Man bör komma ihåg att den märkström som står på ett relä är maximal ström. Det som kan hända är att relätungan får en hel del "brännskador" och till slut riskerar att fastna i draget läge. För att vara någorlunda säker så rekommenderar jag personligen att ett relä på 30 A belastas med högst 2 st 100 W eller 4 st 55W lampor.
Visst, det finns folk som kör med maxbelastning på sina relän utan märkbara problem, men jag tycker att risken ändå är för stor att relät börjar krångla.
Lämplig kabelarea mellan relä och extraljuslampa är 2,5 mm2 om kabeln inte är alltför lång, exempelvis 1 m lång kabel får ca 0,07 V spänningsfall vid 10 A ström (dvs mer än 100 W). Kabelarea på reläts matningskabel kan vara 4 mm2, då blir det inga bekymmer. Naturligtvis kan man ha 4 mm2 till extraljusen också, men som sagt räcker det med 2,5 mm2.
Enligt min åsikt så är alla skarvar de svagaste punkterna vid såna här inkopplingar, dvs risken för spänningsförluster ökar markant om kabelskorna inte är ordentligt klämda. Säkringarna på matningskabeln till relät tillhör också de känsliga ställena, klena konstruktioner och små kontaktytor gör att dålig kontakt lätt uppstår.
Storleken på säkringarna är beroende av kabelarea, om man använder 2,5 mm2 mellan relä och lampor så ska säkringen anpassas till just den kabeln (inte 4 mm2 kabeln). Största rekommenderade säkring för 2,5 mm2 är 25 A, vilket gör att en sån säkring gott och väl räcker för att orka med 2 st 100 W lampor.
När det gäller generatorns laddström så orkar den ju inte ge sin maximala ström med motorn på tomgång, en 75 A generator kanske orkar ge (obs gissning) 40-45 A med hyfsad laddspänning när motorn har tomgångsvarv. Det kan dock skilja mellan olika generatorer, dessutom beror det på remskivans storlek.