Jodå, jag är med på att det blir en ändring i gasens flöde/rörelse när det kommer böjar längs med vägen på rör. Om det kommer påverka såpass mycket att bränsleblandningen blir helt körd pga felaktiga signaler från WBo2 så att motorn havererar, finns säkert en större chans när man ligger och pressar på 1000hk och öppet avgassystem som du nämnde, men att alla avgaser trots det bara sveper förbi och skapar nästintill ett vakuum runt sensorn har jag svårt att tro.
Men med det sagt så är jag absolut inte utbildad i ämnet.
Jag hittade dessa bilder angående flöde i rör med olika graders böjar. Utan att lusläsa sidan så vet jag att de rör sig om vätska, vilket inte är helt likt gas (avgaser), jag vet heller inte riktigt vilken diameter teströret har, hastighet, tryck på flödet in i röret eller vilken typ av tröghet ämnet har (i jämförelse med avgaser) som de körde sina tester med.
Mina downpipes består av 2st 60° 3" rostfria rör åtminstone.
Vid 60° böj blir det, precis som du säger, en ökning av tryck på utsidan och en minskning av tryck på insidan av böjen. (Jag misstänker att flödet går från toppen av röret och sedan ner åt vänster, syns bättre på flödesbilden). Precis i böjen kan man se de blå, negativa trycket, men så fort radien på böjen är klar så är det grönt igen.
Även hastigheten bibehålls längs med ytterkanten och minskar mot insidan av röret böj. Men flödet stannar aldrig i hela 60° röret, utan det tycls röra sig hela tiden. (lite svårt att se, men det verkar bara vara 90° och 120° som det stannar upp i på en liten yta i deras test?)
I genomskärningen på rören så ser man att vätska (och gas) blir pressat ut mot sidorna, det måste ju ta vägen någonstans eftersom det fylls på med nytt hela tiden från inloppet. Det verkar endast vara 90° böj som får ett mer minskat flöde på insidan av radien (det blå) på dessa bilder, men det är fortfarande ett flöde och inte helt stilla.
Mina sensorer sitter 10cm bakom böjen samt att vänster sida sitter ungefär straxt över halva röret centrumlinje vid en exakt horisontell skärning av röret. Den högra givaren sitter till vänster om en vertikal skärning av röret, så den givaren skulle i teorin faktiskt sitta sämre som du nämner, men om man tittar på bilden på genomskärningarna i 60° röret så ser det ut som att flödet ökar uppåt/utåt längs med rörets insida.
Så ja, det är helt klart både tryckminskning och flödesminksning i delar av rören, men om det skulle vara så mycket tryck och flödesminkning att det blir såpass felaktiga värdesmätningar pga att avgaserna står still eller inte kommer åt ordentligt, det kan iallafall inte jag svara på, då behöver vi nog mer konkret data från bilar med likvärdiga uppsättningar av sensorer och avgassystem?
Bilderna på flödestesterna hittade jag här iallafall
https://www.mdpi.com/2227-9717/10/8/1510Edit: avståndet från böjen till o2 uttaget var 10cm, så tog bort texten med asterisk, om att jag skulle kontrollmäta.Timmy