Det här börjar bli gränsfall till genuint sorgligt.
Vad som hände "under natten" var att "någon" postade ett inlägg och gick på om hur folk borde ifrågasätta mina källor.
Summan av det blir, i liknande stil, uppvisad nedan;
"
Titta här på dessa siffror, så här mycket går vi back pga bensin/dieselbilar"
-Fast siffrorna är ju inte rätt ens till de källor du anger, det är ju så här enligt samma ursprungskällor, vi går faktiskt plus.
"
Öhhhh....nej, alltså, siffrorna och källorna jag har angett är inte att lita på...HÄR har vi andra siffror som säger att....men vill ni hellre lita på någon random snubbe så gör det, jag litar hellre på experter..."
Det där med vilken "random snubbe" man faktiskt
ska lita på, gäller tydligen bara åt ett håll
På det postade man en länk till en artikel där "experter" uttalade sig;
https://www.svd.se/ny-studie-biltrafik- … -samhalletOch även en länk till om hur mycket det kostar att vi tvättar våra bilar på gatorna (tydligen tvättar man inte miljövänliga bilar på gatorna).
Oh well....
Så, gällande artikeln och posten;
Den är inte på något vis stödjande för att köra elbil. Något som samma person helt verkade missa initialt, men senare kanske insåg, och därför tog bort sitt inlägg.
Kostnaderna som man i artikeln tar upp gäller mycket. Exempelvis vägslitage. Men, en, låt säga Tesla, sliter på vägen även den. Den är, även den inblandad i trafikolyckor, den generar lika mycket "trängsel" som en lika stor motsvarande fossildriven kärra, kanske inte lika mycket oljud, men helt tyst är den inte, och så vidare. Därför är det relativt uppenbart för mig, som läst studien och inte bara artikeln och faktiskt reflekterat över den, att "länkpostaren" inte har gjort det. Den är helt enkelt inte tillämpbar för att försvara "miljövänliga bilar".
Tittar man i listan nedan, den är dock inte direkt från rapporten (som heter
Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles, om någon vill läsa den...det är ju viktigt tydligen att vi granskar källorna så vi vet vad vi pratar om påstås det gång på gång i tråden), utan från
Kaely Dekker - The Dollars and Cents of Driving and Cycling: Calculating the Full Costs of Transportation in Calgary, Canada (2016), men, det var den jag hade tillgänglig "här och nu", så kan man se hur fördelningen av kostnader ser ut.
Så om man väljer att räkna bort det som tillfaller, för sakens skull, bensindrivna bilar, så är det alltså luftföroreningar, klimatförändringar och till viss del "oljud", som fördel till ex.vis elbilar. Även en hybrid låter, så vi skriver ner denna post med 50% till 0.042. Det ger följande kostnadsförhållande;
Olyckor; 0,05
Oljud; 0,042
Vägslitage; 0,002
Trängsel; 0,107
Totalt; 0,201
Detta är alltså att ställa mot en bensinbils kostnad på 0,260.
Skillnaden är alltså massiva 22,7% (elbilens kostnad är alltså 77,3% av en bensinbils). Inte ens 1/4 billigare. Men, vi säger det för att det är lättare att räkna. 25% billigare för staten alltså.
Det innebär, då vi vet att "en bil" kostar staten 1:50kr/km, att elbilen kostar staten 75% av detta, nämligen ~1:13kr/km.
Enligt tidigare hänvisad källa (ekonomifakta, som då ansågs vara heeelt ok) utgörs 62% av bensinpriset av "skatter". Det inkluderar, energiskatt, koldioxidskatt, moms på skatten och slutligen moms på bensinen (grundpriset).
Nu fluktuerar priset rätt bra, så, låt oss använda deras egna siffra med ett literpris på 15:74kr (snittpris för November 2019 enligt ekonomifakta). Då utgör "skatten" på 1L bensin; 9:73kr.
Enligt SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet) så levererades 3 085 394 kubikmeter bensin under 2019. Detta blir då, givetvis, 3 085 394 000, eller, knappt 3.1miljarder liter. Det är f.ö. en minskning mot året innan.
Enligt SCB fanns det 2018 ~5 700 000 personbilar i Sverige. Av dessa är ~2 200 000 bensindrivna.
Enligt SCB 2018 rullade dessa 3 002 561 289, eller ca 3md mil.
Nu blev ju detta väldigt passande; snittförbrukningen (sålda liter/körda mil) hamnar runt 1L/Mil i snitt. 1,02758...L/Mil om man vill vara petig.
Gott, enklare för mig.
Och så var det statens peng på det där; *9:73..
Det innebär att bara i bensinförsäljning genererades 30 020 883 620 kr. Eller om man så vill; strax över 30mdkr.
På detta såldes 4 887 437 kubik diesel...vill man ifrågasätta mina tidigare inkomstsiffror, så är det bara att börja räkna. Jag kan göra det enkelt;
Enligt samma sida, ekonomifakta, utgörs 49,6% av dieselpriset av skatt.
Under 2018 var snittpriset för diesel 15:51kr/L. Av dessa var alltså 7:70kr skatt.
Det såldes 4 887 437 000 liter diesel under 2019 enligt SPBI, dessa genererade, med angiven skatt vid angivet pris; 37 633 264 900kr. Eller ca 37,5mdkr.
Det innebär att på snittpriserna som är angivna, drog staten alltså in 67,5mdkr. Lite mer än vad jag tidigare påpekade.
.
.
.
Anywho.
Det ger alltså, att i snitt, för varje mil en bensinbil kör, utifrån ett snittpris för bensin från November 2019, får staten in 9:37kr - egentligen lite mer, då snittförbrukningen är något minimalt över 1L/mil, men iaf.
Sen tidigare vet vi då att varje km påstås kosta 1:50kr. Det ger då 15kr/mil för staten. Så...det där går ju inte ihop sig. Nej, här är det då bara sett till bensinpris, inget annat.
Staten går alltså "back" 5:63kr/mil/bensindriven bil om man bara tillgodoräknar inkomsten från drivmedlet, och, givetvis, använder studiens siffror.
Nu blir det däremot intressant....på riktigt.
Samma person som diskvalificerar sina egna källor, förespråkar elbilar. Det är bra. För miljön.
Men missen kommer när samma person vill visa hur dåliga bensinbilar (ex.vis) är för "statens välmående" a.k.a "bensinbilar kostar staten massor med pengar"
Enligt SCB 2018 var snittelpriset för 1kWh el ca 145öre. Detta med alla avgifter och skatter. "Skatten" på elen utgör ~45%.
Enligt "diverse sidor" räknar man med runt 1.85kWh för att driva en elbil 1mil. Enligt "
recharge" drar en Tesla S 85/85D 21.1kWh/100km. Enligt
teslaclub är snittet 2kWh/mil Så helt galet verkar det inte att räkna på de där 1.85kWh/mil.
Nåja.
1kWh = 145öre enligt SCB som snittpris för 2018, 45% "skatt" = 65,25öre/kWh i "inkomst för staten". Runt 1.85kWh/mil = 120,7öre/mil. Eller ca 1:20kr/mil får staten in...men...vänta nu!
Enligt nyhänvisad källa (som nu är borttagen), med vissa borträkningar, kostar ju elbilen 1:13kr/
kilometer att köra. Då är ju det 11:30kr för en mil...och på en mil generar bara elbilen 1:20kr till staten.
Precis.
Så för varje mil som körs belastar elbilen, efter sin "betalning" staten med 10:10kr.
Så...jodå....fossilbränslebilar är verkligen kämpigare för staten än deras rena kusiner som går på el.
Och, nu kommer någon säkerligen hävda att bränslepriserna sjunker. Och då "skatten" är procentuell, så minskar även inkomsten.
Fine;
Vi räknar på 10kr/L. Då genererar bensinbilarna istället 6:20kr/L i "skatteintäkter", och då genomsnittsbilen drog just ca 1L/Mil, är det alltså 6:20kr in till staten.
Bensinbilen kostar sen staten 15kr/mil enligt hänvisad källa, då kostar det staten, när inkomsten är borträknad, 8:80kr/mil istället. Det vill säga fortfarande "billigare för staten" än vad en elbil är per körd mil.
"Ja men elbilar generar inget oväsen". Fine, vi tar bort den posten helt. Då ger det att elbilens kostnad är 0,159 (mot bensinbilens 0,260).
Det i sin tur innebär att den då kostar staten ~0:92kr/km. Det ger, givet, 9:20kr/Mil. Elbilen genererar(!) ca 1:20kr/mil till staten, vilket ger att kostnaden blir 8kr/mil.
OJ! Elbilen blev helt plötsligt en bättre affär för staten.
Japp, och det inträffar den dagen bensinen kostar
10kr/L och man anser att elbilar inte låter något alls...nej verkligen...
I N G E T .
A L L S.
En kombination som
aldrig kommer att inträffa.
Copenhagen CBA framework (cba = Cost-Benefit Analysis = modell för att beräkna kostnader för något, eller snarare "effektivitet i investering") ser ut som följer;
Kaely Dekker - The Dollars and Cents of Driving and Cycling: Calculating the Full Costs of Transportation in Calgary, Canada (2016)Jag orkade inte leta upp originalet här, utan tog den som låg närmast. Skillnaden här är att priserna är omräknade till CAD.
Det också värt att påpeka att data som används i CCBA är från 2009, dvs över 10 år gammal. Det är således inte någon purfärsk studie. Studien i sig är från 2015. Detta skulle mycket väl, för påpekandets skull, kan ge bilarna ett "sämre värde", då utsläppen minskar ju nyare bilen är.
På det kan man också diskutera om olyckskostnaden är den samma för en elbil som för en bensindriven bil. Givet är mest troligen kostnaden den samma, men finns det någon statistik på det som "alla var rädda för i början"; att bilarna inte hördes så mycket och därför potentiellt skulle kunna vara inblandade i fler olyckor med gångtrafikanter och cyklister? Det gör det säkert, men jag orkar inte rota, så vi utgår från att där inte är någon skillnad.
Nästa gång jag loggar in, vilket med mitt senaste track record, blir lagom till midsommar, förväntar jag mig givetvis att även detta är motsagt och någon ny hänvisning kommit till som ytterligare en gång ska påtala fossilkärrors hemskhet...och säkert också tagits bort.
- o u t -
- - edit - -
Rättade till någon siffra efter en tankevurpa...vilket resulterade i att elbilen nu blev ännu mer kostsam för samhället.