2859
Sök

Hyra av lastbil vid enbart omprov för funktionskontroll ( i Stockholm)

204 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Fixade C-uppkörningen, dock inte funkisen..måste således göra om den.
Gjorde uppkörningen i Norrland men är nu tillbaka i Stockholm och letar bilskola för att göra omprovet vid, säkerhetskontroll + funktionskontrollen.

Har NÅGON här nåt tips på trafikskola som inte tar ut typ 1900 kr för hyra av lastbil vid uppkörningen då jag enbart ska göra en säkerhetskontroll på den, dvs inte köra nånting alls med den.

Tacksam! smile

36 Inlägg
17 januari 2009
Du behöver ingen lastbil för att göra en funktionsbeskrivning, den ska bara göras muntligt och det fungerar lika bra på ett skithus i egypten som det gör i en lastbil.

Du ska beskriva antingen färdskrivaren, säkring av last, bromssystem (färd, park eller hjälp), bränslesystem, styrservo, utvärdering av regbevis eller däck!

Kuggade du säkerhetskontrollen så borde du ha blivit kuggad rakt av, så är reglerna iaf!

204 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
När tog du C-kort? Några år sen misstänker jag?

Enligt mitt körkortsprotokoll kryssade han för i rutan "Körning godkänd. Säkerhetskontroll/funktionsbeskrivning ej godkänd."

Detta torde väl betyda att jag måste göra om bägge delarna? (Säkerhetskontrollen klarade jag hursomhelst för kännedom.)

SÄKERT att dom gjort så här för att man MÅSTE boka lastbil vid omprovet för att ge de fattiga trafikskolorna ett par tusen för cirka 15 min lån av stillaståendes lastbil.

Eller kan någon säga emot mig som nyligen varit i min situation?

HATAR HATAR HATAR ALLA pengasugande trafikskolor och Transportstyrelsen över allt annat!!

Fan va gött när jag är klar med detta omprov, då har jag ABC-behörighet och behöver aldrig mera befatta mig med ovanstående vampyrer!!! sad
Senast redigerat av eddiboy (17 januari 2009)

Knegare
302 Inlägg
17 januari 2009
Ottosson79 skrev:
Du behöver ingen lastbil för att göra en funktionsbeskrivning, den ska bara göras muntligt och det fungerar lika bra på ett skithus i egypten som det gör i en lastbil.

Du ska beskriva antingen färdskrivaren, säkring av last, bromssystem (färd, park eller hjälp), bränslesystem, styrservo, utvärdering av regbevis eller däck!

Kuggade du säkerhetskontrollen så borde du ha blivit kuggad rakt av, så är reglerna iaf!

När jag tog C-kort så va det så att man var tvungen att ha en lastbil med sig vid eventuellt omprov på någon av delarna oavsett om det funktionsbeskrivningen eller körningen man blev underkänd på.

Poon
Love the sound...

DFFL
9 020 Inlägg
17 januari 2009
eddiboy skrev:
När tog du C-kort? Några år sen misstänker jag?
...

När jag gjorde omprov på funktionsbeskrivningen så satt jag vid ett bord, långt ifrån en lastbil.
Alla fyra omprov. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 Inlägg
5 januari 2010
då kan ju jag m ställa en fråga mkt möjligt att den e korkad... men men var på bränsle systemet sitter överströmningsventilen på en lastbil?? d e tydligen ingen på en hel trafikskola som vet d men vi ska tydligen veta d inför funktionen å uppkörning

vadå köra försiktigt?? gaspedalen e väl inte till för å tittas på??

roadrage
188 Inlägg
5 januari 2010
kostar det 700 för omprov på funken, dvs hela kostnaden för uppkörningen

Sök