3417
Sök

Svenska avundsjukan

380 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder:ett hett ämne,det jag undrar nu är:jag antar att det finns ganska många med utlänsk bakrund här på gorg eftersom det är så många medlemmar,är det likadant i andra länder som i sverige med avundsjukan på grannar mm  typ "jaha nu har svenssons köpt nu volvo igen,undrar hur dom har råd med den " ni vet säkert hur det brukar låta,så låt höra är det bara vi svenskar som är så jävla avudsjuka på andra,eller smile

1 534 Inlägg
6 oktober 2007
Hakan_J skrev:
är det likadant i andra länder som i sverige med avundsjukan på grannar mm  typ "jaha nu har svenssons köpt nu volvo igen,undrar hur dom har råd med den " ni vet säkert hur det brukar låta,så låt höra är det bara vi svenskar som är så jävla avudsjuka på andra,eller smile

Finns det folk som kan bli avundsjuka på svenssons som köper volvo?

539 Inlägg
6 oktober 2007
jag personligen tycker att den typ av avundsjukan finns i hela världen smile

380 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
jetta16v skrev:
Hakan_J skrev:
är det likadant i andra länder som i sverige med avundsjukan på grannar mm  typ "jaha nu har svenssons köpt nu volvo igen,undrar hur dom har råd med den " ni vet säkert hur det brukar låta,så låt höra är det bara vi svenskar som är så jävla avudsjuka på andra,eller smile

HAHAHA smile

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 oktober 2007
Våra förra grannar åkte till kanarieöarna varje år och åkte en gammal Suzuki, vi köpte nya bilar då och då, dom frågade alltid hur vi hade råd med bilarna haha smile (när jag var liten alltså!)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 582 Inlägg
6 oktober 2007
Garic skrev:
jag personligen tycker att den typ av avundsjukan finns i hela världen smile

Håller med där. Avundsjukan kommer alltid att finnas oavsett.

DFFL
9 020 Inlägg
6 oktober 2007
Det är något som jag har fått ta emot hela livet.

Blivit kallad "rikemansunge" o.s.v.

Men, men det är ju som sagt avundsjuka...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

99 Inlägg
6 oktober 2007
Lyssna på låten :  Fronda - svensson svensson , Tycker det stämmer ganska bra.

16 197 Inlägg
6 oktober 2007
mmm avundsjukan e fan helt sjuk i detta land.. vet dock inte hur de e i andra länder.

men de ter sig på ett rätt udda vis bland folk som e avundsjuka. dom klagar å klankar ner på folks byggen trotts att dom ens själva har varken bil elle körtkort, å inte minst ens byggt nån bil själv... mycke underligt??!!

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Kalaskillen
246 Inlägg
6 oktober 2007
jetta16v skrev:
Hakan_J skrev:

Precis cool
Jag personligen kommer aldrig någonsin vara avensjuk på en svensson och sin volvo, även om jag åker runt i en fiat uno (tro mig)

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
6 oktober 2007
Har avundsjuka nationalitet nu också? Måne namn och personnr med? Hur ser norsk "svensk" avundsjuka ut tro? Och finns den?

Garic skrev:
jag personligen tycker att den typ av avundsjukan finns i hela världen

Stämmer nog bra de.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

2 911 Inlägg
7 oktober 2007
evilaudio skrev:
mmm avundsjukan e fan helt sjuk i detta land.. vet dock inte hur de e i andra länder.

men de ter sig på ett rätt udda vis bland folk som e avundsjuka. dom klagar å klankar ner på folks byggen trotts att dom ens själva har varken bil elle körtkort, å inte minst ens byggt nån bil själv... mycke underligt??!!

Varför ska folk inte få vara kritiska utan att ha gjort något själv, dom kanske inte ens har kunskapen, dom är väl tillåtna att kritisera ett bygge eller något som en person har gjort utan att möta upp med sin egna kompetens.

Det är just vad svenska avundsjukan handlar om

Sen förekommer såklart kritik som inte är speciellt utvecklad eller innehållsrik och där kan jag väl hålla med om att den inte hör hemma, men om den grundar sig i avundsjuka vetefan.
Rätt vanlig ursäkt vid bemötande av kritik dock smile
"" Öööh, du har ju inte limmat några pjäxor själv ju, så du kan inte klaga på mina ""

All heder åt ditt bygge, jag tog bara chansen att haka på nu när just du tog upp sakfrågan till ytan wink

Klyphuggare
328 Inlägg
7 oktober 2007
Nja avundsjuka kan man väl inte kalla det. men säger som farsan undra hur det är att ha lån att betala av på en bil.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

182 Inlägg
7 oktober 2007
Det finns avundsjuka i Sverige tror jag, skulle köpa en ny bil och farsan gick bara med på Volvo medans jag ville ha en Bmw eller Merca, då sa han att det inte går för grannarna kommer börja prata...Dagen bilen kom hem säger grannen: oj då när ni köper 3 volvos ( har 3 volvos hemma s40n, s80n och xc90) så får ni en på köpet eller? Fattar inte varför man ska vara avundsjuk vafan man jobbar ju, ju mer man jobbar desto bättre kan man ha det i livet.

bitter besserwisser
644 Inlägg
7 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Blivit kallad "rikemansunge" o.s.v.

skulle det vara något negativt menar du?
ju mer folk gnäller om sånt ju mer njuter jag, spelar ingen roll om att jag har jobbat ihop mina bilar och mina båtar.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Maskinförare
1 163 Inlägg
7 oktober 2007
i mina ögon så är det så att dom som inte har saker och ting själv, gärna klagar på andra/andras saker. Jag är nu dock ingen "rikemansunge" men jag hade ju gärna varit. jag hade då inte klagat om "pappa betalar" vilket jag inte tror andra skulle göra heller.. visst det är ju kul att jobba ihop sina pengar för att kunna köpa nåt man verkligen vill ha. men nog ligger det mycket avundsjuka i det mesta.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

.......
2 655 Inlägg
7 oktober 2007
_Spawned_ skrev:
i mina ögon så är det så att dom som inte har saker och ting själv, gärna klagar på andra/andras saker. Jag är nu dock ingen "rikemansunge" men jag hade ju gärna varit. jag hade då inte klagat om "pappa betalar" vilket jag inte tror andra skulle göra heller.. visst det är ju kul att jobba ihop sina pengar för att kunna köpa nåt man verkligen vill ha. men nog ligger det mycket avundsjuka i det mesta.

håller me dej till 100%, brukar säga de att *så länge man inte har nå bättre själv ska man inte klaga på va andra har*

16 197 Inlägg
7 oktober 2007
Decibel skrev:
evilaudio skrev:

Varför ska folk inte få vara kritiska utan att ha gjort något själv, dom kanske inte ens har kunskapen, dom är väl tillåtna att kritisera ett bygge eller något som en person har gjort utan att möta upp med sin egna kompetens.

Det är just vad svenska avundsjukan handlar om

Sen förekommer såklart kritik som inte är speciellt utvecklad eller innehållsrik och där kan jag väl hålla med om att den inte hör hemma, men om den grundar sig i avundsjuka vetefan.
Rätt vanlig ursäkt vid bemötande av kritik dock smile
"" Öööh, du har ju inte limmat några pjäxor själv ju, så du kan inte klaga på mina ""

All heder åt ditt bygge, jag tog bara chansen att haka på nu när just du tog upp sakfrågan till ytan wink

i mina ögon så e de iaf avundsjuka..

typ som när folk säger:"de e väl fan inge svårt å bygga såna där bilar när man har helspons!"

ja anser iaf att kan man inte prestare bättre själv så ska man inte yttra sig.. helspons e liksom inget man får i en handvändning, de e ett jävla slit innan man kommer dit.. (iaf för de flesta som har de,kanske inte för alla)

men men nog om de.. big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

281 Inlägg
7 oktober 2007
tkd_rille skrev:
många invandrare är ju jävligt avunsjuka på oss svenskar, för de våldtar misshandlar stjäler rånar bla bla bla..

smile  nu har jag inte sagt alla så ni inte gnäller men efterlyst är 98% med brytande dialekt:)

så nog fan är de avundsjuka för att vi har så vackra tjejer, är så snygga och bra, har mer pengar än dem har finare boende bla bal bla.

var bara tvungen då de stämmer till stor del i södra delarna av sverige.

Herregud ser ni detta folk. Tkd_krille kan ju inte varit helt klar i huvudet när han skrev detta.. Det var det dummaste inlägg jag hört på länge. Vet att det är många som har samma åsikter som han, och man undrar ju hur gammalt sånt folk är egentligen.
Det luktar ju "avundsjuka" här lång väg fast på det motsatta hållet.

/Deki

1 150 Inlägg
7 oktober 2007
Hakan_J skrev:
jetta16v skrev:
Hakan_J skrev:

HAHAHA smile

håller med där inget man blir avundsuk på snarare tvärtom:)

Sök