2396
Sök

Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.

334 331 Visningar
Uppdaterades senast 10 december
Hobbymekaniker
470 Inlägg
18 juli 2022
#621
Kul att det går framåt smile

På temat att det jävlas kan jag komplettera med en egen historia igen så du inte känner att det bara jävlas för dig smile

Efter att ha passerat SFRO 1, 2 samt bullerprov och regbesiktning (de tre sistnämnda inom loppet av 15 dar) hade jag bara kontrollbesiktningen kvar på min C Kadett med Alfa sexa för att få köra lagligt i 2 år! smile

Inte ens en timme före kontrollbesiktningen rasar slavcylindern till kopplingen... Då jag inte byggt dit den själv visste jag inte hur den var monterad och väl ute så ser jag att jag kommer behöva hitta någon som kan planfräsa sätet i kopplingssvepet om jag ska kunna få det tätt.  Detta upptäcktes onsdag i vecka 28. Industri och bygg har ju i regel semesterstängt antingen 27-30 eller 28-31..

Där rök den semesteråkningen smile men det är bara att tugga vidare, tänkte passa på å göra en del av de uppgraderingarna som var tänkta att ta efter kontrollbesiktningen under tiden. wink

Kämpa på! Slutresultatet kommer vara värt både mödan och väntan smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

496 Inlägg
29 juli 2022
Trådstartare
#622
Såå trist att höra! Men sådant hör väl till och är väl mer regel än undantag när man bygger eget. Men under processens gång håller man ju tummarna många gånger så hårt att blodtillförseln inte är hälsosam, haha!

Ja, tyvärr är det mesta av det bästa stängt under sommaren. Trist att man hamnar i sådana situationer just då.

”Gottisen” här på Garaget.org har gjort ett bygge liknande mitt, men då körde SFRO sönder hans motor vid deras test. Surt.

Jag följer @minicooperswed på Instagram. Han lägger upp trevliga bilder och videos på sin Mini med Martini-tema. Man är så sugen på att cruisa med honom och hans gäng när de träffas. Ska bli ett sant nöje när jag är klar med min hundkoja. Eventuellt blir det en sväng till Köpenhamn inom kort för att se fräsiga kojor i Copenhagen City Race.

Jag har ännu inte hört något från JE Pistons i USA men hoppas de håller vad de lovar - leverans i augusti. Sen hoppas jag att Malmö Motorrenovering inte är alltför uppbokade i augusti-september sett till borrning mm.

Nu är det hyfsat väder så då ska jag nog hinna med att skära klart skärmbreddarna och montera dem. Sen är det bara motorn kvar. Eller hundratalet detaljer till som man i all naivitet glömt bort, haha!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Nice to hear that things are moving forward! 😊

On the topic of facing challenges, let me add another story so you don't feel like it's just happening to you. 😄

After passing SFRO 1, 2, noise testing, and the regular inspection (all within 15 days), I only had the final inspection left for my C Kadett with an Alfa six-cylinder to be legally on the road for 2 years! 😃

Not even an hour before the final inspection, the clutch slave cylinder breaks down. Since I didn't install it myself, I had no idea how it was mounted. Once outside, I realized I would need to find someone who could mill the seat in the clutch lever to make it tight. This was discovered on a Wednesday in week 28. Industrial and construction businesses usually have closed for vacation either from the 27th to the 30th or from the 28th to the 31st.

There went the vacation ride! 😅 But you just have to keep chewing on it. I thought I'd take the opportunity to do some of the upgrades that were planned to be done after the final inspection in the meantime. 😉

Keep going! The end result will be worth both the effort and the wait. 😊

-

It's so unfortunate to hear about such setbacks! But as you rightly said, these things are part and parcel of building your own. During the process, you find yourself crossing your fingers so tightly that blood circulation isn't healthy, haha!

Unfortunately, many of the best places are closed during the summer. It's sad to find oneself in such situations just then.

It's interesting to hear about others' experiences and challenges in the build process. Best of luck with your Mini project! Cruising with other enthusiasts sounds like a great plan. Hopefully, JE Pistons keeps their promise for the August delivery, and Malmö Motorrenovering isn't too booked up in August-September for the boring process, and you can smoothly proceed with the remaining details. Enjoy the decent weather, and good luck with cutting and installing the fender flares! 😊

"Gottisen" here on Garaget.org had a similar build to mine, but SFRO ended up damaging his engine during their test. Bummer.

I follow @minicooperswed on Instagram. He shares nice pictures and videos of his Mini with a Martini theme. I'm eager to cruise with him and his gang when they meet up. It will be a true pleasure once I finish my project. There might be a trip to Copenhagen soon to see some cool rides at the Copenhagen City Race.

I haven't heard anything from JE Pistons in the USA yet, but I hope they stick to their promise of delivery in August. Then, I hope Malmö Motorrenovering isn't too booked up in August-September for the boring process, etc.

The weather is decent now, so I should be able to finish cutting the fender flares and install them. After that, it's just the engine left. Or a hundred details that, in all naivety, I've probably forgotten, haha!
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

496 Inlägg
5 augusti 2022
Trådstartare
#623
Kortaste inlägget hittills: Kolvarna är på väg från USA! Med båt, oh no! Leverans om två veckor. Den som väntar på något gott…

• • • TRANSLATION • • • 

Shortest post so far: The pistons are on their way from the USA! By boat, oh no! Delivery in two weeks. The one who waits for something good...
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

496 Inlägg
10 augusti 2022
Trådstartare
#624
Malmö Motorrenovering har nog hittat felet – packningen till reduceringsventilen satt inte rätt och gjorde med största sannolikhet att funktionen påverkades, dvs stod i öppet läge. Ska bara blicka ut mot Atlanten med kikare och se vart kolvarna är just nu. Hoppas inga isberg ställer till det under sommaren, haha!

• • • TRANSLATION • • • 

Malmö Motorrenovering has probably found the issue – the gasket for the reduction valve wasn't placed correctly and most likely affected the function, i.e., it was in the open position. I just need to glance out towards the Atlantic with binoculars and see where the pistons are right now. Hopefully, no icebergs cause trouble during the summer, haha!
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Jackass
799 Inlägg
11 augusti 2022
#625
martinhejdesten skrev:
Malmö Motorrenovering har nog hittat felet – packningen till reduceringsventilen satt inte rätt och gjorde med största sannolikhet att funktionen påverkades, dvs stod i öppet läge. Ska bara blicka ut mot Atlanten med kikare och se vart kolvarna är just nu. Hoppas inga isberg ställer till det under sommaren, haha!

Tänker att du kanske är glad att få veta vad som orsakade det hela iaf? Slipper du grubblet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

496 Inlägg
11 augusti 2022
Trådstartare
#626
Exakt, Hunted. Sen får man hoppas att de inte hittar mer fel. Vore trist att montera ihop allt nytt igen och så är det fel till som inte upptäcktes. Men känner jag MMR rätt så har de stenkoll. Känns bra!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Thought you might be happy to know what caused it, at least? Saves you from pondering.

Exactly, Hunted. Then one hopes they don't find more issues. It would be sad to assemble everything new, and there's a hidden problem that wasn't discovered. But if I know MMR correctly, they have everything under control. Feels good!
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

496 Inlägg
17 augusti 2022
Trådstartare
#627
I'm in heaven!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed8b58a868a4f8464bd6cc42ca1b8523.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca9d6b488c050424ad11921fe3a1bee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33a365050094ffe2aa87eb20722c6a08.jpg

2 419 Inlägg
18 augusti 2022
#628
Yey! Nu får vi hoppas att renoveringen och hopbygget av motorn går fort så du får fortsätta bråka med kojan big_smile
Senast redigerat av Lucif3r (18 augusti 2022)


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
18 augusti 2022
#629
Bil-porr på högsta nivå!
Det kommer bli kanon denna gången 💪🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

496 Inlägg
18 augusti 2022
Trådstartare
#630
Exakt! Lämnade rubbet till MMR idag. De visade också vad felet var. Låsringen till reduceringsventilen satt inte i sitt spår (satt i mynningen, inte 5 mm längre ner i spåret), vilket ledde till att fjädern inte var ihoptryckt nog och därmed inte jobbade upp något tryck eftersom det fanns en glipa/läckage hela tiden.

De frågade också litegrann om motorn och jag stod bara där som ett frågetecken. Jag förstår ”slim to nothing” när det kommer till Swift-motorn. Jag kan nog allt om kojan, men inget om motorer.

Jag tog därför beslutet att de sätter samman allt, med prylar de införskaffar och gör oljetryck mm. Ser över samtliga oljekanaler innan förstås och ser till att toppen också blir bra. Då kan de lämna garanti på motorn. Nu. Vill. Jag. Bara. Få. Den. Att. Fungera.

Så det så.

MMR kommer att göra det riktigt bra! De hade extremt mycket att göra. Jag trodde det borde vara lågsäsong nu, men icke. Så är det när man är proffs på det man gör. Blir klart om cirka två månader då det är en liten motor, sa de.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Yay! Now let's hope that the engine renovation and assembly go quickly so you can continue dealing with the Mini.

Reply to post: Car porn at its finest! This time it will be fantastic! 💪🏼

Exactly! I left everything to MMR today. They also showed me what the issue was. The locking ring for the reduction valve wasn't in its groove (it was in the opening, not 5 mm lower in the groove), which caused the spring not to be compressed enough, and therefore, it didn't build up any pressure since there was a gap/leakage all the time.

They also asked a bit about the engine, and I just stood there like a question mark. I understand "slim to nothing" when it comes to the Swift engine. I might know everything about the kojan, but nothing about engines.

Therefore, I made the decision for them to assemble everything, with parts they acquire, and do oil pressure, etc. They will check all oil channels, of course, and ensure that the head is also in good condition. Then they can provide a warranty for the engine. Now. I. Just. Want. It. To. Work.

So there you have it.

MMR will do it really well! They had an extremely busy schedule. I thought it should be the low season now, but no. That's how it is when you're a pro at what you do. It will be ready in about two months since it's a small engine, they said.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ef77075e8b3d0061fef15592dd443e21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd3ced9789cd03a471930a4018b53146.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

2 419 Inlägg
19 augusti 2022
#631
Mmm... Lagom irriterade att en sån liten sak kan orsaka sådana katastrofala fel.

Så... Hur många oljetrycksmätare kommer du montera i kojan nu? 2? 3? 10? big_smile
Jag skulle ju iaf vara ohälsosamt nojjigt över oljetrycket om något liknande hade hänt för mig tongue


496 Inlägg
19 augusti 2022
Trådstartare
#632
Tankarna går tillbaka till den tragiska olyckan med rymdfärjan Challenger som exploderade kort efter start. En liten o-ring som felade. Kan ni fatta?

Lucif3r… hehe, OM jag är nojig? Menar du? Jo, det lär minsann bli en extra i alla fall. Och som sagt, att en sådan liten låsring kan leda till ett haveri med allt vad tid, pengar och inte minst försening det har inneburit. Galet. Allt hände den 10 mars. Nu har augusti snart passerat. Men nu trycker vi på Play-knappen igen – efter 23 veckor.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Mmm... Moderately irritated that such a small thing can cause such catastrophic failures.
So... How many oil pressure gauges are you going to install in the kojan now? 2? 3? 10? 😄 I would be insanely paranoid about the oil pressure if something similar had happened to me. 😛

Thoughts go back to the tragic accident with the Space Shuttle Challenger that exploded shortly after launch. A small O-ring that failed. Can you believe it?

Lucif3r... hehe, IF I'm paranoid? What do you mean? Well, there will certainly be an extra one at least. And as I said, that such a small locking ring can lead to a disaster with all the time, money, and especially the delay it has caused. Crazy. Everything happened on March 10th. Now, August is almost over. But now we press the Play button again – after 23 weeks.
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
19 augusti 2022
#633
Bara skaffa en gigantisk typ "shift light" o koppla till oljetrycksgivaren!
Om kupén plötsligt ser ut som ett enda stort stoppljus är det bara o vrida av 😆

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
19 augusti 2022
#634
Bra att felet upptäcktes. Då låsringen satt så fel kunde den ju faktiskt kunnat hoppa därifrån helt o hållet också. Har du koll på vem som monterat låsringen fel?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Jackass
799 Inlägg
20 augusti 2022
#635
Tänker att det är i sig en värdehandling för bilen att låta en firma montera ihop den så länge du sparar kvitton och dokumentation. Kanske kommer en dag du vill ge dig på ett nytt projekt!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

496 Inlägg
2 september 2022
Trådstartare
#636
Såja, igår var det dags för utflykt till Malmö Motorrenovering. Igen. Denna gång för att lämna de sista motordelarna för att de ska kunna montera och försegla motorn och därefter testa oljetrycket. De skulle sätta igång med att fixa min motor nästa vecka lät det som. Yes, nu är vi på gång!

Ja, nu vill jag få den ihopmonterad och testad innan jag petar ner den i motorrummet på nytt. Kvittona är noggrant samlade och ligger på hög. Nästan lika högt som Eiffeltornet. Ska man skratta eller gråta?!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Just get a gigantic "shift light" and connect it to the oil pressure sensor! If the cockpit suddenly looks like one big stoplight, just turn it off. 😄

Reply to post: Good that the error was discovered. Since the locking ring was so wrong, it could actually have jumped off completely. Do you know who installed the locking ring incorrectly?

Reply to post: I think it's, in itself, a valuable decision for the car to let a company put it together as long as you keep receipts and documentation. Perhaps there will be a day when you want to embark on a new project!

So, yesterday it was time for a trip to Malmö Motorrenovering. Again. This time to drop off the last engine parts so they can assemble and seal the engine and then test the oil pressure. They said they would start working on my engine next week. Yes, now we're on the move!

Yes, now I want to get it assembled and tested before I drop it back into the engine compartment. The receipts are carefully collected and stacked up. Almost as high as the Eiffel Tower. Should one laugh or cry?! 😄

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-950b1e7bec9c4111eabcbd2ba768d5b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-318bbbe3c1ec308d65e9c61da3b004ea.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
2 september 2022
#637
Fortfarande lite nyfiken på hur låsringen till reduceringen hamnat fel. Kan motorn ha varit körd så tidigare?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
6 september 2022
Trådstartare
#638
Statusuppdatering: MMR ringde igår morse och väckte mig. De var minsann på hugget och ville ivrigt börja med min motor. Härligt att höra! De hade lite funderingar gällande kamaxlarna och dess specifikationer.

Nedanstående är någon form av försök till att återskapa samtalet. För mig var det rena grekiskan, men jag lär mig!

Jag hade nämligen skickat med ett papper jag hade fått av Agap när de hade slipat om kamaxlarna. Jag har hydrauliskt ventilarrangemang, dvs oljetrycket justerar spelet. Men enligt Agap's spec så var de slipade utefter en Mekanisk tryckare. Tveksamt om det blir någon större skillnad mellan varm och kall motor, eventuellt sämre tomgång. Men ingenting som kan gå sönder vid drift.

Andreas nämnde att det är kanske en idé att införskaffa ställbara kamdrev för att ha möjligheten till att göra finjusteringar och därmed laborera för att få bäst effekt vid ett visst varvtal.

Vad har ni för erfarenhet?

Eastmotorsport, vet ej huruvida låsringen har hamnat så fel. Kan ju vara så att när jag lämnade in motorn efter att den hade skurit att Befra Motor har plockat ner motorn och även oljepumpen och eventuellt kikat på reduceringsventilen, men inte satt dit låsringen ordentligt efteråt. Men då var ju skadan redan skedd. Så jag vet faktiskt inte.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Still a bit curious about how the locking ring for the reducer ended up wrong. Could the engine have been driven like that before?

Status update: MMR called yesterday morning and woke me up. They were eager to start working on my engine. Great to hear! They had some thoughts about the camshafts and their specifications.

The following is an attempt to recreate the conversation. For me, it was all Greek, but I'm learning!

I had sent along a paper I got from Agap when they had re-ground the camshafts. I have a hydraulic valve arrangement, meaning the oil pressure adjusts the play. But according to Agap's spec, they were ground along a Mechanical lifter. Doubtful if there will be any major difference between a hot and cold engine, possibly worse idle. But nothing that can break during operation.

Andreas mentioned that it might be an idea to get adjustable cam gears to have the opportunity to make fine adjustments and thus experiment to get the best effect at a certain RPM.

What are your experiences?

Eastmotorsport, I don't know how the locking ring ended up so wrong. It could be that when I left the engine after it had seized, Befra Motor had disassembled the engine and also the oil pump and possibly looked at the pressure reducing valve but didn't put the locking ring back properly afterward. But then the damage was already done. So I don't actually know.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a6d20b0ebfe48d76e9a93f85f9098fae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c2bf982a5aa8ed1b0960887ea38fa3a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1cc3764d997d95d4e17912b8f30bfb9c.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
6 september 2022
#639
Skönt att det går åt rätt håll med motorn nu. Min tanke var att kanske den tidigare motorrenoveraren hade satt fel och du skulle kunna hävda det och bli kompenserad.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
20 september 2022
Trådstartare
#640
Såja, inom kort ska jag ro ut på sjön, närmare bestämt vid 11°21′N 142°12′Ö / 11.350°N 142.200°Ö och dumpa motorn. Hoppas Marianergraven, typ 11034 meter, är djup nog.

Malmö Motorrenovering ringde nämligen igår. Och skickade dessa tre bilder. Vad mer kan gå fel med den där motorn? Kilen till vevaxeln trillade nämligen ur när de hanterade motorn. Kilspåret var totalt kass, likaså kilen förstås. Den var epoxylimmad för att sitta fast. Men vad i ”beep”?!

Vad säger ni? Försöka svetsa och slipa ett hyfsat kilspår eller skaffa helt ny vevaxel? Det här eländet tar ju aldrig slut!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Nice that things are going in the right direction with the engine now. My thought was that maybe the previous engine renovator had made a mistake, and you could claim it and be compensated.

Well, soon I will row out to sea, more precisely at 11°21'N 142°12'E, and dump the engine. I hope the Mariana Trench, about 11034 meters deep, is deep enough.

Malmö Motorrenovering called yesterday. And sent these three pictures. What else can go wrong with that engine? The key to the crankshaft fell out when they handled the engine. The keyway was completely ruined, as was the key, of course. It was epoxy glued to stay in place. But what the "beep"?!

What do you say? Try to weld and grind a decent keyway or get a completely new crankshaft? This misery never ends!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2a500edc6ab36ae8ac8b5f10ab409d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50c607cf02f01fae1c0f732c71bfc6e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1fcad3481b077315c0f67716b0b1cb01.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)


Sök