2380
Sök

Bränslepumparna pumpar inget förtryck på tändningen "HJÄLP"

8 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Hej
Jag har en volvo 740 16V -88 som jag har problem med bränslepumparna på, dessa startar inte när ja vrider på tändning, därav bygger de inte förtrycken som skall finnas när ja ska starta, i.o.m detta så får ja nöta länge på starten innan bilen startar, men om ja tvångskör dom via reläet innan så de bygger trycket så startar den på en gång, men detta e ju inte kul att behöva göra varje gång, så vad kan det vara för fel då dessa inte startar i de få sekunder de skall göra när ja vrider till tändning ?

Jag har provat att byta relä samt lött om det jag har, men detta utan resultat...

Inga säkringar som gått heller, då bilen går kanon då ja väl fått igång den !

Mkt tacksam om ja kan få hjälp och tips av ngn mer kunnig på detta område !

Mvh Alex

2 924 Inlägg
10 oktober 2010
Ska bränslepumpen ens starta när du vrider på tändningen?

På många bilar startar inte bränslepumpen förrän man crankat/vridit till startläge pga säkerhetsrisken vid t.ex kollision. Förtrycket sköts då av backventil.

~ Life is short, have FUN! ~

8 262 Inlägg
10 oktober 2010
Funkar allt annat som ska gå när du vrider på tändningen då? Tänkte om det var nåt med tändplattan.

peegee skrev:

Ja.

8 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Funkar allt annat som ska gå när du vrider på tändningen då? Tänkte om det var nåt med tändplattan.

peegee skrev:

Ja.

ja den skall starta och gå i typ tre sek, för att bygga upp trycket så det finns när man sedan vrider på starten å när man väl gör de, då startar de och går sedan så länge motorn går. Backventilen håller väll bara trycket kvar ett tag ?

Ja allt annat fungerar som det ska !

På mina andra bilar å de flesta ja lyssnat på, så går de igång vid tändning i ngn sek, annarsfår man nöta på starten alldeles för mkt

tack för visat intresse å hjälp !

235 Inlägg
15 oktober 2010
Har nog detta problem på min 16v också, ibland får man nöta en bra stund på starten men när han väl går så går han klockrent. Pumpen går inte under tändningsläget.

På min turbo så hoppar pumpen igång 1 sekund när man vrider på tändningen, detta hörs inte på 16vn

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 oktober 2010
kan ju alltid koppla den på vippa med konstant+
Slipper du ju nöta på startmotorn iaf tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

54 Inlägg
19 oktober 2010
men alex om relät funkar och pumparna går när du kör relät manuellt så är ju styrströmmen obefintlig. alltså ingen ström från tändlåstet / systemrelät. är kablarna hela och fungerande så är det fel på tändlåset eller systemrelät? Borde vara ? haha lycka till

747 Inlägg
19 oktober 2010
Hejhej. Min 16v startade inte heller idag när jag skulle hem från jobbet. Hörde inte pumpen hoppade igång . Får prova med att byta relä imorn.

Men kan man bara ta en sladd och bygla mellan några av kontakterna eller hur gör man ? Vilka av hålen ska jag sätta sladden.

Älgahäng Räjsing Club

8 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
zhitch skrev:
men alex om relät funkar och pumparna går när du kör relät manuellt så är ju styrströmmen obefintlig. alltså ingen ström från tändlåstet / systemrelät. är kablarna hela och fungerande så är det fel på tändlåset eller systemrelät? Borde vara ? haha lycka till

tja !
aah ja har kommit fram till att de e så när ja mätte av relät lite, men hade ingen ork att gå igenom kabelhärvan elr kosta på nytt tändlås, så ja byglade på en plus efter relät via en fjäderbelastad knapp ! så bara köra på den lite innan man vrider på starten, å den startar så fint så wink hehe  å så har ja kört sedan dagen efter ja skrev tråden smile
Senast redigerat av Volvoforlife_ (26 oktober 2010)

Sök