Allright, here we go... bilen är helgrå nu, dvs grundad en första gång. Allt. CaMi Lack hade fått lite tid över så nu är dealen att HELA bilen levereras lackad samtidigt, till skillnad från tidigare besked om att endast karosseriet skulle återlämnas. Så skönt att höra.
Farsan plåtade lite under förmiddagens process medan han kapade sömmarna (listerna), smackade på clips, kittade och monterade listerna på A-stolparna. Nu kvarstår en liten sträng med kittning. Sen ska bilen slipas lite, grundas på nytt och sedan stå och "dra" i en vecka innan lackering. Och då mina vänner, kommer jag att stå och tjuvkika och fotografera när Jimmy lägger på färg! Nåja, vitt och svart, förstås. Vit bil, svart tak.
Kent på CaMi Lack har tydligen fotograferat lite av processen senaste veckan, så han återkommer med lite bilder. Får se om jag lägger upp dessa senare.
Engelsmännen med de försenade fälgarna har semester och lär återkomma om en vecka. De ska tydligen ha fått grejorna från gjuteriet så de lär väl påbörja tillverkningen av fälgarna inom kort, om de redan inte har gjort det. Vågar inte hoppas för mycket i alla fall. Undrar varför?
Andreas skickade mail till danST Engineering gällande mått för Bike Carb Kit så att denna mojäng går att pressa in under motorhuven och att vi slipper göra åverkan på torpedväggen. Fick nyss tillbaka CAD-ritningar som PDF så de är nu utskrivna. Ska dubbelkolla med motorverkstaden där motorn står imorrn hur den gamla insprutningens storlek är i jämförelse med Bike Carb Kitet. Håll tummarna.
Sammanfattningsvis är jag lättad att bilen nu är grundad! Heads up inom kort när den lackas. Då kommer fler bilder!
• • • TRANSLATION • • • Exciting project and a pleasant thread to read. Well done!
Alright, here we go... the car is all gray now, meaning it has been primed for the first time. Everything. CaMi Lack had some extra time, so now the deal is that the ENTIRE car will be delivered painted at the same time, unlike the previous information that only the body would be returned. So good to hear.
Dad took some pictures during this morning's process while he cut the seams (moldings), snapped on clips, puttyed, and mounted the moldings on the A-pillars. Now only a small string of puttying remains. Then the car will be sanded a bit, primed again, and then stand and "cure" for a week before painting. And then, my friends, I will be there to sneak a peek and take pictures while Jimmy applies the color! Well, white and black, of course. White car, black roof.
Kent at CaMi Lack apparently took some pictures of the process last week, so he will come back with some photos. I'll see if I post these later.
The Englishmen with the delayed rims are on vacation and will be back in a week. They apparently received the items from the foundry, so they will probably start manufacturing the rims shortly, if they haven't already. I dare not hope too much anyway. Wonder why?
Andreas sent an email to danST Engineering regarding dimensions for the Bike Carb Kit so that this contraption can be squeezed under the hood and that we don't have to make alterations to the bulkhead. Just received back CAD drawings as a PDF, so they are now printed out. Will double-check with the motor workshop where the engine is tomorrow how the size of the old injection compares to the Bike Carb Kit. Keep your fingers crossed.
In summary, I'm relieved that the car is now primed! Heads up soon when it's painted. Then more pictures will come!