2823
Sök

Jag har köpt en stulen cross (visste inte att den var det), och nu ringde polisen mig :(

6 Inlägg
19 februari 2008
Fy faaan :S Sålde min cross här om dagen hade det hänt mig hade jag noog inte blivit nöjd!!
Lider verkligen med dig!!

Jag gjorde som Ford, Köpte Volvo

Turbocharged
421 Inlägg
19 februari 2008
TTTTT skrev:
Är faktiskt ganska tveksam till om polisen har rätt att ta crossen ifrån honom.
Dom kan beslag ta den i väntan på ett beslut från tingsrätt på vad som ska hända med fordonet.
Däremot så har polisen inte rätt att avgöra vem som är den faktiska ägaren av hojen.

Har han köpt den för ett "skäligt" pris, har kvitto och nycklar till hojen, och om det inte syns någon åverkan i form av brytskador o.d.y.l på den.
Så kan en domare i målet säga att han orimligt har kunnat misstänka att fordonet vid försäljningstillfället var stulet. Och då är han faktiskt ägare av motorcykeln.
Hur konstigt det än låter. Har ju funnits ett antal artiklar om liknande fall i tidningarna genom åren.
Men jag är inte helt hundra, det kan ju åxå vara så att det har kommit en ny lag gällande detta.
Allt med falska kvitton, ägarbeviset sa dom att första ägaren skulle ha skickat in och att originalägaren till bilen bara försökte blåsa dom på pengar.

Självklart är det Tingsrätten som avgör. Det är ju dock Polisen som tar motorcykeln i beslag i väntan på Tingsrättens dom.
Om han inte hade någon anledning att misstänka att motorcykeln var stulen så kan han inte dömas för häleri, men han kan ALDRIG bli ägare till stöldgods.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Turbocharged
421 Inlägg
19 februari 2008
Okim skrev:
Innox skrev:
Okim skrev:
Det är ditt ansvar att kolla så¨köp objektet är okej  finns inget godtro längre heller finns inte befintligtskick!
dessa har man tagit bort ur "säljarsnackslistan"

"Befintligt skick" finns precis lika mycket som förr och betyder precis samma sak.
Att 99% av befolkningen tror att det innebär något annat är en annan historia.

NO... hör med fabror blå dom här säger att det ordet finns  inte juridiskt längre ..renoveringsobjekt
eller reservdelsbil finns inte befintligtskick

det håller inte i rätten längre  enligt dom...

men men skit samma inget o hänga upp sig på smile

Det är nästan omöjligt att förklara hur fel det du skriver är, men skyller inte på dig om en polisman sagt det till dig, han har isf. väldigt väldigt fel.

Ett litet lästips är KöpL 19§.

DFFL
9 020 Inlägg
19 februari 2008
Innox skrev:
...
men han kan ALDRIG bli ägare till stöldgods.

Min lillebror blev rånad på sin moppe för ett par år sedan och redan samma dag fick polisen tag i den.
Men det dröjde ett par veckor att få tillbaka den p.g.a. att han som rånade honom hade nycklarna och därmed lika gärna kunde ha köpt den.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Turbocharged
421 Inlägg
19 februari 2008
FireTraXX skrev:
Innox skrev:
...

Min lillebror blev rånad på sin moppe för ett par år sedan och redan samma dag fick polisen tag i den.
Men det dröjde ett par veckor att få tillbaka den p.g.a. att han som rånade honom hade nycklarna och därmed lika gärna kunde ha köpt den.

Det är ju inte riktigt samma sak, anledningen till att det tog tid lär ju ha varit att de behövde bevisa att han hade stulit den.

207 Inlägg
19 februari 2008
FireTraXX skrev:
Innox skrev:
...

man startar inte en cross med nycklar och man behöver inte nycklar till en cross;)

QUATTRO = De ä bar å åk

DFFL
9 020 Inlägg
19 februari 2008
Precis, hur ska han då kunna bevisa något?
Då är det teoretiskt möjligt att sno en cross och kalla sig ägare och få behålla den ju.
"Titta här är ramnummret, då måste den vara min."

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Turbocharged
421 Inlägg
19 februari 2008
FireTraXX skrev:
Precis, hur ska han då kunna bevisa något?
Då är det teoretiskt möjligt att sno en cross och kalla sig ägare och få behålla den ju.
"Titta här är ramnummret, då måste den vara min."

Klart du kan säga att du äger den, men i juridisk mening har du inte äganderätten till den.

Mästare
2 947 Inlägg
20 februari 2008
klurigt fall håll oss uppdaterade för så här får det inte gå till!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Avstängd
1 266 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Smajly skrev:
TheFinnishFlash skrev:
mickius skrev:

vems är bilarna du har på din sida då? varför ville du köpa en bil samma dag om du har 4 st?

Turbon var avställd med deffekt topplockspackning, dom andra 2st 740ina är min brors...och mondeon köpte jag efter detta ! jag har 3 bilar till..en opel..en audi...en till volvo 740..en volvo 142 (:
jag ville ha en besiktad och skattad bil.. smile därför jag la ut den...nöjjd ?

Då kan du ju pela bort din brors bilar som du lagt ut som dina egna.. Läs reglerna.

Synd på crossen.. hoppas de går bra..

Jag får ha min brors bilar, och det var även han som la in dom..inte jag tyvär !
Aja jag uppdaterar så fort jag får reda på nått !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

141 Inlägg
9 november 2008
hur gick det

Claeson

1 963 Inlägg
10 november 2008
HUr fasen visste polisen att den va just den crossen då? Finns ju inga regskyltar osv, o en bild på blocket avslöjar väl inte så mycket..??

Men are not born - Men are made

4 682 Inlägg
10 november 2008
mardrömsscenario sad

4 682 Inlägg
10 november 2008
Felax skrev:
HUr fasen visste polisen att den va just den crossen då? Finns ju inga regskyltar osv, o en bild på blocket avslöjar väl inte så mycket..??

finns ju serienummer wink, e bara att kolla upp hos importören om den har blivit stulen.

1 963 Inlägg
10 november 2008
Moparboy440 skrev:
Felax skrev:

finns ju serienummer wink, e bara att kolla upp hos importören om den har blivit stulen.

jojo men de visar man väl inte på blocket=)

Men are not born - Men are made

Avstängd
962 Inlägg
10 november 2008
Felax skrev:
Moparboy440 skrev:
Felax skrev:

"Tja..jag köpte en cross..sen la jag ut den på blocket..sen kom en köpare och var intreserad, efter ca 1 timme kom polisen och hämtade crossen"

Spekulanten var alltså den ursprungliga ägaren som fick crossen stulen, han misstänkte att det var sin cross som låg ut på blocket, han åkte och kollade på den, ringde sedan polisen, polisen kom...

Snälla tänk lite själva va..

4 682 Inlägg
10 november 2008
Felax skrev:
Moparboy440 skrev:
Felax skrev:

ja just de ja ,de tänkte ja inte på tongue. riktig bra närbild kanske lol

Avstängd
1 266 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Ja ni som undrar hur det gick, polisen ringde några gånger..sen har ja inte hört av dom sedandess, det lades väl ner antagligen smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

12 086 Inlägg
10 november 2008
Varför är jag inte förvånad?

Sök