4493
Sök

BMW M5 E39 Avgassystem

BMW
67 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Halloj!

har sökt och sökt efter ett avgassystem till min bil men tycker det är alldeles för dyrt att betala 15000kr
för ett system från kat. och bakåt.

Finns det något annat alternativ eller är det enda alternativet och betala det priset som finns?
kikade lite på ebay och där är det ju lite billigare men då tillkommer ju frakt från USA + ev tull avgift.

Men om det är någon som har några tips så hör gärna av er.
Bilen är alltså en Bmw e39 -02 cool

/Johan

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 september 2010
Jag tyckte samma sak så jag köpte ett Scorpion till min M3:a från Ebay UK och det var helt klart prisvärt, passar helt okay och låter gött.
Inga Chinagrejer utan tillverkas i England.
Tror det belv typ 5 papp med frakt till dörren.

Autotech

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 september 2010
Om du vill ha kvalité så är det klart att du måste punga ut en del pengar. Men om du vill spara in på pengarna när det gäller din bil, så finns det ju givetvis alternativ som ovan.

Ebay.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 011 Inlägg
16 september 2010
Kan ju bygga själv. Kan du komma ner till 1000-2000:- om det är efter katt beroende på rör du använder.
En 500 hundring till om du inte kan svetsa själv och ber någon annan göra det.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Med.lem
3 759 Inlägg
16 september 2010
Jag tyckte 15 låter billigt för märkes system.
Men ska inte snåla på saker om man har en M5a. tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

BMW
67 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Haha nää snåla gör jag inte direkt men sitter å funderar om jag vill ha grymmare ljud eller inte det är därför jag funderar över det så mkt. Men hade jag vart fullt sugen på systemet då hade jag lätt köpt direkt. smile

Ebay är har ju samma kvalitet eftersom det är samma produkt, alltså magnaflow och supersprint tror jag det var.

2 011 Inlägg
16 september 2010
Har inte Schmiedmann något bra till dig? Bytat hela vägen med grenrör och allt.

2 011 Inlägg
16 september 2010
Tänkte precis skriva det. Ska det inte snålas, så be någon bygga ett eget sysytem i Rostfritt och få ljud som ingen annan smile

BMW
67 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Lind4hl skrev:
För 15 loppor bygger jag ett custom åt dig med valfria ljuddämpare i Rostfritt wink

Haha hur länge behöver du bilen ? wink

är det att jag står ännu i valet och kvalet om jag ska ha ett nytt system, låter ju skönt med orginal också men hade vela ha grövre slutrör dom känns lite små just nu. smile

Clintan66 skrev:
Har inte Schmiedmann något bra till dig? Bytat hela vägen med grenrör och allt.

Har kikat på Schmiedmann men har inte hittat något + att dom inte hade nå bilder på M5 system.

2 982 Inlägg
16 september 2010
killen som har en M5 e39 . han heter typ lac engineering. kolla me honom. fick höra att han kan rita upp i CAD vad du behöver. rådfråga honom.smile

BMW
67 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Lind4hl skrev:
fre-sön borde räcka för ett cat-back wink

Du har ganska långt hit så egentligen är 15000kr billigt men jag tror att jag bygger det själv istället om jag nu skulle göra det smile

byggde på mina gamla bilar också men samtidigt vill jag inte lägga "hemmagjort".

Funderade på att köpa ett till orginal systemoch bygga om det och ta bort främre ljuddämparna och behålla bakre och byta ut ändrören. då får man lite grövre ljud med samma system med borttagen ljuddämpare framtill smile

Med.lem
3 759 Inlägg
18 september 2010
Kyro33 skrev:
Lind4hl skrev:

Du har ganska långt hit så egentligen är 15000kr billigt men jag tror att jag bygger det själv istället om jag nu skulle göra det smile

byggde på mina gamla bilar också men samtidigt vill jag inte lägga "hemmagjort".

Funderade på att köpa ett till orginal systemoch bygga om det och ta bort främre ljuddämparna och behålla bakre och byta ut ändrören. då får man lite grövre ljud med samma system med borttagen ljuddämpare framtill smile

Det finns väll inga ljudämpare fram, är väll bara 4 kattar, sen 3 ljudämpare mot slutet?

BMW
67 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
Kyro33 skrev:
Lind4hl skrev:

Det finns väll inga ljudämpare fram, är väll bara 4 kattar, sen 3 ljudämpare mot slutet?

Såhär ser främre ljuddämparen ut i alla e39, M5an har dock 2 rör ut därifrån:

http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … .htm#15968

Såhär ser bakre ljuddämparna ut, ett för varje ändrör alltså 4st ljuddämpare i slutet och en stor fram:

http://www.blocket.se/orebro/Bmw_m5_avg … amp;last=1

Båda delarna syns på blocket annonsen också.

Med.lem
3 759 Inlägg
18 september 2010
Kyro33 skrev:
Mr_EmCom skrev:
Kyro33 skrev:

Såhär ser bakre ljuddämparna ut, ett för varje ändrör alltså 4st ljuddämpare i slutet och en stor fram:

Ja men då menar vi samma, jag formulerade mig lite dåligt bara.
Det jag vill göra på min är att fimpa första dämparen och bygga om de andra till mer öppna. Är väll de man brukar göra..
Du som verkar ha koll, jag har 3 tums rör hela vägen (vad jag vet) är det bara 540/m5 som har det, eller har även dom motorsvaga bilarna så grova?

BMW
67 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
Kyro33 skrev:
Mr_EmCom skrev:

Ja men då menar vi samma, jag formulerade mig lite dåligt bara.
Det jag vill göra på min är att fimpa första dämparen och bygga om de andra till mer öppna. Är väll de man brukar göra..
Du som verkar ha koll, jag har 3 tums rör hela vägen (vad jag vet) är det bara 540/m5 som har det, eller har även dom motorsvaga bilarna så grova?

Jodå man brukar ta bort den där främre och bygga rakt där istället. Bara där får man en stor skillnad på ljudet smile
Jag tror knappast att dom har 3" rör hela vägen. men visst nog kan det vara det, har jag ingen aning faktiskt. Men förra BMWn jag hade alltså e36an dit byggde jag 2,5"system så det kanske var 2" tidigare mätte inte så noga smile

Sök