 2006
Fuckface skrev:
Jättebra, då har det satt sina spår med andra ord... Det var väl inte så svårt?

Jo jag tycker det är jättejobbigt, man måste ju tänka sig för hela tiden så det inte blir som innan.. Hade jag skrivit den meningen som jag velat hade det ju blivit såhär:

Jo ja tkr d e jättejobbit, man måste ju tänka sig för hela tidn så d inte blir som innan.. Hade ja skrivit den meningen som ja velat hade d ju blitt såhär big_smile

Och det vart la inte så svårt att läsa? smile

186 Inlägg
7 november 2006
Det finns ju tyvärr dom som aldrig kunnat lära sig läsa och skriva pga dyslexi, men det kanske ingen har tänkt på?
Läste att man bildar ett första intryck efter stavning? Känns som att man kanske inte ska döma en person efter hur han/hon stavar?

Ha det kalas smile
Ohoj

B M W

Sök