Robban_F skrev:
mb_pucken skrev:
Ser inte felet, dock är jag trött i hjärnan.Om vi säger att steget drar 83A på full volym, 1000W/12V=83.3A
Om batteriet ger 10V då det är dåligt laddat så ökar strömmen som skall passera kabeln och säkringen till 100A 1000W/10V=100A.
Ökar vi då spänningen till 14V med tex bilen på tomgång så ska 71.4A genom kabel/säkringen. 1000W/14V=71.4A.
Detta räknat på 100% effektivt i slutsteget vilket det inte är. I verkligheten är strömmen ännu högre vid 1000W utgiven effekt.
Nu tänker du fel i kvadrat. Slutsteget kompenserar inte för en låg spänning. Det är helt enkelt oförmöget att producera den givna effekten (1000W) om spänningen sjunker.
Håller inte helt med där. Du har alltid en nätdel/spänningsdel i slutsteget som höjer spänningen till ca 50V i slutsteget. Det kompenserar för varierande spänning. Annars hade du kunnat öka volymen genom att öka spänningen. Varva upp motorn och volymen höjs, eller slå på extraljusen när volymen är för hög.
Senast redigerat av mb_pucken (31 januari 2022)