Jolle87 skrev:
Att en del säger har man inte råd att äga en bil ska man inte ha någon. Men om man nu har bilar som intresse och inte har speciellt mycket pengar att leva på. Ska man då skita i att ha en bil? Tex min Bmw 325:a skulle kosta 29.830kr /helår skriven på mig. Men skriven på min farsa kostar den 3985kr /Helår. Ganska så stor skillnad? Kan tillägga att det är helförsäkring det är räknat på.
Känns ganska onödigt att betala 25.000kr om året bara för att den ska stå på mig istället?
Nää min bil kommer stå på farsan tills det blir lite billigare att försäkra en bil på mig istället thats it. Sen får folk säga va fan de vill:P
Håller med!
Att det är dyrare för yngre, framförallt killar, beror ju på att det i statistiken är det dessa vildar och busar som leker och kör vårdslöst, därmed orsakar flest förseelser.
Försäkringsbolagen använder statistiken och gör kalkyler och får fram vad de anser skäliga riskprognoser för varje "grupp" människor.
Emellertid, vad de anser skäliga riskprognoser kallar jag bullshit! Jag tror att de höga försäkringsavgifterna är satta högre än riskprognoserna. För vi är unga och dumma och verkligen vill ha dessa roliga bilar och kommer betala oavsett vilket pris de drar till med. Det finns pengar att tjäna, omoraliskt mycket!
Dyra bilar får ju själklart dyrare försäkringar för det är ju en större förlust vid olycka och så är de ju dyrare att reparera. Men jag tycker inte försäkringsavgifterna står i paritet med vad man försäkrar.
För egen del så tänkte jag skriva bil och försäkring på mig själv.
Men 30.000 helförsäkring/år var det billigaste jag hittade. Efter att kassakitan blivit skjuten i sank efter bilköpet så skulle det betyda att jag inte skulle ha råd att få köra den. Skrev därför bilen på pappa och sparar 25.000 per år.
Självklart anser jag att bilarna ska stå på brukarna och visst skäms jag. Men jag vill så gärna ha min drömbil, gärna innan 40-årskrisen inträffar också. Ska kolla upp ny försäkring till påställningen nu snart, kanske blir acceptabelt mycket nu när man fyllt 25 (snart iaf.)