billy skrev:
Alphasonic skrev:
båge skrev:
ja, att fronta med en bergvägg i 90 blås är som att fronta med en annan bil där båda bilar åker i 45km/h.. tänkvärt! så att frontalkrocka med någon annan i 90 skulle allatså resultera i 180 km/h in i bergvägg.. fy fan säger jag bara
Jag håller inte riktigt med dig där. Spelar ingen roll vad du kör in i. Stannar du så stannar du, oavsett om det är en bergvägg eller en bil.
w00t, du håller inte med om det? 45+45= 90
90+90 = 180..
krockar du med en mötande bil som ligger i 90 när du också ligger i 90 så blir det som en krock när du ligger i 180 och krockar med något stillastående.. samma sak i princip..
Jag har alltid bälte på mig efter att jag fick böter för att jag inte hade bälte på mig en gång..
Räkna lite på rörelse energin då om du inte tror på mig.
Newtons tredje lag: Två kroppar påverkar varandra med lika stora men motriktade krafter.
Vi tar två bilar som väger 1500 kg och färdas i 90 km/h som exempel:
Bil 1 har då en rörelse mängd på 1500 kg * 25 m/s = 37 500 kg m/s (SI enhet för rörelse mängd)
Bil 2 färdas i motsatt riktning i 90 km/h: 1500 kg * -25 m/s = -37 500 kg m/s.
Den totala rörelse mängden för de båda är alltså 0 kg m/s, det kommer den att vara efter krocken också.
alltså går bilarna från 37 500 till 0 kg m/s på en väldigt kort tid.
Vi räknar lite på bergväggen:
bilen väger 1500 kg och färdas i 25 m/s = 37 500 kg m/s. Efter krocken är rörelse mängden 0 kg m/s.
I båda fallen ändras rörelse mängden 37 500 kg m/s. Det spelar alltså ingen roll om det är en bergvägg eller en bil. Men vad händer om det är en lastbil då?
Bil: 1500 kg * 25m/s = 37 500 kg m/s
Lastbil: låt oss säga att den väger 40 ton och färdas i 20 m/s (ca 70 km/h) -> rörelse mängden är då 800 000 kg m/s.
Den totala rörelse mängden blir då 800 000 - 37 500 = 762 500 kg m/s.
Rörelse mängden är densamma efter krocken men massan har ökat för lastbilens del med 1500 kg ->
762 500 kg m/s / 41500 kg = 18.37 m/s. Det betyder att lastbilen fortsätter framåt i ca 66 km/h. Det blir en förändring på 156 km/h för personbilen.
Slutsats: så länge berget inte rör på sig är det som att frontalkrocka med en lika tung bil i samma hastighet.