2318
Sök

Tänk på det här om du kör utan bälte..

study
772 Inlägg
9 december 2007
bälte är ingen fråga det är en självklarhet så ta på dig bältet i fall du inte har det.

Teddan
2 495 Inlägg
9 december 2007
men med den krocken som beskrivs i början så hjälper ju inte bälte.....

om stolarna trycks framåt osv..

jag använder alltid bälte då jag själv har varit med om en olycka .
Vi var fyra i bilen tre med bälte en utan .. vi var tre som överlevde.....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

schtek
478 Inlägg
9 december 2007
MrTobias skrev:
hallå den spännande fortsättningen 8/10sekund? va händer dååå big_smile

Du är död, who cares?wink

654 Inlägg
9 december 2007
Överlever du med bälte i en frontalkrock i 90 km/h? Klarar kroppen det hastiga stoppet eller slungas organen helt enkelt mot revben (motsv.)?

Os Difuntos
1 822 Inlägg
9 december 2007
Streckkoden skrev:
Det förutsätter ju att man åker bil med bälte monterat. På de lite äldre bilarna så finns det ju inga bälten.. smile

Nej men det var ju inte direkt någon angenäm läsning.

+ att dom inte har delad rattstång så hela ratten trycks in i din bröstkorg vilket gör att det bildas ett tryck inuti din kropp som gör att din organ  imploderar. hmm kanske skall sätta in bälten i min 67a..

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

406 Inlägg
9 december 2007
Det är ju typ om man bränner rätt in i en vägg eller något fast stillastående.

:DPlattan i mattan:D

3 722 Inlägg
9 december 2007
Brukar slarva på jobb med bältet, mycket spring ut och in från bilen. Men nu för tiden när jag hörde att airbagen kan bryta nacken på en om man inte har bälte så tänker man efter

Sleeper
3 084 Inlägg
9 december 2007
Vemfan tar inte på sig bältet? man får ju hjärntumör av det där irriterande pipljudet...

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Smålänning
7 883 Inlägg
9 december 2007
Kan man köra utan bälte?

Men jag funderar lite på hur gammal den artikeln är... Var rätt så många år sen som dörrarna öppnades i den farten...

Gissar på att det kan vara 70 - 80-tal kanske...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 833 Inlägg
9 december 2007
Kör alltid med bälte i Privat bilen. Men slarvar lite när jag kör tjänstebilen som är en transporter.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
9 december 2007
bazooka_ skrev:

ja, att fronta med en bergvägg i 90 blås är som att fronta med en annan bil där båda bilar åker i 45km/h.. tänkvärt! så att frontalkrocka med någon annan i 90 skulle allatså resultera i 180 km/h in i bergvägg.. fy fan säger jag bara sad

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Piratpartiet
339 Inlägg
9 december 2007
båge skrev:
bazooka_ skrev:

ja, att fronta med en bergvägg i 90 blås är som att fronta med en annan bil där båda bilar åker i 45km/h.. tänkvärt! så att frontalkrocka med någon annan i 90 skulle allatså resultera i 180 km/h in i bergvägg.. fy fan säger jag bara sad

Jag håller inte riktigt med dig där. Spelar ingen roll vad du kör in i. Stannar du så stannar du, oavsett om det är en bergvägg eller en bil.

IT-Tekniker
376 Inlägg
9 december 2007
Alphasonic skrev:
båge skrev:
bazooka_ skrev:

Jag håller inte riktigt med dig där. Spelar ingen roll vad du kör in i. Stannar du så stannar du, oavsett om det är en bergvägg eller en bil.

w00t, du håller inte med om det? 45+45= 90
90+90 = 180..

krockar du med en mötande bil som ligger i 90 när du också ligger i 90 så blir det som en krock när du ligger i 180 och krockar med något stillastående.. samma sak i princip.. wink

Jag har alltid bälte på mig efter att jag fick böter för att jag inte hade bälte på mig en gång..

4 554 Inlägg
9 december 2007
ja fattar inte problemet mad att inte ta på sig bältet, bältet håller en ju på plats i stolen så man slipper glida runt hit och dit

Piratpartiet
339 Inlägg
9 december 2007
billy skrev:
Alphasonic skrev:
båge skrev:

w00t, du håller inte med om det? 45+45= 90
90+90 = 180..

krockar du med en mötande bil som ligger i 90 när du också ligger i 90 så blir det som en krock när du ligger i 180 och krockar med något stillastående.. samma sak i princip.. wink

Jag har alltid bälte på mig efter att jag fick böter för att jag inte hade bälte på mig en gång..

Räkna lite på rörelse energin då om du inte tror på mig.
Newtons tredje lag: Två kroppar påverkar varandra med lika stora men motriktade krafter.

Vi tar två bilar som väger 1500 kg och färdas i 90 km/h som exempel:
Bil 1 har då en rörelse mängd på 1500 kg * 25 m/s = 37 500 kg m/s (SI enhet för rörelse mängd)
Bil 2 färdas i motsatt riktning i 90 km/h: 1500 kg * -25 m/s = -37 500 kg m/s.
Den totala rörelse mängden för de båda är alltså 0 kg m/s, det kommer den att vara efter krocken också.
alltså går bilarna från 37 500 till 0 kg m/s på en väldigt kort tid.

Vi räknar lite på bergväggen:
bilen väger 1500 kg och färdas i 25 m/s = 37 500 kg m/s. Efter krocken är rörelse mängden 0 kg m/s.
I båda fallen ändras rörelse mängden 37 500 kg m/s. Det spelar alltså ingen roll om det är en bergvägg eller en bil. Men vad händer om det är en lastbil då?

Bil: 1500 kg * 25m/s = 37 500 kg m/s
Lastbil: låt oss säga att den väger 40 ton och färdas i 20 m/s (ca 70 km/h) -> rörelse mängden är då 800 000 kg m/s.
Den totala rörelse mängden blir då 800 000 - 37 500 = 762 500 kg m/s.
Rörelse mängden är densamma efter krocken men massan har ökat för lastbilens del med 1500 kg ->
762 500 kg m/s / 41500 kg = 18.37 m/s. Det betyder att lastbilen fortsätter framåt i ca 66 km/h. Det blir en förändring på 156 km/h för personbilen.

Slutsats: så länge berget inte rör på sig är det som att frontalkrocka med en lika tung bil i samma hastighet.

.......
2 655 Inlägg
9 december 2007
har varit me om en bilolycka så ja vet hur viktig bältet är, spelar ingen roll om ja så ska köra 1km ute efter en skogsväg, har alltid bältet på mej...

987 Inlägg
9 december 2007
Jag överlevde tack vare att jag INTE hade bälte på mig, idag använder jag aldrig bälte.. Bilder frinns i galeriet, kraschade en golf 2 i 160km/h voltade en jävla massa varv och ja.. dumt att inte använda det kanske, för nästa gång lär man ju inte ha samma tur..
Senast redigerat av pippaaN (9 december 2007)

i like it load

987 Inlägg
9 december 2007
Goffen skrev:
Jag för min del förespråkar bälte på, men gör såhär gå in på youtube och välj vw Golf krocktest alt vw crashtest och där ser man lite vad som händer i en golf 2-3 vw buss o lite sånt. Jag kan säga att sitter du i en golf2a i 50kmh o kör in i nått hårt så kvittar det va du har för bälten..... Men för den sakens skull ha på er bältet !

Man kan klara sig i en golf 2, även om det går BETYDLIGT mycket fortare än 50km/h, tro mig.. smile

i like it load

1 754 Inlägg
9 december 2007
Jag använder alltid bälte.

Varför skulle man inte?
Jag ahr dock åkt utan, i pappas Triumph, som inte har bälten men det ska han fixa.

Jag kan inget om allt.

Sök