3231
Sök

Ckort payat av nått åkeri?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
gåre och få typ c-kortet payat av nått åkeri? läste nånstans och har hörtalats om de 1 tag att tex schenker i sthml payar körkort om man tex jobbar där i 2 år ?

nån som vet om de gäller vem som hälst typ? eller om man typ måste ha jobbat där innan?

8 883 Inlägg
2 mars 2008
Tror typ inte att det är lönsamt för åkare att betala för ett C kort däremot för E. Du får typ ringa och typ fråga

Fotograf på tierpidag.se

5 650 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
de stog att schenker har 5000 i hela sverige som går i pension  varje och år transport linjen och vuxen utbildningarna va crika 3500 så att schenker började utbilda c-kort sj men de nämndes där emot inget om E
och de stog att de va sthml regionens schenker och de finns bara 1 schenker i sthml och den är rätt stor
så därför ja undra

34 Inlägg
2 mars 2008
Har hört ryktas om nya regler för C-kort. 270 timmars utbildning av något slag efter 2009 eller nåt sånt trams? Någon som vet om det är nya regler eller om det inte alls kommer några nya regler?

Vet inte om jag är off topic men det har ju trots allt med saken att göra mer eller mindre. Och nu blir det kanske viktigare med spons från något åkeri isåfall.

5 650 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
peter1989 skrev:
Har hört ryktas om nya regler för C-kort. 270 timmars utbildning av något slag efter 2009 eller nåt sånt trams? Någon som vet om det är nya regler eller om det inte alls kommer några nya regler?

Vet inte om jag är off topic men det har ju trots allt med saken att göra mer eller mindre. Och nu blir det kanske viktigare med spons från något åkeri isåfall.

tror de va efter oktober i år eller nyårs skiftet mins ej men ska bli nått sånt
fast spelar ingen roll om nån payar de åt en  men ska man paya allt sj är man ju redan runierad nuförtiden me så

DFFL
9 020 Inlägg
2 mars 2008
Sluta skriva Paya, ser dumt ut.

Förövrigt så kan du ju alltid kolla med åkerierna, för det lär ju vara väldigt olika från firma till firma.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

34 Inlägg
2 mars 2008
Tillgång och efterfrågan skulle jag vilja säga. Finns flera företag som betalat BECE under förutsättning att du "binder" dig ett visst antal år. Så med lite tur och tajming så kanske. Vanligast är dock att du börjar med typ budbil där du får visa vad du kan. Eller gör som jag, gör lumpen!! Lycka till!!

Norrlänning
1 453 Inlägg
3 mars 2008
Annars brukar arbetsförmedlingen betala åt dig, om du är arbetslös vill säga tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Bildrulle
499 Inlägg
3 mars 2008
Gå till ett åkeri o prata med dom. Om det låter lovande kan du gå till arbetsförmedlingen och be dom kontakta åkeriet. Om åkeriet då säger att du har jobb som väntar så får du kortet betalt av AF.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

5 650 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
1 jag är inte arbetslös 2 de är nyare regler för sånt där arbetsförmedlings trams nu mera måste man va 25+ sen nyårs skiftet typ inte gjort nått på evigheter sen ska utbildningen va i samma län som man bor i oxå
så att dom payar nått för nån som e 20 skulle inte hända alls spec inte då man jobbar

1 703 Inlägg
3 mars 2008
volvo_dude skrev:
1 jag är inte arbetslös 2 de är nyare regler för sånt där arbetsförmedlings trams nu mera måste man va 25+ sen nyårs skiftet typ inte gjort nått på evigheter sen ska utbildningen va i samma län som man bor i oxå
så att dom payar nått för nån som e 20 skulle inte hända alls spec inte då man jobbar

Payar?

8 883 Inlägg
3 mars 2008
Enklast är att du ringer och frågar Schenker ingen större vitts att spekulera.

peter1989
Ja dom nya reglerna har börjat gälla.
http://www.vv.se/templates/page3____20991.aspx
http://www.lastbilsforum.se/ftopic26.html
Senast redigerat av Hamilton (3 mars 2008)

Fotograf på tierpidag.se

362 Inlägg
3 mars 2008
henkebenke skrev:
volvo_dude skrev:

Payar?

Betalar..

1 703 Inlägg
3 mars 2008
kallabaz skrev:
henkebenke skrev:
volvo_dude skrev:

Payar?

Betalar..

Ah, dessa ungdomar och deras slang smile

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
3 mars 2008
peter1989 skrev:

ja det stämmer, om du inte tar  körkortet innan september 2009 så måste du genomgå en obligatoriskt teoriutbildning, på över 300 timmar, är man över 21 tror jag så klarar sig på 140h. Dom som tagit kortet innan detta behöver genomgå en fortbildning utan prov på 35h, senast 2016.

Går att betala kortet själv, men det kostar ju. Själv har jag uppkörning nu i veckan och om det går som det är tänkt hamnar slutsumman på ung. 22K Men då har jag kört seriöst på en bra skola som inte släpper igenom nån halvdan... Hoppas bara mina nerver klarar det nu på uppkörning så man slipper göra fetingmisstag.... tongue

DFFL
9 020 Inlägg
3 mars 2008
v8rickard skrev:
peter1989 skrev:

ja det stämmer, om du inte tar  körkortet innan september 2009 så måste du genomgå en obligatoriskt teoriutbildning, på över 300 timmar, är man över 21 tror jag så klarar sig på 140h. Dom som tagit kortet innan detta behöver genomgå en fortbildning utan prov på 35h, senast 2016.

Går att betala kortet själv, men det kostar ju. Själv har jag uppkörning nu i veckan och om det går som det är tänkt hamnar slutsumman på ung. 22K Men då har jag kört seriöst på en bra skola som inte släpper igenom nån halvdan... Hoppas bara mina nerver klarar det nu på uppkörning så man slipper göra fetingmisstag.... tongue

WTF, så jag måste tillbaka till skolbänken i 35 timmar för att få behålla mitt C-kort?
Då blir jag hellre av med det 2016.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 mars 2008
FireTraXX skrev:
Sluta skriva Paya, ser dumt ut.

Ja, jag tänkte precis skriva det. Brist på svenskt ordförråd...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
3 mars 2008
FireTraXX skrev:
v8rickard skrev:
peter1989 skrev:

WTF, så jag måste tillbaka till skolbänken i 35 timmar för att få behålla mitt C-kort?
Då blir jag hellre av med det 2016.

Nja, men om du skall få köra yrkesmässigt så JA! För privat bruk gäller inte detta kravet, men det e fanken inte mycket som INTE räknas som yrkesmässigt bruk som där är nu.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
3 mars 2008
Här är en länk för dem som vill veta mer om:
" Ny lag om krav på yrkeskompetens"
ladda ner pdfen på denna länken:

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp … __276.aspx

DFFL
9 020 Inlägg
3 mars 2008
v8rickard skrev:
Här är en länk för dem som vill veta mer om:
" Ny lag om krav på yrkeskompetens"
ladda ner pdfen på denna länken:

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp … __276.aspx

Orkar inte ladda ner filen, men hur är det för oss som har yrkeskompen?
Behöver vi ändå göra de 35 timmarna?

Russel Crowe, Gladiator.

Sök