12 december 2009
Trådstartare
Bytte aut. avbländningsbar innerbackspegel (kristallerna hade flutit ihop) på min S80 2,5D-00, nypris: 3300:- + kostnad för montering...men jag hittade en till rätt pris (435:- ink. frakt) på en demontering & monterade i den själv. När bilen sedan skulle låsas med fjärrdosan så hände inget, fjärrdosan "var död" likaså innerbelysningen. Ringde Volvo & det skulle gå att fixa med en omprogrammering (625:-) då det sitter en styrenhet i backspegeln som nu efter bytet hade fel programvara. Sagt & gjort...när jag hämtade bilen hade dom fått fart på innerbelysningen men jag fick besked om att "du måste köpa en ny fjärrdosa med tillhörande kod", kostnad för ny dosa & en till programmering ca: 3000:-. Jag tänkte då att eftersom fjärrdosan slutade funka för den "hör ihop" med styrenheten i backspegeln så måste ju dosorna till bilen som backspegeln satt i fungera...som tur var hade demonteringen dom kvar & jag fick dom hemskickad för 200:-...& BINGO allt fungerade igen! Skulle jag lämnat bilen till Volvo & bett dom byta backspegeln hade slutnotan landat på ca: 7000:- & nu klarade jag mig undan med 1260:-. Hoppas nån mer kan få glädje av denna erfarenhet & lycka till!