3235
Sök

Multirems-byte volvo v40-98 (pris,hur gör man?)

7 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#1
Tjenare !

(små-info)
har sedan 3 år tillbaka en v40 -98 som var tänk som 18årsbil
köpte den för 15k -08 sjukt nöjd, meningen vara att fixa till och ''styla''/bygga ljud osv..
körde in den i garage och fixade några småsaker som behövde göras, fylla Glycol byta olja/filter m.m
lät den stå till sommaren 09 och började lite smått att dra kablar till steg och sådär sen stod den bara i garaget tills nu i sommar.

(saken)
laddade batteriet slängde i det och den startade på en gång, gick superfint  (med tanke på hur längesen den hade varit igång) lät den stå och brumma en 30 min innan jag varvade upp den. åkte och tankade och började körningen mot nya stället.. kommer hem hinner inte innanför dörren så ringer en kompis, han behöver skjuts så jag åker och hämtar honom. hinner halv-vägs sen börjar bilen bli slö och ac och lampor slutade fungera.. stannar bilen försöker, starta upp den igen men den är död. ingen ström nånstans, så jag tittar under huven och konstaterar att remmen (multirem) är trasig, den har gått av och nu är frågan .. hur gör man för att byta skiten utan att lyfta ur motor osv? kan andra saker gått sönder pga detdär?

sorry om jag har postat fel eller berättar för mycket men första tråden jag lägger upp

/MVH Andreas

496 Inlägg
3 januari 2011
#2
Finns alltid något slags spännare så kolla där, jag har gjort det och jag klarade det på första försöket så titta först fråga sen wink + du kommer aldrig behöva ta av hela motor för byta tongue


7 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#3
Jag har kollat faktiskt och det ser riktigt trångt ut därnere, är inte okunnig alls men folk säger olika och har hört att det är automatiska spännare så dom skulle tydligen måsta bytas, och det ena after de andra så tänkte se med nån här som ksk skulle kunna veta exakt vad som behövs göras smile

496 Inlägg
3 januari 2011
#4
Foocuz skrev:
Jag har kollat faktiskt och det ser riktigt trångt ut därnere, är inte okunnig alls men folk säger olika och har hört att det är automatiska spännare så dom skulle tydligen måsta bytas, och det ena after de andra så tänkte se med nån här som ksk skulle kunna veta exakt vad som behövs göras smile

Du behöver använda mycket kraft bara, du kan gärna ha en kompis närheten när du försöker sätta på den, , en spännare behövs aldrig bytas, om den inte låter dåligt. gå till volvo å fråga efter hur den ska sitta ( du får en bild  på multirems kartan ) så kolla samtidigt om hjulen inte gnisslar kostar inte mycket att byta, mvh Jocke


7 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#5
okej, tack så mycket.. ska kolla detdär måste bara hitta rätt rem! mekonomen hade fel även fast jag sökte på regnummret ? så ska åka in med den gamla remmen så röda faran inte står hela vintern=) mvh Andreas


Sök