3149
Sök

Borde det inte finnas både hp och whp

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
#41
Blå text Skapa ny tråd längst upp till höger i respektive forum.

Göran
Moderator

stolpen skrev:
Kan någon förklara för mig hur man gör en ny tråd på forum?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

JDM
593 Inlägg
20 oktober 2008
#42
Sharky skrev:
Se inlägg #13.

/Göran

Men...
Formeln: hk = (Nm * varvtal) / 7020 kan väll inte stämma hela tiden?

En disel kan ju tex ha flera gånger mer nm än hk medans en bensinare har kanske bara lite mer. Då fallerar ju formeln eller hur? Eller tänker jag helt fel?

Jag räknar såhär

hk = (Nm * rpm) / 7020

hk/Nm = rpm/ 7020

Nm = (rpm/7020) / hk

Nm = rpm / (7020 * hk)

Och det vi har nu betyder ju då att ju högre rpm jag har desto högre Nm, och det stämmer väll inte eller hur? Jag måste ha tänkt fel på någon punkt, kanske kan jag få hjälp att räkna ut det? Bilen har 120hk...

Det ska vara JDM och bana!

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
#43
Jo. Det är evig.

Här är fulla härledningen:

FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

/Göran

P.S Du måste ju veta två av tre storheter. Du har 120Hkr...men vid vilket varvtal?


Haxxel skrev:
Men...
Formeln: hk = (Nm * varvtal) / 7020 kan väll inte stämma hela tiden?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Allt i allo
358 Inlägg
20 oktober 2008
#44
torpis skrev:
Evolution_6SiC6 skrev:
Du har en poäng där Griffin !
Själv tycker jag det är WHP som räknas, hur mycket man får ut på hjulen.

Vad spelar det för roll vad för effekt som finns i motorn eller på hjulen.  Jag antar att resonemanget är att den med mest effekt vinner...  Så alla som kör hjullastare, lastbil och buss ligger ruskigt bra till. (för att inte tala om alla Newtons)

Egentligen är inte hp, whp eller Nm intressant utan kg/whp, eller ännu bättre en tid på tex 100-200km/h.
Vad spelar det för roll vilken effekt man har om den inte för bilen frammåt?  För är det tuffast med flest whp så skulle som sagt lastbilen vinna allt, för att inte tala om fraktfartyg.

*host* när fick fartyg hjul?? (skrev däck först men det blev fel:P)

De é nice !

Eliminator
1 441 Inlägg
20 oktober 2008
#45
Sharky skrev:
OK.

Ta en motor med 500Nm @ 3500rpm (maxvrid) och 400Nm @ 7000 rpm (maxeffekt).

Det blir alltså 250Hkr vid 3500 rpm och 400Hkr vid 7000 rpm.

Så du hävdar alltså att man kan framföra fordonet fortare med 250Hkr än med 400Hkr?

Det intressanta är ju vilket moment man överför i kontaktytan mellan däck och asfalt. Eller hur Tommy?

Låt oss nu ta två bilar med motorspec enligt ovan. Låt dom rulla med hastigheten X. Lägg båda i växlar så att bil 1 ligger vid vridmomentmax (3500rpm) och bil 2 vid effektmax (7000rpm). Låt båda förarna trycka gasen i botten och registrera vilken bil som får den största momentana accelerationen.
Eftersom bil 1 måste växlas upp dubbelt så mycket som bil 2 (antag att bil 1 får en total utväxling på 2:1 och bil 2 på 1:1) så kommer bil 1 att ha 250Nm tillgängligt på baxaxeln och bil 2 att ha 400Nm tillgängligt. => bil 2 har större tillgängligt vrid att överföra mot asfalten och kommer att accelerera snabbare.


/Göran





Sokrates skrev:
Kör man bilen efter på vilket varvtal man har mest Hk förlorar man.
Kör man bilen efter vilket varvtal man har mest Nm vinner man,,,,

/Tommy.


OK, nu skall jag förklara vad jag menar.

Som refererar  till min mustang med 367Hp och 340Nm.

Då 340 Nm ligger vid ca 4500rpm, men 367 Hp ligger vid 6500rpm.
Då menar jag att om jag kan accelera och växla i det området där jag har som mest Nm dvs mellan 4000-5500rpm (325-340Nm) kommer bilen att acca snabbare än om jag skulle ligga på 6500rpm där jag bara har 290Nm.
Nu pratar jag acc inte topphastighet, vilket är en annan sak.

Sedan så är det ju så, såg till exempel på BTCC för nån vecka sedan där Seat TDI just med sitt höga Nm åkte ifrån BMW i uppförsbackarna trots att BMW har mer Hp men troligtvis sitt Nm på ett högre varvtal de inte kunde utnyttja i uppförsbackarna,,,,,Dvs motorerna kunde inte varva ut pga för lite Nm där det behövdes.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (20 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
#46
OK Tommy,

Jag blev lite fundersam när du var så absolut i ditt förra inlägg men allt har en förklaring. Man kör inte en bil med motorn allena utan utväxlingar , vart man hamnar i varvtal när man växlar etc spelar in totalresultatet när man skall accelerera igenom ett område på tex 100-200 km/tim.

En fråga: 290Nm @ 6500 rpm går inte ihop med 367Hp.

/Göran


Sokrates skrev:
OK, nu skall jag förklara vad jag menar.

Som refererar  till min mustang med 367Hp och 340Nm.

Då 340 Nm ligger vid ca 4500rpm, men 367 Hp ligger vid 6500rpm.
Då menar jag att om jag kan accelera och växla i det området där jag har som mest Nm dvs mellan 4000-5500rpm (325-340Nm) kommer bilen att acca snabbare än om jag skulle ligga på 6500rpm där jag bara har 290Nm.
Nu pratar jag acc inte topphastighet, vilket är en annan sak.

Sedan så är det ju så, såg till exempel på BTCC för nån vecka sedan där Seat TDI just med sitt höga Nm åkte ifrån BMW i uppförsbackarna trots att BMW har mer Hp men troligtvis sitt Nm på ett högre varvtal de inte kunde utnyttja i uppförsbackarna,,,,,Dvs motorerna kunde inte varva ut pga för lite Nm där det behövdes.

/Tommy.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2008
#47
Sokrates skrev:
Som refererar  till min mustang med 367Hp och 340Nm.

Då 340 Nm ligger vid ca 4500rpm, men 367 Hp ligger vid 6500rpm.
Då menar jag att om jag kan accelera och växla i det området där jag har som mest Nm dvs mellan 4000-5500rpm (325-340Nm) kommer bilen att acca snabbare än om jag skulle ligga på 6500rpm där jag bara har 290Nm.

340Nm i motorn vid 3500rpm blir mindre ork på bakaxeln än 290Nm vid 6500rpm.

Du har helt fel alltså i dina påståenden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
20 oktober 2008
#48
Men du Torpis. Har inte du G-tech? Ni bor båda i Växjö.
Att mäta är att veta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2008
#49
Sharky skrev:
Men du Torpis. Har inte du G-tech? Ni bor båda i Växjö.
Att mäta är att veta.

/Göran

Ögonen på skaft smile   Jag ställer givetvis upp smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Håltagare
239 Inlägg
20 oktober 2008
#50
OnTopic: Tycker Hästkrafter ska mätas på hjulen

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 oktober 2008
#51
Tycker Hästkrafter ska mätas både på motorn och hjulen.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Galen!
723 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#52
hmm varför flyttades mitt förslag!?
jag hade ingen fråga angående motorns effekter jag vill se att jag kan fylla i whp istället för hp på bilen!


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
25 oktober 2008
#53
Problemet med att ange drivhjulseffekt är ju att det mäts på olika typer av bromsbänkar/rullande landsväg, eller i rototestutrustning som fäst direkt på hjulnaven som egentligen borde vara det "mest" rätta i så fall. Jag tycker det funkar utmärkt systemet som är idag, om nån känner för att skriva till bromsad till på 86hk på hjulen så får man väl överslagsräkna det lite själv, oj fan han där har nog kring 100 på veven big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 oktober 2008
#54
torpis skrev:
____________________________________________________________________

Ett exempel för att ytterligare visa att tänket med Newtons är fel...

V70 T5  250hk och 350Nm*
V70 D5  193hk och 416Nm*

D5:an gör 100-150km/h på 10.3sek*, T5 gör 100-150 på 8.9sek*

*mätdata från www.bsr.se

Svart på vitt att högst effekt går fortast i en given bil

Utväxlingen bör också påverka utgången av 100-150km/h rejset?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

950 Inlägg
25 oktober 2008
#55
Niklasw skrev:
Problemet med att ange drivhjulseffekt är ju att det mäts på olika typer av bromsbänkar/rullande landsväg, eller i rototestutrustning som fäst direkt på hjulnaven som egentligen borde vara det "mest" rätta i så fall. Jag tycker det funkar utmärkt systemet som är idag, om nån känner för att skriva till bromsad till på 86hk på hjulen så får man väl överslagsräkna det lite själv, oj fan han där har nog kring 100 på veven big_smile

Resultat från rullande landsväg och Rototest ska ge samma resultat om båda är kalibrerade rätt.

Sothora <3
1 201 Inlägg
17 november 2008
#56
Dansken- skrev:
Sokrates skrev:
Dansken- skrev:

Ja, men HK och Nm är ju samma sak. Hk är ju Nm där varvtalet är inkluderat kan man säga.

Nej det är det inte.

/Tommy.

Men hk uträknas ju typ som:

hk = (Nm * varvtal) / 7020

Så varför är inte hk och Nm typ samma sak?

hur skulle då dieseln kunna ha mer nw än bensinare? vid samma varv just de

Bildemonterare samt egen verkstad. !

136 Inlägg
18 november 2008
#57
Mercedesturbodiesel skrev:
Dansken- skrev:
Sokrates skrev:

Nej det är det inte.

/Tommy.

Men hk uträknas ju typ som:

hk = (Nm * varvtal) / 7020

Så varför är inte hk och Nm typ samma sak?

hur skulle då dieseln kunna ha mer nw än bensinare? vid samma varv just de

ta dig en tankeställare där , fundera över hur diesel motorn är uppbyggd och jämnför den med en bensinare



Sök