3558
Sök

Hjälp! Hur mycket kan det kosta att reparera denna skada?

Billackerare
737 Inlägg
8 augusti 2007
Bambi111 skrev:
Vad tror ni om detta ställe: http://www.spotpaint.se/

Dom skriver ju att dom är 50%-70% billigare (än märkeverkstäder iofs...) plus att det verkar gå fort att fixa hos dom... tror ni att dom är billiga och bra?

Jag har ingen erfarenhet av dem men det kan ju kanske vara värt ett besök. Verkar ju vara precis en sådan skada som dem jobbar med.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
8 augusti 2007
Jag ÄR billackerare så jag skulle fixa skadan själv.

DU däremot ska åka till en lackerar firma och få en pris uppgift på hur mycket det kostar att få skadan åtgärdad. Har du tid/lust åk då gärna till flera firmor och jämför priserna. Sedan tar du det stället som du tycker verkar bäst och som passar dig. Du behöver INTE åka till plåt verkstaden.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Alltså. Byta dörren är snabbast billigast o lättast. hittar du en i samma färg är problemet löst o tror inte den är dyr alls olivgröna är inte allt för ovanlig heller kan kolla om ja hittar nån i samma färg. Listen är också mkt enkel att fixa om den är böjd eller bruten så får du köpa en ny (vilket inte kostar många kroner på vare sig skroten eller på bmw) men tycker den ser relativt hel ut? går de inte bara trycka dit? eller är det nån "clips" som gått av ?

Bmw osv..

13 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Och hur mycket skulle det kosta att laga denna skada ungefär? (det avr ju egentligen den ursprungliga frågan...)

junsele
248 Inlägg
8 augusti 2007
På bilden ser det ut som en superstor buckla, om man tittar på hur listen går in, framkanten på dörren brukar va hårdare. om det är så är det nog en utåtbuktande rygg längst upp på bucklan som måste slås in + att bucklan ska ut.. (men det är svårt att se på en bild som sagt var..) det är inget man fixar på en handvändning... en dörr i samma färg på skroten är nog billigaste alternativet är min gissning. lycka till

13 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Ja... dom där pluggen har gått av... jag försökte sätta dit listen igen... men det går inte.. och jag vågar inte limma dit den (känns ju dumt att göra...)

Men det är ju inte bara färgen på utsidan av dörren som måste stämma... man vill ju gärna att insidan ska passa in också... och så centrallås... och allt... känns bara ännu krångligare?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Bambi111 skrev:
Ja... dom där pluggen har gått av... jag försökte sätta dit listen igen... men det går inte.. och jag vågar inte limma dit den (känns ju dumt att göra...)

Men det är ju inte bara färgen på utsidan av dörren som måste stämma... man vill ju gärna att insidan ska passa in också... och så centrallås... och allt... känns bara ännu krångligare?

när du köper en dörr på skroten är den oftast fri från klädesel o dörrsida på insida så man tar den som du redan har. och om dörren är grön på utsidan är de till 90% det på insidan me om bilen varit omlackad av nån snåljäkel men den risken är inte stor men åter till vad de kan kosta o repera jag skulle säga från 2000-4000. Tror inte de går på över 4.

Bmw osv..

junsele
248 Inlägg
8 augusti 2007
"clips" är namnet på "pluggen" ..så är det med tjejer med .. utsidan vs insidan big_smile Det går att ta loss dörrsidorna inne med lite besvär om man gör på rätt sätt. det värsta är nog att lyfta loss-byta dörren och rikta in den så den är i rätt förhållande till lås,lister,karosseriskarvar. du får visa upp skadan hos nån billack och be om ett kostnads förslag, sedan ringer du skroten, eller söker på bildelsbasen och kollar priser på dörrar med rätt färg. du har en färgkod nånstans på bilen som anger just din färg.

Billackerare
737 Inlägg
8 augusti 2007
Men hallå! Fortfarande! Om dörren INTE är jävulskt inbucklad (vilket man egentligen inte ser på bilden) så förstår jag inte varför ni snackar om en "ny" dörr från skroten!

"Känns jobbigt just för att jag har fått bilen, en BMW 316I från -93 som min pappa har vårdat ömt... jag tycker att den såg ny ut när jag fick den... ingen rost eller nåt. Så det känns inte roligt att ha "förstört" den..."

Chansen att du ska hitta en så pass fin dörr till en bil som snart är 15 år gammal är lika med noll. Och även om du hittar en fin dörr så finns det garanterat någon repa/rost blämma/stenskott/bula. Jag menar.. det finns ju inte direkt nylackerade dörrar på skroten. Är det inte roligare med en nymålad fin dörr än en gammal som kanske är i sämre skick än din nuvarande??? Då måste du kanske låta någon måla om dörren och då gör du en riktig förlust affär. Priset kan hamna vart som helst mellan 500:- och 5000:-. Det är därför du ska besöka FLERA olika lackerar verkstäder för flera pris uppgifter för att försäkra dig om att du INTE blir lurad.

Snälla ni som skriver i tråden.. lägg ner snacket om en ny dörr. Det är som om man skulle köpa en ny bil ifall man får punktering på ett hjul. Helt absurd situation.

Detta gäller ifall dörren INTE är helt skev vilket den INTE ser ut att vara på bilden.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

13 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Jag tycker också att det låter lite onödigt att byta ut hela dörren... det är ingen märkbar buckla på den...

12 086 Inlägg
8 augusti 2007
500kr för en ny dörr på skroten, sen 1500kr lack på de. Det är vad jag tror

12 086 Inlägg
8 augusti 2007

13 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Men jag tänker nog inte köpa en helt ny dörr... jag ska nog ringa till http://www.spotpaint.se/ imorgon och höra med dom vad dom tar... sen får vi se...

Kockafan
224 Inlägg
9 augusti 2007
asso jag åkte till närmaste billakerare när  min polare hade backat in i mig.. som lacka bilen runtom från dörren o hela vägen ner, satte på en front läpp, och bytte en list samt lacka alla 4 samt fram o bak och fixa ena bakspegeln.. detta var på min gammla 850 och jag fick betala 5000kr svart. nu ska jag in o laga o lacka fronten laga o lacka sidokjolar (pga finns inga nya att köpa) sätta i nät bygga nya fästen till bakspoilern samt försärka + laga repan som någon har gjort med en fin nyckel (idiot) kmr max få betala 5000 för de med så jag hade tippat på max 2500 för o fixa den lilla skadan för dörren ser hel ut balken kan knappast gått sönder.. de e va jag tror iaf

Kocken

Hobbyfotograf
18 Inlägg
9 augusti 2007
Jo jag kollade också, men där får du ju prisuppgift från ett företag som pysslar med sådant. En kompis fick en liknande repa och jag kan bara rekomendera dom!

"Never give the audience what they want. They don't know what they want
- that's why they are the audience. Give them what they need." (Alan Moore)

FreddeK
9 augusti 2007
Hej!

Det ser tyvärr ut som en bula om man kollar på listen. men inga problem för en plåtis att slå ut. sen lite ny lack på det där. skulle nog gissa på ca 3000kr för det jobbet. Kanske låter dyrt men dom måste ju lacka om hela dörren.

Men det är sånt som händer. Om du har den helförsäkrad kan du ju säga att det vart en parkeringsskada så pröjsar du bara självrisken. kanske fult men du kan göra så om du har samvete för det.
Senast redigerat av Freddeponken (9 augusti 2007)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
9 augusti 2007
Hur snabbt körde du egentligen? O.o Kan inte förstå hur repan kunde bli så lång, eller märkte du inte att du gned dig mot stolpen?

Oh well, försök hitta en lackerare, tindra lite med ögonen och försök få det svart, blir billigt och alla blir glada och nöjda. smile

340 Inlägg
9 augusti 2007
Bambi111 skrev:
Jag har inte helförsäkring (fick bilen av farsan och han tyckte inte att det behövdes på min första bil). Det är nog bara bakdörren det är repor på... men listen har lossnat på hela den sidan...

Känns jobbigt just för att jag har fått bilen, en BMW 316I från -93 som min pappa har vårdat ömt... jag tycker att den såg ny ut när jag fick den... ingen rost eller nåt. Så det känns inte roligt att ha "förstört" den...

Men.. typ max 3500 kr?? Låt ju helt ok... ändå...

Det är ju då helförsäkringen behövs uppenbarligen:P

Billackerare
737 Inlägg
9 augusti 2007
Freddeponken skrev:
Hej!

Det ser tyvärr ut som en bula om man kollar på listen. men inga problem för en plåtis att slå ut. sen lite ny lack på det där. skulle nog gissa på ca 3000kr för det jobbet. Kanske låter dyrt men dom måste ju lacka om hela dörren.

Men det är sånt som händer. Om du har den helförsäkrad kan du ju säga att det vart en parkeringsskada så pröjsar du bara självrisken. kanske fult men du kan göra så om du har samvete för det.

Vad jag försöker få fram i alla mina inlägg är att man inte behöver blanda in en plåtslagare. Oftast så finns det så pass kunnig personal på billackerings firmorna att dem klarar av att rikta mindre skador själva. Ju flera firmor/personer du blandar in desto dyrare blir det.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
9 augusti 2007
JapMax skrev:

Och en ny dörr ska hon köpa därför att..?

Är det inte bättre att lägga dem 1500:- på att få dörren lagad? Då sparar hon ju in dem 500:- som du föreslår att hon ska köpa en dörr för. Det blir ju ett extra onödigt moment.

Och det är inte så bara att yta dörr.

Du ska köpa dörren, få hem den, plocka isär den fullt fungerande men något skadade dörren, plocka bort rutan, listerna, handtagen, inredningen osv, skruva loss dörren från karossen, flytta över dem delarna till den "nya" dörren efter att man först har skruvat fast den på karossen, passa in dörren osv osv. Har du dessutom el i dörrarna blir det ännu mer jobb. Sedan kan jag nästan garantera att den nya dörren behöver lackeras...

Tänk då vad enkelt det KAN vara:

Lämna in bilen på en lackerings firma. Komma tillbaka några dagar senare, betala för jobbet och sedan åka hem med bilen med den nymålade fina dörren. Enklare än så blir det inte.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Sök