Hej allihopa! Så kul att folk vill följa mitt projekt!
Sån här positivitet är man inte van vid som Honda-ägare
Ni andra som kör Honda vet jag menar
Stort tack alla!
En av följarna här vid namn STEENZOR äger också en sån här bil, och som jag förstod är din den enda svarta i landet? Älskar den färgen, det är en mycket mörk lila som heter "Pirates Black" för er som inte vet
Är det någon mer? Jag blev kontaktad av en kille för några dagar sedan som eventuellt skulle byta till sig en sån här. Om nu transportstyrelsen har rätt att det bara finns 4st i Sverige så har vi i så fall lokaliserat nästan allihopa! Oo
När jag var i Habo och tittade på bilen märkte jag att gasvajern inte var fastskruvad. Hur händer detta ens? Oo
På ett ställe fattas gängor för att man ska kunna få loss vajern från fästet, men hur jag än justerade så ville den ena muttern vara just där och då kan man inte spänna fast grejerna.
Såg att vajern inte gick rakt när den satt i sitt fäste. Detta betyder att fästet blivit böjt någon gång, okej men hur har det hänt?
Med ett rakt fäste gick det att få ihop allt bra igen
Det är en massa såna här konstiga fel på denna bilen, saker som gått sönder eller är fel som man undrar hur det ens kan ha hänt?
Nästa steg var att plocka av alla hjul, kolla över skicket på dem, kolla bromsar, lyftpunkter leder osv osv. Dessa fälgar sitter med specialmuttrar. Hittade verktyget och även original-muttrar i en påse i bagaget. (y)
Bromsarna fram såg hel okej ut, men var galet hårt spända, såhär hårt ska det inte sitta!
En trevlig överraskning var att drivknuts-damaskerna fram var hela! Drivknutar på dessa är inte kul att byta.... alls....
Dessa glidpinnar gillar att rosta fast och då drar bilen snett när man bromsar, men alla rörde sig fint! Vet knappt om jag varit med om det innan
Bromsoket höger fram gick tyvärr extremt trögt, detta förklarade varför bilen stannar själv när man rullar sakta
Lyckades tillslut få liv i det igen. Tyvärr har ju skivan överhettat och slagit sig så ratten skakar när bromsarna fått upp värme. Jag har inte i nuläget bestämt om jag ska fixa VTi-bromsarna eller om jag ska montera Accord V6 bromsarna från bilen jag skrotar för tillfället, det senare alternativet är billigare
Det som sitter där nu får hänga med ett tag till iaf
Mycket kopparpasta på väl valda ställen så slipper vi att bromsarna skriker också
Här är en bild som visar bilens skick. Visst, just här är det extra slitet då någon tidigare ägare tagit bort stänkskydden. Men bilen är bucklig, rostig, repig och dessutom krockad vänster bak. Jag har alla delar som behövs iaf, skärmar, dörrar, stänkskydd osv osv
Höger bak är lyftpunkten söndervikt och tröskeln intryckt. najs...
Dessa bilar har platta trösklar så man kan lätt lyfta dem var som helst i trösklarna bara man har en planka emellan.
Hjulhusen bak rostar gärna i framkant. Dock har jag inte varit med om det på mina andra bilar, men såklart har denna det problemet, men bara på högersidan skumt nog. Antagligen kapar jag ut ganska mycket plåt ur bilen jag skrotar som kommer få laga denna karossen.
Monterade på VTI-fälgarna som hade bra vinterdäck och provkörde. Funkade fint! Så dessa kan jag använda till min gröna Aerodeck då den så påpassligt behöver nya vinterdäck
Detta innebär att den kommer ha plåtfälgar på sommaren och aluminiumfälgar på vintern!
När man öppnar höger framdörr blir det ett sånt där klickade ljud.
Det är oftast denna sprinten som backar ur. Jag bankade i den igen men den backade ur 2 dagar senare igen
Detta problem har inte mina andra Civics haft.. alls.
Fälgarna hade extremt mycket bromsdamm fastbränt överallt. Lyckades tvätta dem lite renare iaf. Dem får hänga med för tillfället, har inte prio på nya fälgar just nu.
En annan skum sak med denna bilen som inte hänt mig dem 10 åren jag kört bil, det är att pedalgummin försvinner. Men självklart är det så i detta fall. Om ni kollar på bilden där kopplingspedalens arm kommer in i bild så ser ni att det är kladdigt bakom. Det är kopplingshuvudcylindern som läcker bromsvätska, extremt vanligt fel på dessa, det felet har ALLA mina andra Civics haft
Hittade detta pedalställ på vinden
Här var gummit fint!
Sådär ja! Mycket trevligare att köra med
Köra bilen är ganska jobbigt när allt luktar bränd olja, till och med mina kläder luktade olja när jag kom hem med bilen. Problemet är ju att det rinner ner på avgassystemet
Tvättade rent så gott jag kunde!
Det blev helt klart bättre!
Nu kan man ju läsa motorkoden också!
Har här plockat bort VTEC-solenoiden och kamaxeltätningen!
Solenoiden går att dela i två. Den övre delen är själva solenoiden och den under är en ventil som solenoiden styr.
Denna lilla runda metall-puck går att snurra på och går även att bara lyfta ut lätt. Blev lite fundersam om hålet kanske måste vara riktat åt ett visst håll.
Kollade i manualen och kunde inte hitta något om huruvida den ska peka åt ett visst håll. Men en illustrativ bild fanns som visar att man ska testa så att den snurrar utan motstånd, så det är väl bara att lämna den i samma läge som på bilden
Vi börjar med kamaxeltätningen!
Gjorde rent där den ska sitta!
Smörjde in den med olja
Och vips så var den på plats!
Denna packningen ska bytas ut!
Packningen har ett litet metallgaller som fungerar som filter, det var rent vilket känns bra!
Den nedre delen monterad på motorn igen!
Den övre delen har också en packning vi ska byta ut!
Där sitter det på plats igen!
Har kört några få mil och det luktar olja ännu men blir mindre och mindre hela tiden. Antagligen är det massa olja på insidan av en värmesköld som sitter på grenröret, men det ska väl lösa sig tillslut!
Det var allt för denna gång