1351
Sök

Ohh fy fan vad jag är lycklig över min bränsleförbrukning!!

2 924 Inlägg
9 juli 2008
Låter för lite för att den motorn ska må bra...

men förstår inte riktigt vitsen då detta är en meningslös mätning då pga man kör ju inte sådär... hmm
...ska man mäta nåt vettigt så är det normal blandad körning ...annars kan man lika väl mäta hur mkt den drar när den står på tomgång å rullar nerför en backe... roll

Hoppas du inte krockar i 70 km/h med din Micra för då är du död och dina besparade bensinpengar går upp i rök... (gissa vad jag ville säga med det)
Senast redigerat av peegee (9 juli 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

2 079 Inlägg
9 juli 2008
Irmscher Vectra skrev:
Mackanol skrev:
min saab 9000 går att köra på 0,65

Gör du som min farbror gjorde med sin 740 förgasare då? Ligger och fiser bakom lastbilar i baksuget? lol

låg efter eriken i typ 5 mil när han körde sin j***a eco driving, kunde inte köra om ju yikes

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

1 200 Inlägg
9 juli 2008
Under de senaste åren har jag kört onödigt fort. I och med att jag har en navigator som berättar för mig när jag ska komma fram har jag testat hur mycket tid man sparar på att köra fort och vinsten är obefintlig, men bränsleförbrukningen är vansinnig. De senaste gångerna jag tankat har snittförbrukningen varit ca. 1,2L/mil.

Nu har jag dock bestämt mig för att börja köra bränslesnålt och med omdöme. Nästa tank ska jag försöka få att räcka så länge som möjligt. Mitt nuvarande rekord med Lexusen är 0,82L/mil.

Jag har dock tidigare lyckats med en bragd. För några år sedan köpte jag mig en Volvo 745 -87 (B230K förgasarmotor) för 3700kr, med 39.000mil bakom sig. En god vän och jag tankade den full, körde den ner till Karlskrona och tillbaka till Kalmar innan vi tankade igen och fick i 39 liter. Det är var en snittförbrukning på 0,645L/mil och vi körde inte långsammare än skyltarna uppmanade, snarare tvärtom.
Senast redigerat av Minister (9 juli 2008)

28 Inlägg
9 juli 2008
När vi köpte vår Peugeot 307 1,6 med 110 st baguettryttare körde jag lugnt första tankningen för att se hur billig den var. Lugna accelerationer, bara eco-växlingar etc. och snittet blev 0.65. Andra tanken plågade jag bilen mer, många i-med-trean-bottengasomkörningar etc och jag blev lite fundersam när snittet hamnade på 0.67! Jag trodde lätt den skulle upp mot 0.9 eller nåt men icke då. Körsträckan var likadan båda tankningarna då jag jag endast pendlade till jobbet med den 13 mil om dagen.

Det högsta jag fått upp den i är 0.81 men då var det vinter och kronisk snöslask som det alltid är här i Skåne.

DFFL
9 020 Inlägg
9 juli 2008
Äsch, så lite drar min med.
(Nerför Hallandsåsen. tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Svetsare
39 Inlägg
9 juli 2008
Kan som ett dumt exempel dra upp att jag kört sambons seat leon cupra r -04 (225 hk och framhjulsdrift) på 0,55 liter milen.. Höll mig då på landsväg, ca 75 km/h och på 6:ans växel.. Fullgas var det inte tal om, motorbroms i nedförsbackarna, motorbroms mot rondeller, o.s.v.. På detta sätt körde jag i ca 20 mil..

Bilen hade vid detta tillfälle gått ca 3.500 mil.. Vid normailkörning drar bilen ungefär 0,8 liter milen, men då ligger du i ca 95 km/h med acc:n på.. I stadstrafik drar den något mer.. Ligger du däremot i 120-160 km/h så drar bilen runt 0,7 liter milen.. smile

*silverkulan blev en kolfiberkula*

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 juli 2008
hur kan seaten dra mindre för att du kör fortare än 95? tongue ologiskt

Gammal och grinig
362 Inlägg
9 juli 2008
det var fan inte mkt det ^^ göteborg fram o tillbaka på en tank? big_smile

Jag e glad att 240'n drar 07 08 liksom.....

DFFL
9 020 Inlägg
9 juli 2008
Mortalis skrev:

För att växellådan och luftmotståndet är anpassat för att ge så låg förbrukning som möjligt motorvägen?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

6 Inlägg
9 juli 2008
jag är också rätt lycklig över min..1.6liter landsvägsköring (ca 90-100km/h) bensinmackarna brukar bjuda på kaffe när jag kommer big_smile

What we do in life echoes in eternity

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
9 juli 2008
Grattis.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 juli 2008
Mackanol skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Mackanol skrev:
min saab 9000 går att köra på 0,65

Gör du som min farbror gjorde med sin 740 förgasare då? Ligger och fiser bakom lastbilar i baksuget? lol

låg efter eriken i typ 5 mil när han körde sin j***a eco driving, kunde inte köra om ju yikes

HAHAHAH!!! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 853 Inlägg
9 juli 2008
när jag körde hem vita golfen från Västerås i helgen. Så körde jag på 0.6 och då gick det endå inte lungt hem, låg och små drog med lite andra bilar som också skulle hem. Och körde om campers o lite sånt... det tyckte jag var bra och då försökte jag inte ens köra snålt smile

Eldknast
915 Inlägg
9 juli 2008
Jag har inte fått min corolla att dra mer än 0.88 hur jag än plågat den.

Men trådskaparen har rätt. Jag provade köra min audi på samma vis och jag kom 20-25 mil längre per tank med det körsättet. Dock klarade jag bara av det två tankar i rad sen blev foten tung igen... hehe...

Tiden är rolig när det går fort... :)

Svetsare
39 Inlägg
9 juli 2008
FireTraXX skrev:
Mortalis skrev:

För att växellådan och luftmotståndet är anpassat för att ge så låg förbrukning som möjligt motorvägen?

Japp... Rena rama Autobahn-bilen.. smile Stabil som en betongkloss i 200 blås och över..

*silverkulan blev en kolfiberkula*

Bessewisser
556 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Mattman skrev:
göteborg fram o tillbaka på en tank? big_smile

Haha om jag kör den konstant på 0,25 så kommer jag längre smile 60 mil till gbg från där jag bor så ca 30 liter för 120 mil borde väll stämma? kommer 240 mil på en tank alltså till tyskland och tillbaka för ca 500 - 600 kr tongue hehe

//SkyNard

How low

Biltokig
870 Inlägg
9 juli 2008
SkyNard skrev:
Mattman skrev:
göteborg fram o tillbaka på en tank? big_smile

Haha om jag kör den konstant på 0,25 så kommer jag längre smile 60 mil till gbg från där jag bor så ca 30 liter för 120 mil borde väll stämma? kommer 240 mil på en tank alltså till tyskland och tillbaka för ca 500 - 600 kr tongue hehe

//SkyNard

skulle vilja se dig på autobahn i 70km/h i en micra wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Diktator
968 Inlägg
10 juli 2008
jettan min klarade 40 mil med en tankning för 300 kr, då har jag mindre hjul på än vad som ska vara och vi låg i genomsnitt i 110+

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2008
Hur mycket rymmer bränslesystemet från tanken och framåt då?
Kanske inte är några större volymer, men värt att räkna med kanske smile

Evolution garage
275 Inlägg
10 juli 2008
min drar ungefär 0,65 - 0,70 med dom stora hjulen på! smile

hyfsat nöjd med tanke på att sambons bil drar 1,4 blandad körning på V-power dessutom neutral:S
Senast redigerat av MissMums (10 juli 2008)

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-

Sök