Rullomkretsen är den sträcka som hjulet färdas när det rullar ett varv och beror alltså på hur stort hjulet är.
Fälgen mäts i tum och en tum är 25,4 millimeter. En 15"-fälg är alltså 15*25,4=381 mm hög. Därefter måste man räkna ut hur hög däcksidan är. Om däcket t.ex. är ett 185/65R15 innebär det att slitytan är 185 mm bred, att höjden är 65% av bredden och att innerdiametern är 15".
Höjden på däcksidan är alltså 185*0,65=120,25 mm.
Höjden på hela hjulet blir då 120,25*2+381=621,5 mm. Multiplicerar vi det med pi (ungefär 3,14) får vi omkretsen: 621,5*3,14=1951,51 mm.
Om hjulet hade varit helt runt hade omkretsen varit densamma som rullomkretsen, men eftersom bilens tyngd pressar ihop däcket blir rullomkretsen lite mindre. Har en bok som jag inte hittar nu, men har för mig att man brukar räkna med 96%, så då blir det 0,96*1951,51=1873,45 mm.