Felkoden går att släcka med hjälp av INPA exempelvis, men kommer att genereras så fort motortemperaturen är uppe och du kör normalt med bilen. Går det att fixa? Ja det borde det gå, men det krävs i sådana fall att du kan mäta lite, och även manipulera den bakre lambdasensorn som sitter efter katalysatorn original.
Först skall jag förklara hur en modern motor renar avgaserna, och även mäter med hjälp av en lambdasond före och efter katalysatorn om denna är fungerande.
När motorn går på lambda 1 så kommer DME styrdonet att börja "oscillera" bränsleinsprutningen en aning, lite olika beroende på varvtal motortyp etc, men ungefär med 2-5 Hz så reglerar den bränsletmängden uppåt och nedåt en aning, när detta sker så kommer den främre lambdasonden att mäta dessa oscillerande värdena, när sedan avgaserna kommer in i katalysatorn så kommer det ske en kemisk reaktion enligt följande.
2 CO + 02 -> 2 CO2
2 C2H6 + 7 O2 -> 4 C02 + 6 H2O
2 NO + 2 CO -> N2 + 2 CO2
2 NO2 + 2 CO -> N2 + 2 CO2 + O2
Det som sker är helt enkelt för att få en sådan optimal rening av avgaserna som möjligt så måste motorn reglera bränslemängden en aning och när sedan katalysatorn har renat avgaserna så kommer den kemiska sammansättningen att skilja sig med hänsyn till syremängden före och efter katalysatorn, det betyder att den bakre lambdasonden inte kommer att mäta samma "oscillerande" förändring.
Enkelt förklarat så mäter den främre lambdasonden en oscillerande förändning, och den bakre lambdasonden förväntar sig en linjär mätning. Med ovan kunskap så skulle vi alltså kunna koppla in ett R/C filter för att få till en linjär signal där vi dämpar frekvensen för den bakre lambdasonden.
Ett lågpass filter i storleksordningen -20 dB vid 1 Hz behöver ha ett motstånd på 8K och en kondensator på runt 200uF, dock så vet jag inte vilken frekvens den främre lambdasonden har och hur dessa komponenter skulle påverka övriga funktioner för den bakre lambdasonden.
Din andra fråga har jag inte en aning om.
Edit:
Jag tog mig friheten att simulera hur ett R/C filter skulle se ut med lite mer komponenter och kom fram till att följande inkoppling mellan lambdasondens signal och motorstyrdonet borde fungera alldeles ypperligt.
https://www.dropbox.com/s/jpw0p2ysrsxjf … 3.png?dl=0Det du behöver är alltså följande komponenter i kretsen ovan R2, R4, R5, C1, C2 samt C3. Lambdasondens signalkabel skall då klippas av och kopplas in där V1 sitter, och sedan skall den andra änden av kabeln som går till motorstyrdonet kopplas in där R3 är. (R1 och R3 behövs inte, dom är där endast för simuleringen).
OBS!
Det är på egen risk du kopplar detta, jag tar inget ansvar whatsoever! Komponenter köper du lämpligtvis från elfa.se eller tme.eu, farnell.com eller motsvarande sida som säljer elektronik.