Sharky skrev:
OK.
Ta en motor med 500Nm @ 3500rpm (maxvrid) och 400Nm @ 7000 rpm (maxeffekt).
Det blir alltså 250Hkr vid 3500 rpm och 400Hkr vid 7000 rpm.
Så du hävdar alltså att man kan framföra fordonet fortare med 250Hkr än med 400Hkr?
Det intressanta är ju vilket moment man överför i kontaktytan mellan däck och asfalt. Eller hur Tommy?
Låt oss nu ta två bilar med motorspec enligt ovan. Låt dom rulla med hastigheten X. Lägg båda i växlar så att bil 1 ligger vid vridmomentmax (3500rpm) och bil 2 vid effektmax (7000rpm). Låt båda förarna trycka gasen i botten och registrera vilken bil som får den största momentana accelerationen.
Eftersom bil 1 måste växlas upp dubbelt så mycket som bil 2 (antag att bil 1 får en total utväxling på 2:1 och bil 2 på 1:1) så kommer bil 1 att ha 250Nm tillgängligt på baxaxeln och bil 2 att ha 400Nm tillgängligt. => bil 2 har större tillgängligt vrid att överföra mot asfalten och kommer att accelerera snabbare.
/Göran
Sokrates skrev:
Kör man bilen efter på vilket varvtal man har mest Hk förlorar man.
Kör man bilen efter vilket varvtal man har mest Nm vinner man,,,,
/Tommy.
OK, nu skall jag förklara vad jag menar.
Som refererar till min mustang med 367Hp och 340Nm.
Då 340 Nm ligger vid ca 4500rpm, men 367 Hp ligger vid 6500rpm.
Då menar jag att om jag kan accelera och växla i det området där jag har som mest Nm dvs mellan 4000-5500rpm (325-340Nm) kommer bilen att acca snabbare än om jag skulle ligga på 6500rpm där jag bara har 290Nm.
Nu pratar jag acc inte topphastighet, vilket är en annan sak.
Sedan så är det ju så, såg till exempel på BTCC för nån vecka sedan där Seat TDI just med sitt höga Nm åkte ifrån BMW i uppförsbackarna trots att BMW har mer Hp men troligtvis sitt Nm på ett högre varvtal de inte kunde utnyttja i uppförsbackarna,,,,,Dvs motorerna kunde inte varva ut pga för lite Nm där det behövdes.
/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (20 oktober 2008)
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.